Rijtest

Rijtest: Toyota Auris Hybrid CNG (2019)

Terwijl de [eerst test](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019) en [video](https://autofans.be/videos/rijtesten/43629-videotest-toyota-corolla-hybrid-2019) over de nieuwe Auris, tegenwoordig terug de Corolla, op Autofans zijn verschenen stappen we nog eens terug in de uitgaande Auris. Met een verdomd goede reden, want in de winter van zijn leven leverde Toyota België een versie op CNG. Een hybridewagen op CNG, het ultieme vervoersmiddel?

Toyota wil vooral de kaart van de hybride trekken in de nabije toekomst. Iets verderop hebben ze waterstoftechnologie klaarstaan, maar die toekomstmuziek klinkt qua massaproductie nog veraf bij Toyota. Om de stijgende benzineprijzen het hoofd te bieden experimenteert Toyota sinds kort met nóg een alternatief.

hybride plus

Voor dat alternatief moet er niet al te veel gewijzigd worden. CNG maakt haar intrede in het Toyota-gamma. CNG komt er als aanvulling op de benzine en zal geenszins de elektromotor vervangen in deze Auris Tourer. Wel zal deze Toyota kiezen voor de meest interessante aandrijving en brandstof, afhankelijk van de situatie. Zo komt het dat als je de startknop induwt je elektrisch rijdt tot de accu leeg is - dat gaat vrij snel, naar de normen van vandaag - en je daarna overschakelt op benzine. Het benzineslurpen dient eigenlijk enkel om het CNG-systeem te kunnen voorbereiden om op temperatuur in actie te treden.

Image
toyota auris hybrid tourer cng test autofans 2018

op snelheid

En daar wringt een klein beetje het schoentje. Want zolang je toertjes rond de kerktoren blijft rijden, schakel je nooit over op de goedkopere CNG die je de hele tijd meezeult. De batterij raakt ooit wel een keer leeg en zo kwam het dat we tijdens onze korte ritten gedurende het eerste deel van onze testweek een halve benzinetank leegmaakten, simpelweg omdat het CNG-systeem nooit de kans had om in actie te schieten. Want eens je genoeg accuspanning hebt en je snelheid laag genoeg is, schakel je weer over op de elektromotor. En nadien begint het hele spelletje van voorverwarmen weer opnieuw.

Image
toyota auris hybrid tourer cng test autofans 2018

Eens je echter op de snelweg rijdt, heeft de elektromotor een tijdje vakantie. Dan wordt CNG wel interessant, want het is bij het versnellen naar hogere snelheden dat je veel van de duurdere benzine gaat verbruiken. Nu je die benzine kan vervangen door CNG, kan je heel wat besparen. Een liter benzine staat ten tijde van de test aan 1,30 euro. Een kilogram CNG kost je iets meer dan een euro. De tijden van de LPG voor 0,3 euro per liter zijn voorbij maar toch blijkt de CNG nog steeds een besparing te zijn tegenover benzine of diesel.

aftermarket

Voorheen zag je wel eens een Toyota rijden op CNG of LPG maar dat waren installaties die zonder goedkeuring van Toyota zelf werden ingebouwd door een onafhakelijk plaatser. Nu kan dat dus bij Toyota zelf, meer specifiek in deze Auris Touring Sports, zijn Auris hatchbackbroertje, de populaire C-HR en ook de RAV4. In onze testwagen merk je daar eigenlijk weinig van. Er zit een extra knop op de middenconsole, die je met simpele LED's aangeeft hoeveel CNG je nog met je meeneemt.

Image
toyota auris hybrid tourer cng test autofans 2018

Die CNG wordt opgeslagen in vier tanks in de kofferruimte. Ze worden verborgen door een mooi afgewerkte houten bak maar nemen wel een goeie 95 liter bagageruimte weg, zodat je in deze Auris Touring Sports nog een goeie 320 liter kwijt kan. Hoeveel er van een C-HR-koffer overblijft, we mogen er niet aan denken.

zeurende bak

Verder blijft de Auris zijn grandioze zelve. Geen designuitspattingen of flitsende tellers, wel duidelijk berekende displays en ergonomie. Ook deze Hybrid CNG blijft gebruik maken van de e-CVT die de motor laat gillen als je niet helemaal onder de knie hebt hoe je hem best behandelt. Weet je dat wel, dan is de Auris de comfortabele cruiser die gezapig zijn kilometers afmaalt; dankzij de combinatie CNG/elektrisch-benzine zijn er dat een duizendtal tot wanneer je alle tanks nog eens vol moet gooien.

Image

Heb je een Auris Touring Sports besteld, dan betaal je 5.100 euro extra voor de installatie van de CNG-tanks. Bij de C-HR is dat iets goedkoper, bij de uitgaande RAV4 is dat wat meer. Genoeg geld maar weet dat een kilootje CNG tegenwoordig maar tweederde kost van een liter benzine. Ook krijg je een vrijstelling van BIV en verkeersbelasting in de komende jaren, al is dat een tijdelijke maatregel vanwege de overheid.

conclusie

Het opzet van de Auris HSD met CNG is dubbel. Enerzijds verleng je de actieradius van je auto, anderzijds let je op je brandstofuitgaven aan de pomp. De meerkost bij aankoop moet je er dan voor over hebben. Minder leuk is het verlies van bagageruimte vanwege de achteraf ingebouwde tanks. Want daarmee neem je wel een grote hap uit de laadruimte van je Auris Touring Sports. En een break kopen om gewoon wat gastanks in te leggen is ook niet alles. Het kost genoeg en dus is veel kilometers afmalen bijna nodig om de aankoop van de extra tanks rendabel te maken.

Specificaties

Vermogen122 pk
OverbrengingCVT traploze automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gemiddeld testverbruik5.00L/100km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen