Interview: De mythes rond private lease (2018)

Private lease info ALD Automotive

De leasesector gaat in ons land sneller vooruit dan de totale automarkt. Eén van de opkomende formules is private lease, "leasing voor de particulier" zeg maar. We gingen op gesprek bij ALD's Automotive Manager Jelle Pira om de voor- en nadelen te bespreken.

Een totaalformule waarbij je als particulier voor een vast bedrag per maand met een nieuwe wagen kunt rijden, inclusief taksen, onderhoud en verzekering. Geef toe, het klinkt hoogst interessant. Toch hangt er nog een zweem van mysterie rond private lease. Jelle Pira (33) ziet voor de private lease-formule een grote toekomst weggelegd, in België hinken we dan ook een stuk achterop vergeleken met pakweg Nederland. Tijd dus om de mythes rond private lease op te klaren. Tijd voor een gesprek.

Wat is private lease nu juist en waarom is het in opmars?
Pira: Private lease is een all inclusive verhuur op lange termijn zonder aankoopoptie. Je huurt met andere woorden een auto voor een vast bedrag per maand, inclusief taksen, onderhoud en verzekering. Er is dus geen sprake van een aan- of afbetaling. De hoogte van het maandelijks bedrag is hoofdzakelijk afhankelijk van een voorafbepaalde leentermijn en een maximum aantal kilometers. Mensen moeten zich de vraag durven stellen: Waarom zou je nog een auto kopen? Bij mobiele telefoons is er al het besef gegroeid dat een huurformule vaak ook interessanter kan zijn. Die gedachtewissel verplaatst zich nu ook naar het concept auto(mobiliteit).

Wat zijn de voordelen?
Pira: Voor een bedrag van bijvoorbeeld 199 à 399 per maand rij je met een gloednieuwe auto, inclusief verzekering, onderhoud en zomerbanden. Veel mensen staan er vaak niet bij stil hoeveel een auto hen maandelijks kost wanneer ze hem integraal kopen. Een bedrag dat met de aankoop van de auto en de verzekering, het onderhoud, de banden en afschrijving makkelijk oploopt tot een maandelijks bedrag van 500 euro en meer.

Private lease info ALD Automotive

Via private lease hoef je je ook geen zorgen te maken over de mogelijke restwaarde van je auto of andere onzekerheden in de toekomst. Denk aan diesels of elektrische auto’s. Twee zaken waar momenteel nog veel vraagtekens rond zijn, zeker op langere termijn. Ook voor jonge en/of beginnende chauffeurs is private lease interessant omdat het aandeel van de verzekering in de maandelijks kost een stuk minder doorweegt.

Wat zijn de nadelen?
Pira: Bij het aflopen van het contract is er geen aankoopoptie. Je kan met andere woorden onder geen beding eigenaar worden. Belangrijk is wel dat je je op voorhand goed informeert. Ieder bedrijf heeft nu eenmaal zijn eigen regels. Wij proberen echter bijzonder transparant te zijn. En uiteraard is private lease niet voor iedereen en/of alle auto’s interessant. Daarom is het aangewezen om op voorhand de berekening te maken. Al zal je zien dat private lease in heel wat omstandigheden nog steeds erg voordelig is.

En wat als ik niet meer kan betalen?
Pira: Dat is dan weer afhankelijk van de termijn van je contract. Het eerste jaar is sowieso verplicht. Daarna zal het ongeveer een (opzeg)bedrag zijn dat gelijk staat met twee maanden van de private lease.

Voor wie is Private lease dan juist?
Pira: Voor iedereen die zich in de eerste plaats wil ontzorgen. Via private lease weet je op voorhand perfect hoeveel je auto je iedere maand zal kosten. Je hebt onder normale omstandigheden immers geen onvoorziene kosten. Behalve brandstof. En eventuele boetes natuurlijk, dat spreekt voor zich.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adriaan 23:17
afbeelding van Adriaan

Wij van wc send...

Jelledr 09:13
afbeelding van Jelledr

Kan iemand een rekenmodel geven dat aantoont dat leasen als particulier wel interessant is? In eerste instantie lijkt het zo maar wanneer je dan de restwaarde bekijkt is dat voordeel verdwenen.

Ik probeer een wagen te kopen voor een langere periode. Met lang bedoel ik ongeveer 8-10 jaar. Leasing is dus voorlopig niets voor mij.

Betwijfel of het ooit voor mij zou worden aangezien een wagen voor mij een eigendom is. Iets dat je huurt, heb je in bruikleen.
Allemaal goed en wel voor bedrijven die kosten kunnen inbrengen maar als particulier heb je dat voordeel niet.

Als je dan eens nadenkt over alle voordelen van grote bedrijven, ondanks de werkgelegenheid die ze bieden, dan zijn werklozen toch maar kleine profiteurs. Eigenlijk zijn de multinationals de grote profiteurs.

JL 09:14
afbeelding van JL

Het gaat vooral om dat "ontzorgen", natuurlijk. En daar betaal je voor. Want de leasing-maatschappijen willen wel winst maken. Ook aan het einde van het contract mag je betalen voor alle schade die niet gerepareerd is. Krasje hier, deukje daar...

Natuurlijk zit de winst voor een leasing-maatschappij niet alleen in de marge naar de consument. Ook aan de samenwerkingscontracten met bepaalde automerken, garages en bandenmerken wordt verdiend. Net als aan bandenwissels in de bandencentrale van de leasingmaatschappij zelf.

Hét grote voordeel is evenwel dat de ganse auto-industrie blijft draaien. Want steeds meer leasing-maatschappijen zijn in handen van auto-fabrikanten.
Dus hoe meer auto's op de baan, hoe beter. Hoe sneller auto's vervangen worden, hoe beter. (De "oude" auto's gaan wel naar minder welvarende regio's waar ze als luxe-tweedehands worden verkocht.) Wegens de lagere maandelijkse kostprijs voor de consument, laat die zich ook gemakkelijker verleiden tot meer luxe dan anders. En tot extra comfort-services.

Jelledr 17:24
afbeelding van Jelledr

Ieder zijn keuze natuurlijk. Maar als particulier met vaste job bij ons lijkt het totaal niet interessant. Mss wel goed voor expats denk k.

Maar gemakkelijk maken... ??? Auto kopen, inschrijven, tax, verzekering en rijden. Jaarlijks onderhoud en indien ouder dan 4 keuring.

Wim 08:17
afbeelding van Wim

voor ons is dat vanzelfsprekend, maar voor veel mensen is een auto een "ver van hun bed show", ik zou zelfs durven zeggen, een noodzakelijk kwaad

Ik stelde je een vraag 00:48
afbeelding van Ik stelde je een vraag

En hoe zit dat met banden? De ene chauffeur verslijt veel sneller zijn banden dan een andere chauffeur. Als je sneller dan gemiddeld nieuwe banden nodig hebt, zit dat dan nog altijd in de prijs inbegrepen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws