Rijtest

CNG-test: Skoda Octavia Combi G-TEC 1.5 (2019)

Ben je vandaag op zoek naar een ecologische auto, dan word je al snel gestuwd naar dure (plug-in)hybrides en elektrische modellen. Auto's die niet voor ieders gebruik en/of budget zijn. Maar wat als we zeggen dat er nog een ander alternatief is? Zoals CNG. We bewijzen het aan de hand van de Skoda Octavia Combi G-TEC.

Een nagelnieuwe generatie Skoda Octavia staat te trappelen in de coulissen. Al was de huidige versie zo succesvol voor het Tsjechische merk dat we 'm een gepast afscheid willen geven. Natuurlijk konden we daarvoor de Octavia RS 230 van stal halen. Maar eerlijk, die namen we eerder al op pad en op het einde van zijn carrière is dat niet dé beste Octavia die je kan kopen. Die eer gaat naar de Octavia Combi G-TEC.

Gas-TEChnologie

De G-watte? De G-TEC, een speciale versie van de huidige Octavia. Niet qua uitrusting of kleurtjes, wel qua aandrijving. De G-TEC is namelijk een Octavia op aardgas. CNG voor de vrienden. "Hoe kan dat nu de beste Octavia zijn", horen we jullie denken? Wel, de CNG-aandrijving past bij het familiaal karakter van stouwrakker Octavia Combi. Waardoor de Tsjech met riante koffer plots ook milieubewust en hyperzuinig voor de dag komt.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Zo'n puur elektrische auto à la Tesla Model 3 is natuurlijk knap, net zoals een plug-in met +300 pk. In realiteit zijn dat echter geen groene auto's voor ieders budget. Zelfs niet in leasing. Laat daar CNG het verschil willen maken. Want ga je vergelijken met een diesel of benzine, dan stoot een CNG-motor amper NOx uit, geen fijnstof en tot wel 20% minder CO2. En neem het van ons aan, CO2 is de komende jaren de duivel in Europa, met zware taxaties per gram.

Sub 100 gram

Neem nu deze Octavia Combi G-TEC. Tegenover de benzineversie waarop 'ie is gebaseerd ziet hij zijn CO2-uitstoot van 113 gram dalen naar 96 g/km. Een winst van zo maar even 17 gram! En inderdaad, deze Octavia G-TEC gebruikt in de basis een benzinemotor. Een 1.5-liter viercilinder turbobenzine om specifiek te zijn. De grootste wijziging kom je dan ook niet tegen in de motor (hoewel er subtiele tweaks zijn), wel onder de achterbank. Want de benzinetank krimpt tot een volume van 11,8 liter om plaats te maken voor drie (!) CNG-tanks met een totaal van 17,7 kilogram opslagvermogen.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Net zoals bij alle andere CNG-wagens op de Belgische markt behoudt deze Octavia dus een kleine benzinetank. Waarom? Simpel. In zeer koude omstandigheden start een motor beter op benzine dan op CNG en... eerlijk is eerlijk... er zijn minder CNG-tankstations in België dan dat er benzinepompen zijn. Waardoor je een soort van ingebouwde geruststelling krijgt.

Groeiend tankaanbod

Al wordt er net zoals bij oplaadpalen voor geëlektrificeerde wagens werk gemaakt van de tankstations. We kennen allemaal DATS24 als aanbieder van CNG in België. Echter maken steeds meer klassieke brandstofaanbieders de overstap. Neem nu Total, die kochten in 2017 nog Pitpoint over, een aanbieder van CNG. Het doel? Stelselmatig CNG-pompen aan Total-tankstations krijgen. Goed voor de concurrentiestrijd en daardoor goed voor de klanten. Want meer aanbieders zijn betere prijzen en een hogere dekkingsgraad om het goedje doorheen België te tanken.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Wat meteen een ander voordeel van CNG bloot legt; tanken is een eitje van korte duur. Want waar elektrische auto's vaak uren aan de lader moeten hangen, duurt het tanken van CNG amper enkele seconden langer dan een benzinetank vol gooien.

Simply Clever

Terug naar de Octavia Combi G-TEC. Om bijvoorbeeld het unieke rijgedrag van een auto op CNG te omschrijven... dat is er namelijk niet. Deze G-TEC rijdt dan ook net zoals zijn benzinebroertje. Met een vermogen van 130 pk en 200 Nm moet je geen sportieve wonderen verwachten (daarvoor is de RS), voor dagdagelijks gebruik is deze Combi G-TEC perfect. Extra onderstreept door het feit dat de CNG-versie standaard uitpakt met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en daardoor het rijcomfort de lucht in zwiert. Zelfs met 7 jaar op de teller is de Octavia Combi een stille, feilloze - ietwat saaie? - gezinswagen.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Temeer omdat de CNG-versie niet raakt aan de sterktes van de Octavia Combi. Dan hebben we het over de riante koffer, ruime achterbank, praktische indeling en slimme oplossingen. Het zijn bijna synoniemen van de Octavia geworden. Van de ijskrabber in de tankklep over de handige tickethouder aan de voorruit tot de voordeuren die met gemak een fles water van 1.5 liter slikken. Er zijn concurrenten die tegenwoordig gelijkaardige simply clever ideeën voorleggen maar Skoda was de grondlegger van het concept.

Hoeveel cent?!

Het maakt dat zelfs met deze afscheidstest de Octavia Combi G-TEC een sterke indruk na weet te laten. Niet enkel qua gemak en comfort, ook op vlak van verbruik. Zo tikten we af op 4,6 kg/100 kilometer. Met CNG-prijzen van zo'n 86 cent per kilogram aan de pomp (nee, dat is geen schrijffout) wil dat dus zeggen dat je per 100 gereden kilometers zo'n 4 euro aan brandstof kwijt bent. Nemen we er even de Octavia Combi 1.6 TDI bij met een testverbruik van 5,9 l/100 km. Dan betaal je bij die variant met de huidige dieselprijzen (1,3 euro/l) zo'n 7,6 euro per 100 kilometer. Het verschil per 1.000 km is maar liefst 36 euro! Per 10.000 km spreken we al over 360 euro. Het tikt dus snel aan.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Nu goed, zo'n CNG-auto is waarschijnlijk stukken duurder, waardoor die winst teniet wordt gedaan, niet? Hoegenaamd niet! Want hier komt het volgende trucje van de CNG-auto. In de meeste gevallen zijn ze amper 1.000 euro duurder dan de benzineversie waarop ze zijn gebaseerd én vaak zelfs enkele duizenden euro's goedkoper dan de dieselversie. Tel daar nog het goedkopere onderhoud tegenover een diesel, de lagere rijtaksen en lagere VAA bij op en een auto op CNG is in essentie een no-brainer. Zolang er een CNG tankstation in je buurt is natuurlijk.

Wisselende concurrentie

Hoeveel deze Octavia Combi G-TEC exact moet kosten? Minimaal 30.435 euro. Onze testversie klokte af op net geen 35.000 euro. Voor een ruime stationwagen met automaat, navigatie, cruisecontrole en nog een rits andere zaken is dat een eerlijke prijs. Temeer omdat we er van uit gaan dat - met de nieuwe generatie om de hoek - Skoda binnenkort wel eens riante kortingen kan geven op stockmodellen. Het wat verouderde design van het dashboard, dat moet je er dan wel bij nemen.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Concurrentie, die is er... maar ook niet. Zo biedt Seat een CNG-versie aan van haar Ibiza, Leon en Arona, Volkswagen heeft de UP!, Polo en Golf in de cataloog staan op CNG. Auto's die natuurlijk een portie kleiner zijn dan deze Octavia Combi. Audi heeft dan weer de A3 G-Tron en A5 Sportback G-Tron. SsangYong en Suzuki bieden ook modellen aan op CNG, alleen worden die lokaal omgebouwd en zijn ze niet altijd beschikbaar. Puur qua ruimte is enkel de Audi A4 Avant G-Tron een rivaal. Alleen is die bij de recente facelift uit de cataloog verdwenen.

Conclusie

Hoewel de Octavia Combi stilaan wat ouderdomsrimpels begint te krijgen is de aandrijflijn van de G-TEC frisser dan ooit. Want heb je de duiten niet voor een dure geëlektrificeerde auto, dan is CNG al een goede stap in de ecologische richting. Wij zouden nog even wachten op de nieuwe generatie Octavia Combi G-TEC. Krijg je het echter warm van een koopje, dan moet je binnenkort op jacht naar een CNG-stockmodel bij de dealer.

Image
Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Specificaties

Vermogen130 pk
Overbrenging7-trapsautomaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 865 kg
Topsnelheid202 km/u
0 tot 100 km/u10.00 sec
CO2-uitstoot96 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen