Rijtest

Eerste test: Cupra Born (2021)

Cupra doet een beroep op Duitse fundamenten voor zijn eerste volledig elektrische model. Om de wetten van het merk te gehoorzamen, willen de Spanjaarden deze nieuwkomer voorrijden als sportief en dynamisch. Marketingtaal of realiteit?

De Volkswagen-groep zet zijn elektro-uitbreiding voort. Na de ID.3 en de SUV’s ID.4 en Skoda Enyaq – en recent zelfs nog de nieuwe ID.5 - is het nu de beurt aan de Spanjaarden. Toch is de nieuwe elektrische Zuid-Europeaan geen Seat, maar een Cupra. Je weet wel, dat merk met sportieve aspiraties dat zich van Seat heeft afgescheurd. Tijd om eens naar hun meest recente creatie te kijken.

Johnny-ID.3

Hoewel het MEB-platform van de Volkswagen-groep moduleerbaar is, lijkt het alsof die functionaliteit alleen voor SUV’s is voorbehouden. Want van ver lijkt deze nieuwe Cupra Born simpelweg op een Volkswagen ID.3... met bodykit. Dat is trouwens niet ver van de waarheid, maar levert tegelijk heel wat voordelen op.

Net als elk model van het merk met de tribal krijgt deze nieuwe Born een sportief jasje aangemeten dat voorzien is van de nodige bronzen accenten. Wakkere lezers herkennen ongetwijfeld het conceptmodel Seat el-Born in het design. De Born neemt het grootste deel van het ontwerp over, van de wijd opengesperde voorbumper met fijne ledkoplampen vooraan tot de gespierde achterkant met lichtstrook en een echte valse diffusor. In feite wordt alles van de el-Born gekopieerd, behalve de naam. In het Spaans betekent ‘el’ immers ‘de’ of ‘het’, waardoor je daar eigenlijk ‘de de Born’ zou krijgen.

Spaanse afwerking

Binnenin lijkt Cupra wat zuiderse warmte in de strenge Volkswagen-sfeer te hebben willen krijgen. Hoewel de fundamentele elementen herkenbaar zijn (rijpositie, zichtbaarheid en bedieningsorganen) lijkt alles volwassener. Er is bijvoorbeeld een middenconsole, die bovendien met alcantara bekleed is. Standaard krijg je ook sportzetels. Die zijn bekleed met gerecycleerd Sequal-materiaal op basis van oude visnetten.

Centraal op het dashboard zie je het touchscreen en het infotainmentsysteem dat met andere recente Seat/Cupra-producten gedeeld wordt. Hoewel het hier 12 duim groot is, is de ergonomie nog steeds verre van ideaal. Erger nog: het stuur krijgt haptische touchknoppen die je vaak per ongeluk indrukt als je het stuur op de kwart-voor-driepositie vasthoudt. Je gaat je nog afvragen of ze het met opzet doen...

Exclusieve e-Boost

Technologisch krijg je hetzelfde plaatje als voor het in- en exterieur, namelijk de bekende basis die met een Cupra-sausje wordt overgoten. Hoe je die saus precies maakt voor de batterijen en elektromotoren? Wel: de Spanjaarden zijn erin geslaagd om iets meer vermogen uit de VW-motor te halen. De e-Boost puurt 20 kW extra uit de topversie om het totaalvermogen op 231 pk te krijgen. Nu, op die exclusieve versie is het nog even wachten.

In afwachting daarvan bestaat de rest van het gamma uit dezelfde componenten als zijn Duitse neef. De instapversie gebruikt een batterij van 45 kWh om een motor van 110 kW (150 pk) te voeden die zich op de achteras bevindt. De motor van 150 kW (204 pk) haalt zijn voeding uit een batterij van 58 kWh. De topversie heeft een batterij van 77 kWh, maar daarvoor is het wachten tot 2022, net als op de minst krachtige Born. Alleen de batterij van 58 kWh is op dit moment dus gehomologeerd, en die mikt op een rijbereik van 424 kilometer op een volle lading. Aan gelijkstroom kun je trouwens opladen tot 120 kW.

Elektrisch en sportief?

De Cupra Born staat vooraan 15 millimeter en achteraan 10 millimeter dichter tegen het asfalt dan zijn platformgenoot, en krijgt nog eens een specifieke ophangings- en chassisafstelling. Maakt dat er een sportieveling van? Bijna. Zo simpel is het immers niet, maar je merkt wel dat het lage zwaartepunt door de batterij en de directe vooras (met standaard progressieve stuurinrichting) de Born een zekere dynamiek geven.

Bovendien is het zelfs wat plezierig om een achterwielaangedreven elektrische auto van bocht naar bocht te gooien en alleen te remmen door met je voet van het gas te regenereren. Uiteindelijk mis je alleen het motorgeluid en de trillingen. Die behoorlijk dynamische chassisafstelling beïnvloedt het comfort tot slot niet. Alle modellen op het MEB-platform zijn relatief stug opgehangen, maar deze Cupra lijkt dat nog het best te kunnen verdedigen door zijn effectief sportieve inborst.

Conclusie

Aan het einde van de rit is deze nieuwe Cupra Born niet zomaar een Volkswagen ID.3 met sportievere outfit. Hij neemt er weliswaar de basiselementen van over, maar doet er zijn Spaanse ding mee, met een degelijke standaarduitrusting, een betere afwerking en een dynamisch chassis. Dat is jammer genoeg niet alles: die aanpassingen vragen uiteindelijk een meerprijs van bijna 5.000 euro bovenop het Duitse alternatief.

Specificaties

Vermogen204 pk
OverbrengingAutomaat (vaste overbrengingsverhouding)
Aandrijvingachterwiel
Topsnelheid160 km/u
Prijs testwagen€ 42 080
0 tot 100 km/u7.30 sec
Min. kofferinhoud385 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen