Rijtest

Kia EV4 getest – Compact, maar niet alledaags

Kia zet zijn elektrische opmars in sneltempo voort. Deze keer gaan de Koreanen tegen de markt in. Ze lanceren geen betaalbare stadsauto, en zelfs geen populaire SUV... maar een compacte EV! Is de nieuwe Kia EV4 te alledaags?

Pros

  • Premiumwaardig comfort
  • Genereuze autonomie
  • Afwerking

Cons

  • Geen warmtepomp op de instapper
  • Geen frunk
  • Ergonomie van het aircoscherm

Wat is dit?

De nieuwe Kia EV4 markeert twee mijlpalen voor het Koreaanse merk. Ten eerste de komst van een elektrische auto in het segment van de oude Kia Cee'd. Ten tweede lanceert Kia een nieuwe elektrische auto... die geen SUV is! Toch deelt de nieuwe EV4 zijn genen met de EV3 en EV5...

Twee stijlen, maar slechts één die zal bevallen

Laten we eens kijken naar het nieuwste model van Kia, of beter gezegd: de nieuwste modellen van Kia. De EV4 is namelijk verkrijgbaar in twee carrosserievarianten. De sedan – Fastback genaamd – is bestemd voor de internationale markt, terwijl de compacte vijfdeurs – simpelweg EV4 genoemd – bedoeld is voor Europa. Deze laatste is dan ook bij ons ontwikkeld, om beter aan de verwachtingen van de Europese klanten te voldoen.

Image
First drive : Kia EV4 (2025)

Beide modellen delen hun voorkant en bouwen verder op dezelfde polariserende stijl – over smaken en kleuren, we kennen het gezegde. Ook de flanken zijn vergelijkbaar, met onder meer de vijfhoekige wielkasten van glanzend plastic op de GT-Line-versie en hun verzonken deurgrepen. Het verschil zit hem dan ook vooral achterin. De EV4 5-deurs heeft een abrupt aflopende daklijn, met een zwart element dat over het dak loopt. De achterlichten zijn er dan weer in dezelfde stijl als die van de EV3, wat zorgt voor een stoer imago.

Grote jongen

En nu we het toch over een stoer imago hebben: we kunnen wel stellen dat deze EV4 niet de slankste of kleinste van allemaal is. Hoewel Kia het heeft over een compacte auto uit het C-segment, zit de EV4 met zijn lengte van 4,43 m aan de bovengrens van zijn klasse. Hij is bijvoorbeeld 13 cm langer dan de EV3 en 6,3 cm langer dan een Peugeot 308. En met zijn grote wielbasis van 2,82 m is er binnenin zeker geen gebrek aan ruimte.

Image
First drive : Kia EV4 (2025)

Daarenboven is de achterbank breed en comfortabel. Helaas kun je je voeten nog steeds niet onder de voorstoelen schuiven, zoals bij veel elektrische auto's het geval is! En met een kofferbak van 435 liter (490 liter bij de Fastback – geen frunk) overtreft de EV4 ook al zijn concurrenten op dit gebied.

Kia gaat nu voor premium?!

Binnenruimte is trouwens niet het enige gebied waarop de Koreaanse auto de leiding neemt. Ook de afwerking is die van een premium compacte auto waardig. Terwijl sommige fabrikanten zich luxueus noemen zonder echt iets meer te bieden dan de generalisten – we denken daarbij met name aan een bepaald Frans merk – is de Kia EV4 overal voorzien van zachte plastics. Zelfs op de achterdeuren! Bovendien krijg je mooi grofgeweven stof of gerecycled PU op het dashboard en de deurpanelen.

Image
First drive : Kia EV4 (2025)

Op technologisch vlak leent de EV4 alles van zijn broers EV3 en EV9. We vinden er hetzelfde dubbele scherm van 12,3 inch terug, met daartussen een klein schermpje van 5,3 inch voor de klimaatregeling. Gelukkig heeft Kia vier fysieke knoppen voor de temperatuur behouden, omdat het scherm niet altijd zichtbaar is voor de bestuurder. Daarnaast is de EV4 ook de koningin van de opbergruimte. De opbergvakken in de deuren zijn groot, maar er is ook veel ruimte in de dubbele middenconsole.

Elektrisch, van kop tot teen

Aangezien de nieuwe EV4 het platform van de EV3 overneemt, is het niet verwonderlijk dat beide Koreaanse modellen dezelfde motoren hebben. Onder de motorkap vinden we dus een elektromotor van 204 pk en 283 Nm koppel, waarmee hij in 7,7 seconden de kaap van 100 km/u passeert.

Image
First drive : Kia EV4 (2025)

Hetzelfde geldt voor de accu's. Het instapmodel heeft een batterij van 58,3 kWh, goed voor een maximale actieradius van 440 km, terwijl de grootste accu van 81,4 kWh je maximaal 625 km ver brengt. De actieradius is royaal, maar het laadvermogen is matig: respectievelijk 100 kW en 120 kW. Daardoor heeft de kleine accu 29 minuten nodig om van 10 naar 80% te gaan, terwijl de die klus in 31 minuten klaart.

Comfort boven alles

Sinds de EV6 de markt betrad, moeten we toegeven dat de elektrische Kia's nog geen enkele misstap hebben begaan. De nieuwe EV4 zet deze trend voort en blijkt op het eerste gezicht ontzettend comfortabel te zijn. Dat is te danken aan de Europese ingenieurs. De compacte auto heeft namelijk een ander afgesteld chassis en zelfs schokdempers met selectieve frequenties. Die zorgen voor comfort bij hoge frequenties (kasseien, uitzettingsvoegen, enz.) en een goede wegligging bij lage frequenties (bochten, grote compressies).

Image
First drive : Kia EV4 (2025)

Daarmee is de EV4 zeker geen sportwagen. De rijdynamiek blijft veilig, terwijl alles tot in de kleinste details soepel en verfijnd is. Is dat uiteindelijk niet wat we van een auto voor dagelijks gebruik verwachten?

Beter nog, de EV4 wil de enige auto van het gezin zijn, elektrisch of niet! Met name de 81,4 kWh-versie biedt een niet te verwaarlozen voordeel voor dit segment: een actieradius van meer dan 600 km. Ons testmodel haalde gemiddeld 15,4 kWh/100 km zonder dat we daar echt op lieten letten. Zelfs in reële omstandigheden is deze actieradius dus geen utopie...

Minder duur dan de concurrentie

De Kia EV4 lijkt zich goed te wapenen om de concurrentie het hoofd te bieden. Hij is comfortabel, ruim... en vooral goedkoper dan zijn directe concurrenten (Peugeot e-308 en Volkswagen ID.3)! De instapversie van de EV4 is verkrijgbaar vanaf € 38.890. Voor de grote batterij betaal je dan weer zo'n € 43.990. Dat is € 2.000 tot € 5.000 minder dan de Peugeot en VW! Waardoor zijn grootste concurrent misschien wel... de Kia EV3! Kia houdt het prijsverschil tussen beide modellen beperkt tot enkele honderden euro's.

Conclusie

De nieuwe Kia EV4 bewijst dat je geen crossover of SUV hoeft te zijn om een goede elektrische auto te zijn. Boordevol kwaliteiten, comfortabel, ruim, mooi afgewerkt en prettig om in te rijden... en bovendien goedkoper dan zijn concurrenten! Wat wil je nog meer?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen