Het is de grondlegger van het segment én de bestverkopende plug-in-SUV wereldwijd, deze Outlander PHEV. Maar weet de Mitsubishi in tijden van premiumalternatieven nog stand te houden? Met een pittige update voor modejaar '19 denken de Japanners alvast van wel. Of we die mening delen?
Je kan er - met dank aan de kleine zelfstandige - tegenwoordig dan wel niet meer naast kijken in het straatbeeld, het segment van de plug-inhybride-SUV is in feite nog maar drie jaar oud. Want het was 2015 toen Mitsubishi het segment uitvond met de Outlander PHEV. Een model dat wereldwijd insloeg als een bom maar vooral in Europa dankzij vaak lokale fiscale regels uitgroeide tot een verkoopstopper. Er was een moment dat er in Nederland meer Outlanders met stekker werden verkocht dan toiletpapier. Of zo leek het wel. Een stevige update moet dat succes van de Outlander PHEV verder blijven zetten.
Premiumbaarmoeder
Want laat ons eerlijk zijn, de alternatieven zijn er tegenwoordig in overvloed. Volvo XC60 T8, Mercedes GLC 350e en BMW X5 45e om er maar een paar te noemen. Zelfs Mini heeft een plug-inversie van haar Countryman. Opvallend daarbij is dat die concurrenten vaak uit de premiumbaarmoeder worden geworpen. Waardoor Mitsubishi wat uitgroeide tot een buitenbeentje met haar Outlander PHEV. En laat dat net de sterkte zijn, al zeker met de opgefriste versie.
We moeten er namelijk niet dwaas over doen; zelfstandigen rijden dan wel graag met een premiumbadge, ze rijden nog liever met een fiscaal gunstige wagen. En die fiscale aftrekbaarheid staat wat op de helling de komende jaren voor de plug-in. Met dank aan de WLTP-cyclus die de CO2-uitstoot zal doen stijgen en een complexe nieuwe berekening waarbij rekening wordt gehouden met de batterijcapaciteit en het gewicht van de wagen. Het resultaat is dat tegen 2020 het gros van de plug-in's niet meer fiscaal aantrekkelijk zal zijn.
2020-proof
Deze opgefriste Mitsubishi Outlander PHEV valt niet in de categorie, want de upgrade die Mitsu doorvoert was zonder twijfel een antwoord op die strenger wordende spelregels. Zo groeide de batterijcapaciteit met 10 procent tot 13.8 kWh. Genoeg om gunstig uit de nieuwe berekening te komen. En dan is er nog de motorische upgrade. De oude atmosferische 2-liter dreigde de CO2-uitstoot de lucht in te laten gaan bij de WLTP-test, waardoor ze tegenwoordig opteren voor een 2.4-liter viercilinder benzine die draait op de Atkinson-cyclus.
Het resultaat? De Outlander PHEV MY19 ziet zijn CO2-uitstoot in de nieuwe cyclus stijgen tot amper 46 g/km (voordien 40) en het normverbruik valt op 2 l/100 km. Puur elektrisch slaagt hij in de reële test er dan weer in om 45 km ver te geraken (voordien 54 km). Cijfers waarmee de SUV 100% aftrekbaar blijft, ook na 2020.
Zoals een Tesla
Al komt hier het mooie stuk; de Outlander PHEV is geen fiscale optelsom. Waarmee we willen zeggen dat de plug-in destijds gepercipieerd werd door Mitsubishi als ecologisch alternatief, niet om kleine zelfstandigen te paaien. Een elektrische wagen met range-extender in feite. Eentje die de benzinemotor vooral ziet als een generator. Extra onderstreept door het feit dat de Outlander klaar is voor 'Vehicle to Home". Specifiek: In Japan kunnen gezinnen bij een noodsituatie (aardbeving) drie dagen overleven op de stroom van de Outlander PHEV. Waardoor de gehele auto een soort van noodgenerator wordt.
Enfin, het begint hier bijna te klinken als een review over een noodgenerator. Terug naar de essentie; de Outlander PHEV als auto. Die krijgt met de update een straffere elektromotor achteraan van 70 kW, vooraan blijft het 60 kW-sterke exemplaar behouden. Waardoor deze Outlander inderdaad een echte elektrische 4x4 is, zoals de Dual Motor van Tesla zeg maar.
Gemoedelijk
Waarmee we niet willen zeggen dat de Outlander PHEV rijdt als een Tesla. Verre van. De SUV met stekker houdt er namelijk graag een rustige tred op na. Stevige acceleraties zijn niet zijn dada, al is hij behoorlijk kwiek op zijn elektromotoren. Daarenboven is het fijn dat je tegenwoordig tot 135 km/u op pure elektrokracht kan rijden. Handig in landen waar de topsnelheid op de autostrades op 130 km/u ligt natuurlijk.
Los daarvan valt op hoe moeiteloos en stil de opgefriste Outlander PHEV geworden is. Zelfs al breng je de benzinemotor onder belasting. Alles heeft er mee te maken dat de nieuwe motor minder toeren moet draaien om hetzelfde vermogen als voordien af te kunnen geven. Waardoor jawel, groter gewoonweg vaak beter is. Onze eerste kennismaking met een mix van snelle binnenbaantjes en lappen autostrade liet een verbruik optekenen van 3,2 l/100 km. We kunnen geen diesel-SUV opnoemen die hetzelfde kan zeggen.
Absoluut koopje
Voor wat het moet dienen helemaal op punt dus. Al mogen we niet onder stoelen of in opbergvakjes steken dat qua afwerking de Outlander op een lager niveau speelt dan zijn concurrenten. Bewust trouwens, want Mitsubishi is verdomd slim om de Outlander PHEV niet in dezelfde schuif van ontiegelijk dure plug-ins te zetten. Mitsubishi opent zelfs een ware prijzenoorlog, want vanaf de facelift betaal je 5.000 euro minder voor de plug-in. Of in baar geld: Vanaf 39.990 euro.
Mijlenver af van de prijs die je betaalt voor één van zijn SUV-concurrenten met stekker. Om je een idee te geven; een Volvo XC60 T8 kost minimaal 68.650 euro, een Range Rover Sport PHEV 89.500 euro en een Porsche Cayenne E-Hybrid vraagt minstens 93.000 euro uit je zakken. Vanafprijzen waar zelfs een full-option Outlander PHEV niet aan komt met zijn prijskaartje van 51.990 euro. Al heb je dan natuurlijk geen premium-badge op de motorkap...
Conclusie
Technologisch beter, krachtiger en groener. We kennen weinig facelifts die zo'n waarden voor kunnen leggen aan een lager prijskaartje. Nee, hij is niet zo luxueus als het alternatief bij Porsche of BMW maar hij kost in sommige gevallen maar een derde. Rationeel gezien is dit dus dé plug-in bij uitstek... en fiscaal gezien eigenlijk ook. Een statement op wielen, dat is de Mitsubishi Outlander PHEV.
Specificaties
Vermogen | 240 pk |
---|---|
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 880 kg |
Topsnelheid | 170 km/u |
0 tot 100 km/u | 10.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 3.20L/100km |
CO2-uitstoot | 46 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen