Rijtest

Rijtest: Lexus IS 300h (2017)

De underdog van het premium D-segment krijgt een derde generatie die onderhuids een revolutie betekent en langs de buitenkant kan rekenen op een subtiele facelift.

De wereld van de premium D-segment is er eentje dat best verzadigd is en daar probeert elk merk een graantje van mee te pikken. Even een selectie uit het aanbod: Audi A4, Mercedes C klasse, BMW 3-reeks, Jaguar XE, Alfa Romeo Giulia, … en dan natuurlijk ook nog deze Lexus IS 300h.

Extra Ruimte en bijhorende kilo’s

De nieuwe (lees: facelift) Lexus IS 300h is ongeveer 10 cm gegroeid en dit is vooral ten goede gekomen van de passagiers op de achterbank die nu van nog meer ruimte en comfort kunnen genieten. Jammer genoeg geeft meer ruimte ook meer gewicht en deze Lexus is nog zwaarder dan zijn voorganger waardoor hij nu een stevige 1620 kg in de weegschaal legt. Desondanks alle moeite die Lexus heeft gedaan om de ophanging zowel vooraan als achteraan te wijzigen en gebruik te maken van aluminium dat niet alleen lichter is maar ook de stijfheid van de wagen aanzienlijk verbetert waardoor deze kolos toch nog goed de bochten kan aansnijden.

Image
2017-lexus-is300h

Natuurlijk voel je bij het remmen dat je een zwaargewicht bij hebt waardoor je remafstand dat je voor ogen hebt toch iets vergroot, maar de ophanging verwerkt wel de eventuele onzuiverheden van de chauffeur.

Lara Croft

Er is geen betere vergelijking als met deze sportieve, sexy dame die zowel in beweging als bij stilstand hoofden doet draaien. Het is onmogelijk dat je met een andere wagen binnen dit segment meer bekijks hebt dan met deze Lexus IS 300h, natuurlijk kan dit ook wel met de nummerplaat te maken hebben. Onze Lexus-2 heeft één van de mooiste smoelen die je op de baan tegenkomt en geeft ook direct een statement dat je er staat.

Image
2017-lexus-is300h

Dit is te danken aan de trapeziumvormige radiatorrooster in combinatie met brede luchthappers en L-vormige dagrijverlichting die de voorbumper een uniek uiterlijk geeft. De vernieuwde voorlichten met led maken het plaatje volledig af en geeft niet alleen een prachtige kleur als ook een enorme lichtstraal. De zijdelingse lijnen geven de wagen een welverdiende sportieve look die doorloopt naar de achterlichten waar natuurlijk ook L-etjes in verwerkt zijn.

Image
2017-lexus-is300h

Mister Boss

Stap in de wagen en je weet waarom Lexus zo hard op Luxe lijkt. Je ademt kwaliteit in en weet dat binnen enkele jaren alles nog even goed marcheert als op dag één. Tegenover andere merken gaat Lexus niet voor een minimalistische middenconsole en heb je een overvloed aan knopjes over heel de wagen. Het infotainmentsysteem laat zich wat moeilijk besturen door Lexus hun muis die hypergevoelig reageert waardoor Duffel ingeven in de GPS een echte nachtmerrie wordt. Het gebeurt dus ook vaak dat je per ongeluk van radiozender verandert, alle geluk klinkt alle muziek subliem door de 15 luidsprekers van het Mark Levinson premium surroundsysteem.

Image
2017-lexus-is300h

In Sport worden deze prachtige symfonieën jammer genoeg door een zagend geneurie overschaduwt en dit heeft Lexus dan geprogrammeerd om uit de boxen te laten komen om een “sportiever” gevoel te creëren zonder een mogelijkheid deze af te zetten. De zetels omarmen je voldoende waardoor je goed op je plek blijft terwijl je de IS 300h in de bocht gooit en daarbij bieden ze ook nog eens extreem veel comfort om praktisch alle oneffenheden te neutraliseren.

Image
2017-lexus-is300h

Gefopt

Schakelpedaaltjes aan het stuur, vet! Vet inderdaad, maar het is dan wel alleen maar voor de schijn. De variabele, elektronische transmissie (E-CVT) is er ééntje om je vingers vanaf te likken maar geeft je niet de mogelijkheid om je ding te laten doen. Zonder enige moeite schakelt hij tussen de verschillende versnellingen zonder dat je dit als bestuurder merkt. Hierdoor creëert het dat vreemde gevoel dat je van 0 tot 200 km/u in één versnelling blijft doortrekken, even verduidelijken dat we dit niet hebben getest. Het is best wel lastig om je snelheid in te schatten, aangezien je nooit echt weet in welke versnelling je zit en hierdoor te snel rijden wel vergemakkelijkt. In Eco ontbreekt deze wagen wel de pit om een lach op je gezicht te toveren, maar in file is dit de perfecte instelling waardoor je bijna continu puur elektrisch rijdt en niets verbruikt.

Image
2017-lexus-is300h

De normale stand is degene waar je het meeste van je tijd in rijdt en deze combineert dan ook een goed verbruik met een aangename acceleratie. Natuurlijk is “goed” relatief, aangezien we het gemiddeld verbruik amper onder de 6,5l/100km konden krijgen. Met cruise control, Eco en gezond verstand kan je op de autostrade wel 5,5l/100km bereiken. Met sport ingeschakeld kleurt alles rood/oranje en gebruikt de IS 300h zijn hybride motor om nog meer oemf te geven waardoor deze obees ineens een onverwacht spurtje kan trekken, dat had je niet verwacht met je Porsche Macan hé.

En wat kost dit dan?

Vanaf 37.490 euro verschijnt er een Lexus IS 300h op je oprit en je moet al niet kiezen tussen transmissie en motor want Lexus maakt het je gemakkelijk: er is geen keus. Er is wel keuze in afwerkingsniveau waardoor de keuze in opties ook geminimaliseerd wordt. Onze testwagen is de Lexus IS 300h Privilege line en deze kost je toch al direct 53.270 euro en maakt dit dan ook het duurste model. Met de Sonic Titanium lakkleur komt er nog eens 920 euro bij en daar stopt het ook voor deze enorm goed uitgeruste wagen. De vanaf prijzen liggen hoger dan deze van zijn rivalen maar voor die prijs is hij ook zeer rijkelijk uitgerust terwijl bij de andere “the sky the limit” is. Ook de aantrekkelijke inschrijvingstaks en eventuele voordelen alle aard maakt deze Lexus een zeer interessante deal.

Image
2017-lexus-is300h

Conclusie:

De Lexus IS 300h is niet perfect maar heeft ons hart wel veroverd. De combinatie van het sublieme comfort en voldoende kracht maakt deze wagen een toppertje. Beziens heb je zeker en vast wel tegenover de 12 in een dozijn BMW 3-reeks van je overbuur. Hopelijk verbetert Lexus die enorm frustrerende, overgevoelige bediening van het infotainmentsysteem met de volgende versie. Waarom geen touchscreen Lexus? Dit is de 21ste eeuw.

Specificaties

Vermogen223 pk
OverbrengingE-CVT
Gewicht1 620 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 54 190
Prijs basismodel€ 37 490
0 tot 100 km/u8.30 sec
Gemiddeld testverbruik6.50L/100km
Min. kofferinhoud450 L
CO2-uitstoot97 g/km
BIV€ 80
Rijtaks477

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen