Maar laten we beginnen bij het begin. Dit is onze 3de test-Giulietta. We zijn al onderweg geweest met een rode 2.0 JTDM én een rode QV. Dat rood stond hem voorbeeldig, en ook deze zwarte 1.4 turbo is weer “una bella macchina”. Door zijn uiterlijk geeft deze Alfa je een speciaal gevoel. Een gevoel dat we niet snel zullen terugvinden bij een doordeweekse Audi A3 of BMW 1-reeks. Als we dan toch iets moeten opmerken, zijn het de LEDjes. Die zouden met iets meer oog voor design mogen worden toegepast.
Binnenin is het aangenaam vertoeven. Het donkere dashboard geeft een meer ingepakt gevoel, en dat past wel bij Giulietta. Het grote glanzende lichtgrijze plastic inlegstuk geeft in eerste instantie een goedkope aanblik maar bij nadere inspectie zijn de materialen dik in orde en zit alles goed in elkaar. Minder is dat middenconsole af en toe je knie hindert, dat het stuur recht uit een Fiat komt en dat de automatische airco bij het opstarten zijn eigen gedacht had over hoe warm je het wil hebben.
Je gaat het hem wel snel vergeven wanneer je gaat rijden. Sturen, daar houdt de Giulietta wel van. Je voelt goed wat de voorwielen van plan zijn en het stuur zelf geeft ook voldoende feedback. Zeker wanneer je de DNA-knop in Dynamic zet, dan ben je echt met een sportieve wagen onderweg. Desondanks wordt hij nooit te sportief, in de zin van te hard, Alfa-Romeo is er mooi in geslaagd een balans te vinden tussen sportiviteit en comfort.
De reden van deze test is natuurlijk Alfa’s automatische transmissie met dubbele koppeling. De automaat heeft de toenaam TCT meegekregen, wat staat voor Twin Clutch Transmission. We reden de TCT al eerder in de 135 pk sterke Mito 1.4 Multiair. In de Giulietta wordt de automaat niet aan een 135 pk sterke 1.4 gekoppeld, maar aan een 170 pk sterke 1.4 turbo benzina of een 170 pk sterke 2.0 turbodiesel. Wij reden met de benzineversie. Naast 170 paarden beschikt de geblazen 1.4 ook over een goede 250 Nm aan koppel. Daamee sprint de 1.285 kg zware Alfa in goed 7,7 seconden naar 100 km/u. Ophouden doet hij pas bij 218 km/u. Een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km wordt opgegeven.
Allemaal mooie waarden, maar in de praktijk is het verhaal toch een beetje genuanceerder. Ten eerste nemen we de sprint van 7,7 seconden naar 100 km/u zeker aan, de wijzers op het dashboard gaan immers snel naar de 100. Alleen voelt het een stuk trager, en dat komt mede door de TCT-bak. Het initieel opschakelen mag dan wel snel gaan, hij moet echter te lang nadenken wanneer je het gaspedaal indrukt, en daar alleen al verlies je een halve seconde. Ook bij tussensprints en het uitkomen van een bocht denk hij te lang na. Dat is een typische kwaal van automaten met dubbele koppeling, maar we hadden gehoopt dat Alfa hier al een remedie voor gevonden had. Eén van die remedies is koppel, diesels hebben daar veel minder last van. De TCT in de 170 pk en 350 Nm sterke 2.0 JDTM past dus in principe beter bij deze bak. Ten tweede zijn we niet in de buurt geraakt van de opgeven 5,2 l/100km. Wij haalden 8,8 l/100km. Opzich geen slechte waarde voor een 170 pk sterke semi-hot hatch, maar hoe je 5,2 l/100km haalt, is ons een raadsel. Al bij al heeft Alfa-Romeo niet de kinderziektes van deze automaten kunnen oplossen, en dat is een gemiste kans. Voor wie de Giulietta met automaat wil, kunnen we dus best de diesel aanraden.
De prijs van onze 1.4 MultiAir Distinctive TCT begint mij € 26.190. Dat is wel wat geld, maar de TCT kost dan ook zo’n € 1.800 meer en is alleen verkrijgbaar in de "Distinctive" topuitvoering. De diesel is met € 27.990 een stuk duurder. Ook al prefereren we de diesel met deze automaat, door het verschil in aankoopprijs zal je al flink wat kilometers moeten rijden om de diesel te verantwoorden.
De Giulietta beschikt over een heleboel topkwaliteiten, hij rijdt geweldig, heeft felle motoren en is wat ons betreft de mooiste in zijn klasse. Jammer genoeg kan de TCT niet helemaal overtuigen in combinatie met de 1.4 turbo benzine. Mocht je toch een automaat willen, dan raden we de TCT in combinatie met de 2.0 turbodiesel aan.
Specificaties
Vermogen | 170 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-trapsautomaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 285 kg |
Topsnelheid | 218 km/u |
Prijs testwagen | € 26 190 |
0 tot 100 km/u | 7.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 350 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen