Dat de verwachtingen torenhoog zijn als Audi een nieuwe generatie van de A4 lanceert, dat mag niet verbazen. De Duitse berline en stationwagen is namelijk al jarenlang een begrip in zijn segment. Of de vijfde generatie de heritage kan verder zetten?
Toegegeven, elk segment is enorm competitief geworden. Echter, in een segment waar het rationele minder belangrijk is dan wat past er in mijn leasebudget, daar moet je gewoon elke keer je beste beentje voorzetten. Daarom heeft Audi zwaar ingezet op een aantal zaken voor de nieuwe generatie A4. Zo werd er technisch gezocht naar een nog betere balans tussen comfort en rijdynamiek, werd de A4 nog comfortabeler en willen ze met hun sedan de meest technologische speler van het segment zijn.
Adaptieve settings
Voor het eerst kan je bij de A4 kiezen tussen twee verschillende ophangingen. De ene zet comfort bovenaan de prio-lijst, de andere wil wat sportiever door de bochten gejaagd worden. Die laatste staat daarom ook 20 mm lager tegen het pek. Audi zegt te hebben gewerkt aan een betere balans tussen comfort en rijdynamiek. Een belangrijke factor daarin is het nieuwe MLBevo platform. Dat platform werd voor het eerste gebruikt in de nieuwe generatie Q7 en de Bentley Bentayga en vindt nu zijn plek in het kleinste Audi-model voor dat platform. Deze A4 wordt daarom in Ingolstadt dan ook the mothercar genoemd. Want niets moeilijker dan alles mooi op zijn plek krijgen in de kleinste ruimte. Duitsers zouden echter geen Duitsers zijn als ze er problemen zouden mee hebben. Het resultaat is een 120 kilogram lichtere A4, waardoor hij in het segment zowat een pluimpje is.
Visueel aangescherpt
Een nieuwe generatie vraagt ook visueel de nodige updates. In onze ogen een geslaagde oefening. De optische verschillen zijn voldoende groot, wat we niet altijd bij iedere generatiewissel kunnen zeggen, maar het blijft allemaal erg herkenbaar en very Audi. Zet een twaalf jaar oude A4 naast deze nieuwe en je zal globaal hetzelfde lijnenspel terugvinden. Volgens sommigen een zwakte, voor andere dan weer een sterkte.
Vooraan zijn de nieuwe xenon-lichten de sfeermakers, achteraan doet hij dankzij de nieuwe lichtblokken wat denken aan de Skoda Superb. Of dat een compliment is voor de Superb of een belediging voor de A4 laten we aan jullie over. Geslaagd is hij in onze ogen wel. Los van de knappe lijnen is de A4 vooral strakker geworden. Strakker in de aerodynamica. Met een cX-waarde van 0,23 is hij de beste van zijn klasse. Het relevante gevolg daarvan voor de inzittenden is dat hij enorm stil is. Rol- of windgeluiden zijn niet aanwezig waardoor het enorm ontspannend rijden wordt in de A4.
Technologische zoektocht naar meerwaarde
Binnenin een overvloed aan rust. Zo zit je in een mooi en enorm goed afgewerkt interieur. De boordinstrumenten die wij tot onzer beschikking kregen in het testmodel zijn allicht allemaal terug te vinden op de optielijst, maar ze stonden wel mooi op ons testexemplaar. Audi wil met deze A4 technologisch kunnen uitpakken ten aanzien van haar concurrentie. Alle technologie die het in de Q7 aanbood, biedt het nu aan op deze A4 - op zijn minst opmerkelijk.
Meest opvallend zijn de head-up display en het grote scherm achter het stuur. Visueel een schitterende tool waarop je verbruikscijfers kan terugvinden, de navigatiekaart kan laten verschijnen of gewoon van radiopost kan veranderen. Echter wringt het wat gevoelsmatig. Want wie veertig centimeter naar rechts kijkt, ziet een 8.3-duims infotainmentsysteem dat hetzelfde kan en meer. De Virtual Cockpit is dus een leuk hebbeding, maar je voelt dat Audi nog moeite heeft met het vinden van de effectieve meerwaarde. Misschien gewoon exit infotainmentsysteem in het midden van het dashboard? Op de TT doen ze het alvast.
Wie zijn huidige A4 wil vervangen door deze nieuwe generatie heeft bij de Berline 15 liter meer kofferruimte en 20 mm meer ruimte binnenin. Dat laatste moet zich vooral vertalen in extra beenruimte voor de passagiers achterin.
Japanners hebben altijd gelijk
Audi biedt in deze A4 een resem diesel- en benzinemotoren aan. Wie wil dieselen kiest tussen een 2.0 of 3.0 liter. De tijd dat Audi dieselmotoren onder de 2.0 liter in de A4 aanbood ligt ondertussen al even achter ons. De trend van downsizing heeft ervoor gezorgd dat ze op een technisch minimum komen van de cilinderinhoud. Daarom werd het dieselgamma opnieuw minstens 2.0 liter groot dat op zijn beurt zo zuiniger is. Op een zekere manier iets wat de Japanners al decennia lang zeggen...
Wij gingen op pad met de 2 liter diesel met 190 pk en 400 Nm. Nog belangrijker is de CO2 uitstoot van, hou u vast, 107 g/km en ons gemiddelde testverbruik van 7 liter. Daarmee is hij allicht de meest gegeerde leaseberline van het gamma. Want gekoppeld aan de 7-traps S-tronic is deze motorisatie simpelweg verbluffend. Voldoende vermogen en hernemingskracht voor het Belgisch verkeer en zelfs overschot voor wat lol op de binnenwegen. De automaat is daarbij zo lineair en vlot dat hij bijna opvalt in zijn afwezigheid.
Vanaf 30.310 euro, aub
Audi vraagt minstens 30.310 euro voor een nieuwe A4 berline. Daarvoor heb je een 1.4 TFSI die enkel wat verloren particulieren gaan bestellen. De varianten die we het meest gaan zien zijn de 2.0 liter diesels in alle pk-varianten. Onze 190 pk is een enorme aanrader, minus zijn kostprijs. Want voor die 190 paarden leg je minstens 37.060 euro op tafel. In de orderboeken staat er ook dezelfde 2.0 met 150 pk in Ultra-versie. Voor 33.160 euro en met een CO2-uitstoot van 95 g/km.
De vraag is dan ook maar of je zo'n 4.000 euro meer wilt betalen voor enkele lijntjes 'pk-codes' in de software. Want met 4.000 euro kan je best wat extra opties aanvinken, zoals steeds een noodzakelijk kwaad bij Audi. Zo stond ons testexemplaar voor de deur met een prijskaartje van 63.000 euro.
Conclusie
Alweer straf werk van Audi. Deze generatie A4 is er kwalitatiever en comfortabeler op geworden, nog leuker dus voor dagdagelijks pendelverkeer. Hij is comfortabeler dan een BMW 3 Reeks, pronkt met een knaller van een interieur en ziet er in onze ogen wat jonger uit dan een C-klasse. De Jaguar XE zit hem op de hielen, maar die heeft de reputatie van de A4 niet en zal ook niet zo vaak voorkomen in de leasinglijsten. Leaserijders weten alvast weer wat configureren de komende jaren.
Specificaties
Vermogen | 190 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-traps S-Tronic |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 425 kg |
Topsnelheid | 240 km/u |
Prijs testwagen | € 63 000 |
Prijs basismodel | € 39 460 |
0 tot 100 km/u | 7.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 480 L |
Max. kofferinhoud | 965 L |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen