Het debuut van de XC90 is een game changer geweest voor Volvo. Hij knipte de resterende banden met Ford finaal door, introduceerde de nieuwe, minimalistische huisstijl en zette de premiumambities van Volvo steviger in de markt. Wij kijken wat de facelift en milde hybride deze SUV te bieden hebben.
De “hamer-van-Thor"-koplampen, de afgeslankte achterlichten, het minimalistische interieur met het rechtopstaande tabletscherm: het debuteerde allemaal in 2015 in de Volvo XC90. ‘SPA’ is de naam van het platform dat onder de XC90 stoelt, en dat nadien ook geïntroduceerd werd op de S90 en V90, S60 en V60, en op de XC60.
Het is wellicht het meest gebezigde cliché in automobiele kringen, maar never change a winning team. Dat hebben de Zweden bij de facelift van de XC90, die begin vorig jaar geïntroduceerd werd, ook niet gedaan. De visuele wijzigingen blijven dus beperkt tot nieuwe koetswerk- en velgkeuzes en een gewijzigd radiatorrooster. Ook binnenin kun je hem bij ons nog steeds alleen als vijf- en zevenzitter kiezen, en introduceerde Volvo enkele nieuwe materialen, waaronder een wollen bekleding. Voor de rest bleef alles bij het oude.
Een andere zaak onder de motorkap: daar schakelt Volvo al enkele jaren een versnelling hoger, en heeft het bij de facelift het motoraanbod volledig geëlektrificeerd. Vandaag koop je dus een XC90 als plug-inhybride T8, of als plug-inhybride benzine of diesel, versies die Volvo allebei aanduidt met een ‘B’. Zeg dus niet langer T5 of D5, maar B5.
Milde hybride
Dat betekent dat de XC90 energie recupereert die vrijkomt bij het remmen en bewaart om een elektromotor te voeden die de verbrandingsmotor ondersteunt. Bij ‘onze’ B5, de voormalige D5 en dus goed voor 235 pk en 480 Nm, levert dat bij acceleraties een tijdelijk duwtje in de rug op van 14 pk en 40 Nm extra. Volvo zegt dat het tot 15 procent brandstofverbruik kan opleveren.
In de praktijk merk je echter weinig van dat extra duwtje. De sprint naar 100 km/u (7,6 seconden) verloopt amper twee tienden sneller. Tuurlijk, de dieselmotor wordt minder zwaar belast, maar moet nog steeds wel meer dan 2,1 ton aan Volvo voortduwen. Maar Volvo had op zijn D5 een ingenieus systeem dat het ‘PowerPulse’ noemde en het turbogat opving, en dat doet de nieuwe mild hybrid in wezen ook. Het start-stopsysteem gaat wel een fractie vlotter aan en uit.
De B5 blijft dynamisch overeind, maar laat zich het liefst op een rustiger tempo rijden. Dat merk je niet alleen aan de ‘coasting’-functie in de Eco-rijmodus, maar ook aan het rijgedrag van de XC90. De automaat durft al eens makkelijk te aarzelen voor hij reageert – een oud zeer bij de moderne Volvo’s - en in de bochten laten het hoge gewicht en zwaartepunt zich gelden. Maar da’s al bij al geen verrassing natuurlijk.
Heb je je zinnen gezet op te grote velgen, hou er dan rekening mee dat die het royale comfort van de Volvo compromitteren. Zelfs de luchtvering van het uitstekende adaptieve Four C-chassis kan daar dan nog weinig tegen inbrengen. 20-duimers zijn wat ons betreft dus al meer dan voldoende, de luchtvering geen must, wel een mooie extra. De Volvo schittert immers nog het meest als luxueuze en comfortabele reismachine voor het hele gezin, inclusief royale koffer van 709 liter als vijfzitter.
Pratijkeffect?
Hoe het nu met die brandstofbesparing van 15 procent zit? Volvo spreekt zelf van een gemiddeld NEDC-verbruik van 5,8 tot 6 liter, en een CO2-uitstoot van 151 tot 156 gram. In WLTP-cijfers vertaalt zich dat naar 6,4 tot 7,5 liter en 167 tot 195 gram aan CO2. In de praktijk hou je best rekening met zowat 8 liter, waardoor deze B5 het bij dagelijks gebruik maar nipt beter doet dan de vorige D5.
Prijzen
Volvo vraagt 68.190 euro voor zijn B5-diesel, en 1.500 extra als je nog twee extra zitjes in de koffer wilt. De plug-inhybride T8 kost in aankoop nog een flink pak meer, met een catalogusprijs van 84.440 euro, maar fiscaal krijg je natuurlijk een heel andere situatie. De BMW X5 xDrive25d (met 231 pk) kost 66.650 euro, de Audi Q7 45 TDI (eveneens 231 pk) kost je 68.600 euro. Mercedes verkoopt je de GLE 300d (245 pk) voor 67.518 euro.
Conclusie
De tussentijdse facelift die de Volvo XC90 te beurt valt, laat zich vooral voelen in de motoren. Die worden op papier milieuvriendelijker en zuiniger, maar in de praktijk blijven die ingrepen beperkt – althans toch bij deze B5 diesel. Gelukkig hebben de Zweden behouden wat goed is, en blijft deze XC90 nog steeds een van de aangenaamste grote SUV’s op de markt.
Specificaties
Vermogen | 235 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 120 kg |
Topsnelheid | 220 km/u |
Prijs basismodel | € 68 190 |
0 tot 100 km/u | 7.60 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.10L/100km |
CO2-uitstoot | 151 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen