Uitlaat: Varia

Dit waren onze hoogtepunten van het Goodwood Festival of Speed 2025

Al meer dan drie decennia zijn de tuinen van Goodwood House jaarlijks het mekka voor autoliefhebbers. Ook de editie van 2025 stond weer in het teken van brute kracht en motorsport, maar ook van elektrische waanzin. Dit waren onze hoogtepunten van het Goodwood Festival of Speed!

Het Goodwood Festival of Speed is het walhalla voor autoliefhebbers geworden. Elk jaar opent de hertog van Richmond de poorten van zijn landgoed voor fans en voor fabrikanten die hun nieuwste producten komen tentoonstellen, evenals modellen die de geschiedenis van de auto hebben getekend. Wij woonden het evenement in 2025 bij, en dit waren enkele van onze hoogtepunten.

Hyundai trekt alles uit de kast!

Autosport en Hyundai, dat is een associatie die nog niet zo lang geleden moeilijk voorstelbaar was. Er is echter een verschil tussen de fabrikant van conventionele auto's en zijn N-sportafdeling. Goodwood werd in 2023 gekozen om de waanzinnige Ioniq 5 N te presenteren en in 2025 werd zijn lagere broertje geboren: de Ioniq 6 N.

Filmbestand

Ook die Koreaanse elektrobom heeft 650 pk, een gesimuleerde versnellingsbak en zelfs een gloednieuw geluidssysteem dat het geluid van een viercilinder turbomotor nabootst. Om te laten zien dat elektrische auto's niet alleen maar groen en saai zijn, hebben de Koreanen de Ioniq 6 N wat rubber laten verbranden op de heuvelklim… tot drie keer toe!

Van Aston Martin tot Alpine

Het Goodwood Festival of Speed is de ideale plek geworden om een nieuw model te presenteren, vooral als dat toevallig een sportwagen is. Aangezien autosalons er in Europa niet veelvuldiger op worden, voorspellen we dan ook een mooie toekomst voor dit openluchtevenement. Alpine maakt van de gelegenheid gebruik om de A290 Rallye te onthullen, een versie van de elektrische hothatch die speciaal is bedoeld voor de autosport.

Ferrari F80 quickest debut ever?

Aston Martin deed het nog beter dan de Fransen, want het iconische merk bracht zijn Valhalla naar Goodwood. Zijn geëlektrificeerde twinturbo-V8 met meer dan 1.000 pk deed de pits schudden. Ferrari was dan weer aanwezig met zijn hele gamma maar vooral de nieuwe Amalfi en F80 stalen de show. Die laatste is de nakomeling van de F40 en F50, maar zijn 1.200 pk sterke hybride-V6 tilt dat erfgoed naar nieuwe hoogten. Kijk zelf maar in bovenstaande video.

Niet alleen supercars

Hoewel Koenigsegg en Pagani in stijl aanwezig waren, waren er ook conventionele merken. Zo zagen we er onder andere de Denza Z9GT, de Honda 0 SUV Concept, de Honda Prelude, de Jaecoo 5 en de nagelnieuwe MG’s IM5 en IM6. Jaguar bouwde dan weer het brugje tussen zijn huidige gamma en zijn peperdure toekomst door de controversiële Type 00-conceptcar mee te nemen.

Image
Goodwood Festival of Speed 2025

Sommigen presenteren nieuwe modellen, anderen komen liever met speciale versies naar Goodwood. Range Rover presenteerde bijvoorbeeld zijn SV Black met een 615 pk sterke V8. Porsche presenteerde dan weer Black Editions van de Taycan en Cayenne terwijl Maserati zijn MCPura presenteerde. Dat is in principe een MC20 maar dan verbeterd en gemoderniseerd om er weer een paar jaar tegenaan te kunnen.

Liever een 100 jaar oude acht-in-lijn of een F1-V10?

Je vraagt je misschien af: "Wat heeft het Goodwood Festival of Speed dat een autosalon niet heeft? Het antwoord is simpel: een heuvelklim! Tussen de stands van de fabrikanten en Goodwood Castle ligt een 1,87 kilometer lange privéweg die de Britten de Goodwood Hill Climb noemen. Tijdens het evenement laten een heleboel auto's, zowel productie- als raceauto's en conceptauto's, zien wat ze waard zijn op dit kleine stukje asfalt.

Image
Goodwood Festival of Speed 2025

Van een oude Daimler uit 1912 tot de nieuwste Cadillac-racewagen voor Le Mans of een gepensioneerde RedBull Formule 1-bolide bestuurd door David Coulthard; alles passeert de Goodwood Hill Climb… En om dat te bewijzen, vind je hieronder onze volledige fotoreportage!

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50