Officieel: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV brengt de wankelmotor terug (2023)

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Ons eigenste Autosalon van Brussel kreeg vrijdagmorgen een wereldpremière in handen, want de nieuwe Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV werd zopas gepresenteerd op de Mazda-stand in Brussels Expo. Die offert een stuk van zijn batterij op voor een benzinetank, want onder de motorkap maakt de wankelmotor zijn comeback als range extender!

Het grootste minpunt van de Mazda MX-30, het eerste elektrische model van het Japanse merk? Niet zozeer zijn unieke look met kleine suicide doors, al zorgt dat ongetwijfeld ook voor enige polarisatie, maar wel zijn beperkte rijbereik van amper 200 km volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk mocht je daardoor rekenen op zo'n 150 km. Zelfs voor stadsmussen kan dat een beetje nipt worden, zeker als je geen eigen laadpaal hebt om stroom bij te tanken. Om de MX-30 toegankelijker te maken voor een groter publiek, heeft Mazda nu het doek getrokken van de MX-30 e-Skyactiv R-EV, die een benzinemotor krijgt als range extender. En niet zomaar een benzinemotor: de wankelmotor maakt na meer dan 10 jaar zijn comeback!

Kleinere batterij

Het voordeel van de wankelmotor als range extender is zijn compacte formaat, waardoor hij samen met de elektromotor onder de motorkap past en toch voldoende vermogen levert om de batterijen van extra stroom te voorzien. Die batterijen zijn overigens wel wat kleiner geworden dan in de gewone MX-30: in plaats van 35,5 kWh schiet er nu nog maar 17,8 kWh over - de helft, voor wie snel kan rekenen. Dat betekent dat ook de elektrische range zeer beperkt is geworden: amper 85 km. De elektromotor won wel iets aan vermogen en is nu 125 kW ofte 170 pk sterk.

Opladen kan tot 11 kW aan een gewone laadpaal of tot 36 kW aan een snellader, waarmee de batterij in ongeveer een halfuur weer vol is. Voor langere ritten zal je dus al snel moeten overschakelen op de benzinetank, die 50 liter groot is en net achter de batterij zit gemonteerd in de vloer van de MX-30 R-EV.

Edition R

Mazda belooft een rijbereik van meer dan 600 km met beide krachtbronnen gecombineerd, wat een niet al te gunstig verbruik zou betekenen voor de wankelmotor - maar daar staan ze ook niet om bekend. De wankelmotor zelf is 830 cc groot en levert 74 pk, wat voldoende is om het stroomniveau op peil te houden aan constante snelheden. De batterij zorgt dan voor voldoende piekvermogen voor de elektromotor.

Om de comeback van de wankelmotor extra in de verf te zetten, wordt de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV geïntroduceerd als Edition R. Naast de andere badges en velgdesigns die de R-EV sowieso meekrijgt, is de Edition R (voor 'Return') te herkennen aan een unieke kleur, Maroon Rouge Metallic, die te zien is op het dak van het model op de foto's. Daarnaast krijgt deze speciale reeks ook een eigen sleutel, vloermatten en hoofdsteunen. Op een prijs en lanceringsdatum is het nog even wachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws