Al meer dan drie decennia zijn de tuinen van Goodwood House jaarlijks het mekka voor autoliefhebbers. Ook de editie van 2025 stond weer in het teken van brute kracht en motorsport, maar ook van elektrische waanzin. Dit waren onze hoogtepunten van het Goodwood Festival of Speed!
Het Goodwood Festival of Speed is het walhalla voor autoliefhebbers geworden. Elk jaar opent de hertog van Richmond de poorten van zijn landgoed voor fans en voor fabrikanten die hun nieuwste producten komen tentoonstellen, evenals modellen die de geschiedenis van de auto hebben getekend. Wij woonden het evenement in 2025 bij, en dit waren enkele van onze hoogtepunten.
Hyundai trekt alles uit de kast!
Autosport en Hyundai, dat is een associatie die nog niet zo lang geleden moeilijk voorstelbaar was. Er is echter een verschil tussen de fabrikant van conventionele auto's en zijn N-sportafdeling. Goodwood werd in 2023 gekozen om de waanzinnige Ioniq 5 N te presenteren en in 2025 werd zijn lagere broertje geboren: de Ioniq 6 N.
Ook die Koreaanse elektrobom heeft 650 pk, een gesimuleerde versnellingsbak en zelfs een gloednieuw geluidssysteem dat het geluid van een viercilinder turbomotor nabootst. Om te laten zien dat elektrische auto's niet alleen maar groen en saai zijn, hebben de Koreanen de Ioniq 6 N wat rubber laten verbranden op de heuvelklim… tot drie keer toe!
Van Aston Martin tot Alpine
Het Goodwood Festival of Speed is de ideale plek geworden om een nieuw model te presenteren, vooral als dat toevallig een sportwagen is. Aangezien autosalons er in Europa niet veelvuldiger op worden, voorspellen we dan ook een mooie toekomst voor dit openluchtevenement. Alpine maakt van de gelegenheid gebruik om de A290 Rallye te onthullen, een versie van de elektrische hothatch die speciaal is bedoeld voor de autosport.
Aston Martin deed het nog beter dan de Fransen, want het iconische merk bracht zijn Valhalla naar Goodwood. Zijn geëlektrificeerde twinturbo-V8 met meer dan 1.000 pk deed de pits schudden. Ferrari was dan weer aanwezig met zijn hele gamma maar vooral de nieuwe Amalfi en F80 stalen de show. Die laatste is de nakomeling van de F40 en F50, maar zijn 1.200 pk sterke hybride-V6 tilt dat erfgoed naar nieuwe hoogten. Kijk zelf maar in bovenstaande video.
Niet alleen supercars
Hoewel Koenigsegg en Pagani in stijl aanwezig waren, waren er ook conventionele merken. Zo zagen we er onder andere de Denza Z9GT, de Honda 0 SUV Concept, de Honda Prelude, de Jaecoo 5 en de nagelnieuwe MG’s IM5 en IM6. Jaguar bouwde dan weer het brugje tussen zijn huidige gamma en zijn peperdure toekomst door de controversiële Type 00-conceptcar mee te nemen.

Sommigen presenteren nieuwe modellen, anderen komen liever met speciale versies naar Goodwood. Range Rover presenteerde bijvoorbeeld zijn SV Black met een 615 pk sterke V8. Porsche presenteerde dan weer Black Editions van de Taycan en Cayenne terwijl Maserati zijn MCPura presenteerde. Dat is in principe een MC20 maar dan verbeterd en gemoderniseerd om er weer een paar jaar tegenaan te kunnen.
Liever een 100 jaar oude acht-in-lijn of een F1-V10?
Je vraagt je misschien af: "Wat heeft het Goodwood Festival of Speed dat een autosalon niet heeft? Het antwoord is simpel: een heuvelklim! Tussen de stands van de fabrikanten en Goodwood Castle ligt een 1,87 kilometer lange privéweg die de Britten de Goodwood Hill Climb noemen. Tijdens het evenement laten een heleboel auto's, zowel productie- als raceauto's en conceptauto's, zien wat ze waard zijn op dit kleine stukje asfalt.
Van een oude Daimler uit 1912 tot de nieuwste Cadillac-racewagen voor Le Mans of een gepensioneerde RedBull Formule 1-bolide bestuurd door David Coulthard; alles passeert de Goodwood Hill Climb… En om dat te bewijzen, vind je hieronder onze volledige fotoreportage!

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen