Je hebt het misschien ook al gemerkt, maar Audi heeft tegenwoordig niet meer één A6. Naast het model met verbrandingsmotor is er namelijk ook een A6 e-tron, Audi’sch voor ‘elektrisch’… Maar is zo’n elektrische Audi A6 wel een echte A6? En kan hij een beetje opboksen tegen pakweg een BMW i5? Wij zochten het uit!
Pros
- Groot rijbereik
- Übercomfortabel
- Stevig snellaadvermogen
Cons
- Verwarrende 'Performance'-naam
- Drukke schermindeling
- Niet de meest dynamische
Wat is dit?
Dit is de nieuwe Audi A6 e-tron, niet te verwarren met de Audi A6-zonder-e-tron. Ook die laatste steekt sinds kort namelijk in ’t nieuw maar die heeft nog steeds plofmotoren onder de kap en uitlaten uit z’n bumper. Deze A6 e-tron is daarentegen volledig elektrisch en pakt uit met flink wat vermogen en een indrukwekkend rijbereik — vooral als Performance-versie.
Als Avant en… Sportback?
Verwarren zal je zo’n A6 e-tron gelukkig niet snel doen met een verbrandings-A6 want ook uiterlijk zijn de verschillen significant. Zo heeft de gewone A6 nog traditionele koplampen in één stuk, al zijn die net iets organischer gevormd dan voorheen. Deze A6 e-tron doet het daarentegen met verlichting in twee lagen, waarbij de echte koplampen verborgen zitten onder de LED-dagrijlichten. Die laatsten zijn trouwens te personaliseren met acht verschillende signaturen en dat geldt ook voor de lichtbalk achteraan, die zelfs over OLED-technologie beschikt.

Het bijzonderste aan die achterkant is echter niet die lichtbalk, maar wel de kofferklep… Of toch als je een ‘Sportback’-versie zoals ons testexemplaar kiest want zoals Audi-fans al uit die naam afleiden, betekent dit dat die een volwaardige vijfde deur heeft. Dat maakt van deze A6 e-tron eerder een soort vijfdeurs coupé of fastback terwijl de reguliere A6 ofwel als traditionele sedan ofwel als stationwagon te krijgen is. Die laatste versie heeft de A6 e-tron trouwens ook want met de A6 Avant e-tron hebben de Duitsers een elektrische break in huis.
Niet wat de naam doet vermoeden
Daarmee hebben de A6 e-tron en de A6-zonder-e-tron toch één ding gemeen maar onderhuids verandert dat volledig. We zeiden het namelijk al: de A6 e-tron is elektrisch en dat doet hij met ofwel één ofwel twee elektromotoren. Zo heeft de basisversie 286 pk en 435 Nm op z’n achteras — je leest het goed: een A6 met achterwielaandrijving! — en schroeft de Performance-versie dat op naar 367 pk en 565 Nm koppel. De Quattro verdeelt dan weer 429 pk over zijn vier wielen en dan is er natuurlijk nog de S6 e-tron met 504 pk en 855 Nm koppel. Komen die cijfers je trouwens bekend voor, dan heb je misschien al van de Q6 e-tron of de Porsche Macan EV gehoord die op hetzelfde PPE-platform staan.

Wij hielden het echter bij de Performance-versie die in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden dus niét de sportiefste variant is. In de plaats daarvan kleeft Audi die naam op de versie die een enkele elektromotor combineert met de grootste accu. Zo vind je onder de bodem 100 kWh aan cellen waar je een mooie 94,9 kWh van kan gebruiken. Tussendoor kan je trouwens ook snelladen aan vermogens tot 270 kW dankzij een 800 V-boordnet, waardoor je in 21 minuutjes van 10 naar 80 procent capaciteit zou moeten gaan.
Veilig en voorspelbaar
Dan moet het interessantste cijfertje echter nog komen: het rijbereik. Zo belooft Audi maar liefst 756 kilometer op een volle accu waarmee deze A6 e-tron Performance zich tot één van de verst rijdende EV’s van het moment mag rekenen. Alleen: om bij dat rijbereik in de buurt te komen, moet je het wel heel rustig aan doen. Zo kwamen wij na een week aan gevarieerde ritten uit op een gemiddeld verbruik van 17,8 kWh/100 km en reken je dat een beetje uit, dan strand je na een 550-tal realistische kilometers. Het moet echter gezegd: dat is nog steeds meer dan voldoende.

Gelukkig is het rustig aan doen iets waar deze Audi best goed in is. Vooral met zijn optionele luchtophanging kijk je hier naar een comfortsloep die zowat elke reguliere A6 die we ons kunnen herinneren, achter zich laat. Tegelijk brengt die luchtophanging de hele auto wat dichter bij het asfalt in de sportieve rijmodus maar écht sportief wordt zo’n A6 e-tron nooit. Zo sprint de Performance-versie wel naar de 100 km/u in 5,4 seconden — want met launch control actief stijgt het vermogen tijdelijk naar 381 pk — maar de A6 e-tron blijft een echte A6: zijn rijgedrag is veilig en voorspelbaar.
(Te) veel technologie
Daarnaast zijn beide A6’en ook gelijkaardig qua binnenruimte. Zo krijg je in een A6 Avant e-tron 502 liter kofferruimte en een A6 Avant-zonder e-tron biedt… 503 liter! Dat litertje verschil maakt de EV dan goed met zijn frunk van 27 liter. Een Sportback-versie zoals de onze heeft trouwens exact dezelfde 502 liter en een reguliere A6 als sedan houdt het bij 492 liter. Bovendien is de hoog openende achterklep van de A6 e-tron Sportback een stuk handiger, al zijn er natuurlijk ook nadelen verbonden aan zijn andere platform. Achterin zit je namelijk net iets minder gemakkelijk dan je van een A6 zou verwachten door de accu onder de vloer en de schuiner aflopende daklijn, al vindt de gemiddelde volwassene meer dan genoeg plek.

Voorin vindt die volwassene dan weer vooral veel technologie… misschien zelfs té veel technologie. Zo zit achter het stuur een digitaal instrumentarium van 11,9 inch dat een gebogen glasplaat deelt met het infotainmentscherm van 14,5 inch. Vind je dat niet genoeg, dan kan je ook nog een passagiersdisplay van 10,9 inch laten monteren. Op zich hebben we met zoveel schermoppervlak geen probleem maar de indeling ervan is nogal druk en er blijven ook bitter weinig fysieke knoppen over. Gelukkig staat de bouwkwaliteit van de cockpit wel op punt, zoals je van een auto in deze prijsklasse verwacht.
Goedkoper dan BMW i5, maar…
Het zal je namelijk niet verwonderen dat zo’n Audi A6 e-tron geen goedkoop apparaat is, al is hij ook niet buitenissig duur voor zijn segment. Zo kost de basisversie je 64.900 euro maar dan moet je het wel stellen met een accu van 75,8 kWh. Een Performance-versie zoals de onze kost met zijn 94,9 kWh’en dan weer minstens 76.800 euro. Voor dat geld krijg je wel meteen een relatief goed uitgerust exemplaar met standaard adaptieve cruise control, klimaatregeling in drie zones, een warmtepomp en lichtmetalen 19-inchvelgen… Al zien die standaard exemplaren er wel uit alsof het plastic wieldoppen zijn.

Leggen we die prijzen naast die van de concurrentie, dan kost een Mercedes EQE meer maar die heeft standaard wel een grotere accu op zak. Hetzelfde geldt voor de BMW i5 van 73.700 euro maar toch is dat misschien wel de grootste bedreiging voor deze Audi. Zo’n i5 heeft als Touring namelijk een grotere koffer dan een Audi A6 Avant e-tron, al biedt de i5 berline wel minder volume dan een Sportback zoals ons testexemplaar. Tegelijk stuurt de i5 een stukje sportiever maar geen enkele van BMW’s versies komt zelfs maar in de buurt van het rijbereik van een A6 e-tron Performance… Dus het ligt er vooral aan waar je prioriteiten liggen.
Conclusie
Dus is de Audi A6 e-tron zijn ‘A6’-naam waardig? Jazeker, en hij gaat zelfs verder dan dat. Zo is de A6 e-tron misschien wel een grotere concurrent voor BMW’s i5 dan een gewone A6 ooit was voor een gewone 5 Reeks. Dat dankt hij aan zijn puike technologie, zijn mooie spreidstand tussen comfort en dynamiek en zijn knappe ruimte-aanbod. Qua rijbereik is deze Performance-versie echter heer en meester… waardoor we ons afvragen waarom ze die voor de duidelijkheid niet gewoon ‘Long Range’ in plaats van ‘Performance’ genoemd hebben.
Specificaties
| Motor | Elektromotor |
|---|---|
| Vermogen | 367 pk |
| Koppel | 565 Nm |
| Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
| Aandrijving | achterwiel |
| Gewicht | 2 175 kg |
| Topsnelheid | 210 km/u |
| Prijs testwagen | € 76 800 |
| Prijs basismodel | € 64 900 |
| 0 tot 100 km/u | 5.40 sec |
| Min. kofferinhoud | 502 L |
| Max. kofferinhoud | 1 330 L |
| Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen