Rijtest

Rij-impressie: Renault Clio IV facelift (2016)

De populairste B-segmenter gaat aan de facelift - Phase Deux zoals dat lekker bekt bij Renault. Waardoor de vierde generatie van de Clio in alle frisheid het tweede deel van zijn carrière kan afwerken.

Gepend door Laurens van den Acker, gelanceerd in 2012 en sinds die lancering een showroomplatloper van jewelste bij Renault. Want waar modellen vaak met de tijd in kleinere getallen over de toonbank vliegen loopt het bij de vierde generatie Clio net iets anders. Vorig jaar was de B-segmenter nog goed voor maar liefst 410.000 stuks. Waardoor het meteen ook de populairste in zijn klasse is.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

De Fransen weten daardoor verdomd goed dat ze weinig moeten veranderen aan de formule met de 'mid-cycle-facelift. Tot op zo'n punt dat ze zelf toegeven dat het eerder een rondje met de Swiffer is dan met de grove borstel.

Duplo blijft

Kijk uiteindelijk maar naar het uiterlijk. Toegegeven, er zijn vier nieuwe lakkleurtjes - waarbij Intense Red zeer mooi over de carrosserie drapeert - en wat nieuwe velgendesigns... maar voor de rest moet je het in de details gaan zoeken. Zo zijn er de obligatoire C-vormige dagrijverlichting waarmee Renault sinds kort een punt maakt (Espace, Talisman, Kadjar en co), gelijksoortige achterlichten en subtiele tweaks aan voor- en achterbumper. Kijk je 'van opzij', dan moet je al een geoefend oog hebben om de verschillen te merken.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Binnenin kregen de designers één doel; de kwaliteit naar een hoger plan tillen. Daarvoor gebruiken ze betere materialen en worden de overdreven accenten wat naar de achtergrond verdrongen. Het resultaat is een volwassener voorkomen. Al blijft Renault vasthouden aan de nogal Dupla-achtige instrumentencluster met gigantische wijzers en getallen. Duidelijk, dat wel maar weinig verfijnd.

Make-up & Go

Een update gaat anno 2016 niet voorbij zonder multimediale vernieuwing - tegenwoordig is die smartphoneverbinding soms belangrijker dan de ophanging. Voor de Clio is dat niet anders. Zo doet naast Media-Nav en R-Link nu R & Go zijn intrede, waardoor je dus de keuze krijgt over drie verschillende infotainmentsystemen in de B-segmenter. Die nieuwste is vooral voor de instappers waarbij je smartphone dienst zal doen als navigatiesysteem.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Daarnaast kan de Clio zich voortaan zelf inparkeren (hoezé?), klappen de spiegels automatisch toe bij het sluiten van de wagen en is zelfs het make-upspiegeltje van de passagier verlicht. De vooruitgang, het staat inderdaad niet stil.

Als het goed genoeg is voor Mercedes...

Onderhuids geen enkele technische aanpassingen, buiten twee nieuwe motoren. Het is te zeggen, de TCe 120 benzine was er voordien al, maar enkel beschikbaar met automaat. Een combinatie waar we het drie jaar geleden alles behalve warm van kregen. Vanaf de facelift mag je zelf roeren met de pook om de 120 pk en 205 Nm (118 g/km CO2) van het blok op de weg neer te zetten.

Image
rijtest-renault-clio-4-phase2-facelift-2016_02

Naast die eigenlijk dus al bestaande benzine, lepelt Renault ook de 1.5 dCi 110 voorin (90 g/km CO2). Een bekend blok dat zelfs in de nodige Mercedes-modellen furore geeft. In de Clio is het alvast goed voor 110 pk en 260 Nm.

Toch maar de diesel

Maar goed, natuurlijk willen jullie weten hoe de Clio rijdt. We konden beide blokken uitvoerig testen onder een gloeiende zon die de temperaturen in Bordeaux over de 40 graden bracht. Puffen voor ons, de Clio's gaven alvast geen mor. Verder geen verrassing uiteraard, want de Clio rijdt nog steeds exact als weleer. Met een ietwat zachtere afstelling van de ophanging, een demping die zonder problemen bulten opvangt en - spijtig genoeg - op snelheid wat fluitende buitenspiegels.

De benzine toonde zich dan weer wat té lui. Dat was 'ie al met de automaat en dat blijft 'ie ook met handbak. Vooral omdat alles tussen 2.000 en 4.000 toeren gebeurt en dat die 'alles' spannender klinkt dan het is. Om de één of andere reden werkt het blok gewoonweg niet in de Clio. Iets dat we niet kunnen zeggen van de 1.5 dCi, want dat dieselblok toont zich viriel voorin en brengt het comfortniveau van de Clio naar dat van een Mercedes A-Klasse.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Wat meteen ook bewijst dat cijfers niet alles zeggen. Want met een top van 194 km/u en een sprint naar de honderd van 11 seconden zou de diesel gevoelig trager moeten zijn dan de TCe benzine die 199 km/u en 9 seconden kan voorleggen. Niet dus in de realiteit.

Van Life tot Parijs

De concurrentie van de Clio hoeven we niet meer op te sommen (toch even de voornaamste: Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 208), de prijzen zijn wel interessanter. Vanaf 13.700 euro heb je een Clio Life met oudere 1.2 benzine op de oprit - dus niet de 1.2 TCe. Liever wel die TCe met handbak? Dan moet je minstens 19.000 euro achterlaten bij de dealer. Voor dCi stijgt dat getalletje naar 21.150 euro. Al zit je zowel bij de TCe als de dCi meteen in het Intens uitrustingsniveau.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Daarboven prijkt dan nog de Initiale Paris-lijn, de full-option zeg maar. Daarvoor vraagt Renault 24.100 euro (benzine) en 25.050 euro (diesel). Standaard krijg je dan een Bose-geluidssysteem, achteruitrijcamera, 17-duimsvelgen, lederen interieur en verwarmde zetels.

En de R.S. dan?

Inderdaad, natuurlijk is er ook nog de R.S.-variant van de Clio. Die krijgt met de update nieuwe mistlichten vooraan in racevlagmotief en dan hebben we het meest noemenswaardige opgesomd (geen mop). Nu ja, de gelimiteerde Trophy met 220 pk van voordien komt er vanaf nu ook als gewoon model, is voortaan dik 2.000 euro goedkoper (daar gaat je restwaarde) en kan je optioneel uitrusten met een Akrapovic-uitlaatsysteem voor wat extra grinta op het geluidsdepartement.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Rijden doen ze zoals voordien; op rails maar zonder grote funfactor door de steeds aanwezige automaat. Prijzen? 25.550 euro voor de R.S. en 27.050 euro voor de Trophy. Ga dan ook maar voor die laatste.

Conclusie

De Clio gaat nog steeds over de toonbank als een verse croissant waardoor ze er niet een boule de Berlin van moesten maken om de verkoop aan te zwengelen. De veranderingen aan deze Phase 2 zijn dan ook zeer miniem en spitsen zich vooral toe op het brengen van wat meer technologie in de schulp. Nooit echt spannend maar wel een zeer aangenaam totaalplaatje. Waardoor we begrijpen dat je voor zo'n Clio valt in de showroom.

Image
Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen