Uitlaat: Varia

Alle premières LIVE op het Autosalon van Brussel 2023!

De Brussels Motor Show heeft de bitterzoete eer om een van de laatste overgebleven Europese autosalons te zijn. Het voordeel daarvan is dat de constructeurs hun primeurs naar de Heizel hebben gestuurd. Dit zijn alle Belgische, Europese én wereldpremières die je kan zien op het Salon!

Heel veel wereldpremières zitten er dit jaar niet bij - dat soort zaken wordt sowieso steeds zeldzamer op autosalons in deze digitale tijden. Maar op het Autosalon van Brussel kan je wel heel wat Belgische en Europese premières vinden, van sportievelingen tot pick-ups en facelifts van bestaande modellen. Dit zijn ze allemaal!

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid

Image
Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV autosalon brussel 2023

Beginnen doen we met de plug-in hybride versie van Alfa Romeo’s nieuwe compacte SUV, de Tonale PHEV Q4. Er rust sowieso al veel druk op de schouders van de Tonale om de verkoopresultaten van het merk opnieuw op te krikken, maar deze plug-in hybride versie is zo mogelijk nog belangrijker om de fleetklanten naar de Alfa-stand te lokken in Paleis 5, waar ook de rest van de Stellantis-bende staat. De Tonale Plug-in Hybrid Q4 combineert een 1,3 liter-benzinemotor op de vooras met een elektromotor op de achteras voor een totaal van 280 pk en een CO2-uitstoot van 26 g/km.

BMW M2

Image
BMW M2 2023

In Belgische première op de BMW-stand staat de nieuwe M2 te blinken, het langverwachte vervolg op de populaire sportcoupé van het merk. De M2 stelt de puristen tevreden met zijn combinatie van een potente zescilinder, een manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving. Hij deelt zijn motor met de M3/M4, in dit geval 460 pk sterk, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden. Hem bewonderen kan in Paleis 7.

BMW M3 Touring

Image
BMW M3 Touring 2023

Eveneens in Paleis 7 staat de nieuwe BMW M3 Touring te blinken, de allereerste in zijn soort en misschien wel de ultieme daily driver. Hij heeft dezelfde agressieve look, potente zescilinder turbomotor en sportieve ophanging als zijn berline- en coupébroertjes, maar dan met een koffer van 500 tot 1.510 liter groot. De M3 Touring is enkel te bestellen als Competition en heeft dus 510 pk, vierwielaandrijving en kan in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.

BMW XM

Image
bmw xm autosalon brussel 2023

Als laatste M-primeur op het Autosalon van Brussel is er de BMW XM, een gloednieuwe sportieve SUV aan de top van het gamma die werd gelanceerd voor de 50ste verjaardag van BMW Motorsport. De XM heeft een plug-in hybride aandrijflijn op basis van de 4,4 liter-V8 met twee turbo’s van het merk, in dit geval 653 pk sterk. Later komt er echter nog een Label Red die het vermogen doet toenemen tot zo’n 750 pk! En toch kan je tot 88 km volledig elektrisch rijden. Net als de M2 en M3 Touring staat de XM te blinken in Paleis 7.

Ford Bronco

Image
Ford Bronco Autosalon Brussel 2023

Niet meer nieuw voor de Amerikanen, maar wel nieuw voor Europa: de Ford Bronco, die na 25 jaar een comeback heeft gemaakt om de concurrentie aan te gaan met de Land Rover Defender en de Jeep Wrangler. Eind 2023 komt er een beperkte reeks naar onze markt, uitgerust met Ecoboost-benzinemotoren met 4 of 6 cilinders. De Bronco is een echte terreinwagen met standaard vierwielaandrijving en een ruige look, die je in het echt kan bekijken op de Ford-stand in Paleis 6.

Ford Ranger & Volkswagen Amarok

Image
Volkswagen Amarok 2023

Eveneens op de Ford-stand in Paleis 6 staat de nieuwe Ranger, de populaire pick-up van het merk die afgelopen jaar volledig werd vernieuwd. Hij dient ook als basis voor de nieuwe Volkswagen Amarok, die dezelfde technische fundamenten krijgt, maar wel een volledig eigen design draagt. Nieuw voor de Ranger, maar niet voor de Amarok, is een V6-turbodiesel om de zwaarste ladingen moeiteloos te kunnen trekken. Ook de stoere Ranger Raptor met V6 EcoBoost-benzinemotor is trouwens te zien op het Salon, maar dan in Paleis 9. De Amarok kan je ontdekken in Paleis 11.

Honda Jazz

Image
Honda Jazz Autosalon Brussel 2023

Een heuse Europese première is te vinden op de stand van Honda, waar de facelift van de Jazz voorgesteld wordt. Het is geen ingrijpende facelift geworden, maar de praktische stadswagen heeft wel een nieuw neusje gekregen en wat meer vermogen voor zijn e:HEV hybride aandrijflijn. Je vindt de nieuwe Jazz in Paleis 6.

Mazda MX-30 R-EV

Image
Mazda MX-30 R-EV Autosalon Brussel 2023

Om de MX-30 met zijn beperkt elektrisch rijbereik wat meer praktische inzetbaarheid te geven, heeft Mazda besloten de wankelmotor terug te introduceren voor het eerst sinds de RX-8. Niet als sportieve krachtbron, wel als bijzonder compacte generator om de batterijen van hulpstroom te voorzien. Dat geeft de MX-30 een gecombineerd rijbereik van meer dan 600 km, een grote verbetering ten opzichte van de theoretische 200 km die de volledig elektrische MX-30 haalt. Je kan de MX-30 R-EV in wereldpremière ontdekken in Paleis 6!

Nissan X-Trail

Image
Nissan X-Trail 2023

De Nissan X-Trail is afgelopen jaar volledig vernieuwd en maakt komaf met zijn licht agrarische voorganger ten faveure van een moderne SUV met 7 zitplaatsen, een hybride aandrijflijn en vierwielaandrijving dankzij een ingenieuze combinatie van een benzinemotor als generator en twee elektromotoren die de aandrijving voorzien. Bovendien heeft Nissan grote stappen gezet qua technologie en afwerking in het interieur. Je kan het zelf ontdekken in Paleis 7!

Opel Astra GSe

Image
Opel Astra GSe autosalon brussel 2023

Opel wil een sportieve toets geven aan (deels) elektrisch rijden en introduceert daarvoor het nieuwe sportlabel GSe. De Astra GSe is dus de snelste Astra die je kan krijgen, met een 225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn waarmee de middenklasser in 7,5 seconden van 0 naar 100 sprint, zonder daarbij zijn fiscaal voordelige CO2-uitstoot te verliezen. Op het Autosalon van Brussel 2023 is de Astra GSe te zien als breakversie (Sports Tourer), je vindt hem in Paleis 5 bij de andere Stellantis-merken.

Peugeot 408

Image
Peugeot 408 Car of the Year 2023

Eveneens in Paleis 5 staat de nieuwe Peugeot 408, een fastback op hoge pootjes die misschien wel het begin van het einde van het SUV-tijdperk inluidt. De 408 is te bestellen met een benzinemotor of twee plug-in hybride aandrijflijnen met vermogens tot 225 pk. Later komt er ook nog een elektrische versie. De 408 wil stoerheid en elegantie combineren met zijn design, terwijl de inzittenden moeten genieten van veel ruimte en comfort. Of dat is gelukt, kan je zelf ontdekken op het Autosalon.

Renault Austral

Image
Renault Austral Car of the Year 2023

De Renault Austral is het nieuwe wapen van het Franse merk in het populaire C-segment bij de SUV’s, waarmee het de opvolger is van de Kadjar. Toch is het een volledig nieuw model, met het jongste design van het merk, de laatste technologie en bovendien een grote stap vooruit qua afwerking aan boord. Qua aandrijving heb je de keuze tussen benzinemotoren of een zelfladende hybride aandrijflijn van 200 pk. Hem ontdekken kan ook in Paleis 5.

Lexus RX

Image
Lexus RX 450h Autosalon 2023

In de jaren 2000 was Lexus een pionier met een hybride SUV, tegenwoordig loopt het merk een beetje achter wat elektrificatie betreft. Dat wil deze nieuwe RX goedmaken dankzij een nieuwe plug-in hybride versie die de fleetmarkt wil verleiden, terwijl er ook een nieuwe RX 500h Turbo is voor klanten met sportieve ambities. Bovendien werd de ergonomie van het interieur verbeterd en is het infotainmentsysteem met touchpad naar de vuilbak verwezen. Of die operatie geslaagd is, kan je zelf nagaan in Paleis 7.

Reacties

Spijtig dat jullie blijkbaar niet in Hal 9 zijn geweest. Op de stand van Q-Mobility staat de allereerste minibus voor mindervaliden op basis van de Maxus e-Deliver 9 en dus 100% elektrisch. Ook een primeur van jewelste!

door Kai
17/01/2023, 08u51


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50