Uitlaat: Varia

Dit zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in België

“Een elektrische auto is niks voor mij,” hoor je vandaag de dag nog vaak. Als reden wordt er dan doorgaans verwezen naar ofwel het rijbereik, ofwel het prijskaartje van een EV. Maar zijn elektrische auto’s nog wel echt zo duur? Wij zochten het uit: dit zijn de tien goedkoopste elektrische auto’s verkrijgbaar op de Belgische markt.

Het zit als het ware voorgeprogrammeerd in het brein van de automobilist: een elektrische auto is een dure auto. De gemiddelde EV zit namelijk barstensvol nieuwe technologie, en ook aan die paar honderd kilo aan batterijmodules onder de vloer hangt een prijskaartje. Tegenwoordig doen fabrikanten er echter alles aan om hun EV’s betaalbaar te maken, en dit is het resultaat: de tien goedkoopste elektrische auto’s op onze markt.

Citroën Ami

Image
Citroën Ami 2021

Jawel: je kan al elektrisch rijden vanaf 7.690 euro — al ben je dan wel beperkt tot 45 km/u. De Citroën Ami is namelijk technisch gezien een brommobiel, waardoor je trouwens met het rijbewijs voor een bromfiets al voldoende hebt om deze vierwieler te besturen. Zijn elektromotor biedt 8 pk en de accu is 5,5 kWh groot, waarmee de Citroën zo’n 75 WLTP-kilometers kan afleggen. Je kan de Ami gewoon bestellen bij Citroën, of in de Fnac zoals al je andere kleine electro.

Dacia Spring Electric

Image
Dacia Lada

Los van de brommobielen is de goedkoopste elektrische auto in België een Dacia, verrassend of niet. Deze Spring neemt de vorm van een (heel) compacte crossover aan en weegt amper een ton. De stadsauto heeft dan ook voldoende met een elektromotortje van 45 pk op de vooras en een accupakket van 27,5 kWh. Daarmee zou de Spring in ideale omstandigheden een mooie 230 kilometer ver komen. De prijs voor al dit lekkers is 17.190 euro.

Zhidou D2s

Image
Zhidou D2S

Op de derde plaats staat onze eerste Chinese kandidaat, want deze kleine EV komt uit het Verre Oosten. De auto biedt Smart-gewijs twee zitplaatsen voor een extra gezellige ervaring, maar krijgt wel heel wat opties mee zoals een achteruitrijcamera, lederen bekleding en zelfs keyless access. Zijn standaardprijs van 17.900 euro kroont hem tot derde goedkoopste EV van ons land, al biedt de Dacia hierboven wel meer zitplaatsen voor je geld. Je betaalt echter geen verkeersbelasting of inschrijving voor je Zhidou want hij valt onder de categorie van de quads. Deze Chinees heeft dan ook een topsnelheid van 85 km/u dankzij een motortje van 20 pk, en een rijbereik van zo’n 125 kilometer.

Renault Twingo Electric

Image
Renault Twingo Electric test 2021

Deze betaalbare EV komt uit de Renault-stal, net als de Dacia Spring. De Twingo is er ook met verbrandingsmotoren onder zijn (achter)klep, maar recent voegde Renault een elektrische variant toe. Die biedt wat meer volwassenheid dan de Dacia Spring met een motortje van 82 pk, meer ruimte en een betere materiaalkwaliteit, maar haalt dankzij een hoger gewicht en een batterij van slechts 22 kWh wel maar 190 theoretische kilometers. Als je daarmee voldoende hebt kan dit echter de ideale budget-EV zijn voor jou: je krijgt er eentje vanaf 20.300 euro.

Smart EQ ForTwo

Image
Smart EQ ForTwo 2021

Ook de Smart ForTwo is een betaalbare elektrische auto, maar die gooit het duidelijk over een andere boeg dan zijn soortgenoten. Hij is namelijk kleiner dan de Twingo of de Spring en biedt slechts plaats voor twee inzittenden, maar is toch duurder. Dat heeft alles te maken met zijn premium-uitstraling: de Smart is een klein stijlicoontje zoals een handtas of een knap horloge dat ook kan zijn. Met een motortje van 82 pk is hij best vinnig, al is het na 115 kilometer wel einde verhaal met zijn accupakket van slechts 17,6 kWh. De Smart ForTwo begint aan 24.684 euro.

Fiat 500e

Image
Fiat 500e 2021 (rijtest)

Als we het over stijliconen hebben, dan kan ook de Fiat 500e niet ontbreken. Sinds kort is de retro-Fiat er ook als elektrische auto en die is verrassend laag geprijsd: je betaalt er slechts 24.990 euro voor en dan krijg je naast een brok uitstraling ook vier zitplaatsen — in tegenstelling tot de Smart. Voor dat geld krijg je de basisversie mee met een elektromotor met 95 pk en een accupakket van 24 kWh, goed voor 180 kilometer theoretische actieradius.

JAC E-S2

Image
JAC E-S2 2021

Dit is de tweede Chinees in onze lijst, en deze keer mag je hem wel echt “auto” noemen. Sterker nog: de JAC E-S2 — tot voor kort gekend onder de naam iEV7s — is de eerste SUV van de shortlist. Nog in tegenstelling tot de Zhidou D2s beschikt de JAC over volwassen prestaties: zijn elektromotor stuurt 115 pk naar de voorwielen en zijn accupakket van 39 kWh groot geeft hem een rijbereik van zo’n 275 kilometer. Ook de prijs is echter volwassen: je betaalt minstens 29.990 euro voor je JAC.

Opel Corsa-e

Image

Terug naar Europa dan maar, want voor iets meer dan het geld dat een JAC E-S2 moet kosten kan je ook een Corsa-e op de kop tikken. Deze Opel ziet er dan wel uit als de gemiddelde Corsa, maar hij krijgt een accupakket van 50 kWh onder de bodem waarmee hij volgens de WLTP-cyclus 330 kilometer ver kan rijden. Zijn vermogen van 136 pk staat bovendien garant voor een levendige rijervaring. De Opel Corsa-e begint aan 30.495 euro.

MG ZS EV

Image
MG ZS EV facelift 2021

De negende plaats is opnieuw voorbehouden aan een Chinees, maar dan wel eentje met een paar jaar ervaring achter de kiezen. Het herboren MG verkoopt namelijk sinds 2019 terug auto’s op Europese bodem, en deze ZS EV heeft sindsdien al een facelift mogen ontvangen. Die gaf de auto naast een nieuw frontje ook een accu van 51 kWh, waarmee de MG 320 WLTP-kilometers optekent. Tegen een meerprijs kan je ook een exemplaar van 71 kWh bestellen, goed voor 440 kilometer. De goedkoopste ZS EV kost je 31.985 euro en biedt dus de kleinste batterij in combinatie met een elektromotor met 143 pk.

Renault Zoe

Image
Renault Zoe 2019 52 kWh R135

De eer van tiende goedkoopste elektrische auto op onze markt gaat naar een icoon in het EV-landschap: de Renault Zoe. Dit model gaat inmiddels al zo’n acht jaar mee en kreeg tussendoor twee facelifts. De laatste was de uitvoerigste, met een grondig hertekende voor- en achterpartij, een nieuw interieur en een gemoderniseerde aandrijflijn. Zo biedt de Zoe tegenwoordig een motor met 108 pk en een accupakket van 50 kWh groot, goed voor een elektrische actieradius van 390 kilometer. Je plaatst de goedkoopste Renault Zoe aan je wallbox vanaf 32.300 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
15 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
17 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
22 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden