Uitgelicht op Belgische bodem: De Rolls Royce Wraith

rolls royce wraith

Vandaag werd de nieuwe Rolls Royce Wraith voorgesteld op Belgisch grondgebied aan een select aantal journalisten. We waren er met Autofans bij en vroegen aan de heren van Rolls Royce wat deze Wraith nu zo bijzonder maakt.

De eerste Fastback in het huidige gamma

Op de lancering van een nieuwe Rolls Royce aanwezig zijn is geen jaarlijks te plannen activiteit. Het Britse merk doet al jaren lang beroep op de inmiddels legendarische Phantom. Onlangs kwam daar de kleinere variant bij onder de naam "Ghost". Die Ghost trok een enorm groot nieuw cliënteel naar Rolls Royce. Tachtig procent van de Ghost klanten hadden voordien geen Rolls Royce of zelfs geen interesse om er een te kopen. Alles lijkt erop dat deze Wraith dezelfde taak te wachten staat. Een Fastback was er nog niet in het gamma en de looks kloppen. De designers kregen voor het eerst in hun carrière een wit papier voor hun neus met de vraag een Fastback te ontwerpen, niet alledaags dus. De chrome-omlijsting aan de c-stijl werd verwerkt om de duotoon van kleuren beter te doen uitkomen. Het is een van de vele details waarop gelet werd tijdens de designfase.

rolls royce wraith
rolls royce wraith

De krachtigste Rolls Royce ooit

De heren bij Rolls Royce maakte ons één ding opnieuw duidelijk. In een RR vindt je geen vermogen omwille van het vermogen. Alles is ondergeschikt aan comfort. Dat de wagen zijn sprint een seconde vroeger of later doet is dus ondergeschikt aan de manier waarop die sprint gereden wordt. Desalniettemin legt de Rolls Royce Wraith indrukwekkende cijfers voor en mag hij zich de krachtigste ooit noemen. Onder de kap zit de Twin-Turbo V12 met 624 pk. Dat is hetzelfde blok als de Ghost maar werd herwerkt en krijgt 64 pk extra onder de kap. De sprint naar 100 km/u werkt hij in 4,4 seconden af. Maar zoals net aangegeven, dat getal is weinig relevant. Wat wel relevant is, is dat deze Wraith een echte rijdersauto geworden is, best uniek in het gamma van Rolls Royce.

rolls royce wraith

Sterrenhemel

Niet uniek voor de Wraith, maar de sterrenhemel blijft indrukwekkend in de beleving binnenin. Alles samen werden 1.300 LED-lampjes in de dakbekleding verwerkt. Het moet zorgen voor de juiste sfeer achteraan de wagen. Opvallend is wel dat steeds meer eigenaars hun Rolls Royce zelf rijden. Het cliché dat ze allemaal een chauffeur hebben wordt steeds minder waar. Deze sterrenhemel is hoe dan ook bedoeld voor de passagiers achteraan.

rolls royce wraith
rolls royce wraith

Hout-bekleding

De mate van afwerking is top, minder dan dat mag je ook niet verwachten in een wagen van dit caliber. Een knap onderdeel van het design binnenin is de houten inleg in de deurpanelen, meteen het grootste stuk hout in een auto. Een houtsoort die samen wordt geperst maar die niet wordt bewerkt. Het is het niet bewerken van dat hout dat het zo speciaal maakt. De enige handeling is het insmeren met olie. De Britten geven ook aan dat het hout jaarlijks opnieuw moeten worden geolied.

rolls royce wraith

Bespoke

Beyond Imagination, dat is een slogan van een ander Brits merk, maar de basisfilosofie is vergelijkbaar met die van Rolls Royce. Het beste vinden en beter maken. Als het niet bestaat, het ontwerpen. Alles steeds naar een nieuw en ongekend niveau brengen. Dat is waar ze zich in Goodwood dagelijks met bezighouden. Een belangrijk aspect daarvan is dat elke klant de vrijheid krijgt zijn auto aan te passen naar eigen goeddunken. De kans dat er vijf exact dezelfde Rolls Royce rondrijden, is dan ook erg klein.

rolls royce wraith
rolls royce wraith

Het personaliseren gaat veel verder dan alleen kiezen uit een kleurenpallet. Het start vaak op een wit papier waar klanten bijna carte blanche krijgen. Zo kwam er een klant ooit naar Rolls Royce met een appel in zijn hand en de vraag of ze zijn Drophead Coupé konden kleuren in exact dezelfde kleur als die appel op dat moment. Het was dus de opdracht van Rolls Royce om die kleur te gaan ontwikkelen en gebruiken. De kleur werd nadien zelfs naar de eigenaar van de Drophead coupé genoemd. Diezelfde eigenaar, een fervent RR-verzamelaar, vroeg ook of alle mensen die aan zijn wagen gewerkt hadden, hun naam wouden graveren op het motorblok. Een anekdote om aan te geven hoe ver "Bespoke" gaat op dit niveau.

rolls royce wraith

Of we deze Wraith gaan zien in België? Ongetwijfeld. De invoerder zegt al enkele stuks te hebben verkocht, zonder een aantal te noemen. Wat ze wel meegeven is dat de feedback enorm positief is. België is trouwens een topmarkt voor Rolls Royce, nergens anders worden er proportioneel zoveel Rolls Royce'n verkocht als hier.

Tijdstip: 17:20
Auteur: Pieter A.
Fotograaf:
Reacties: 23 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Pieter A. 18:26
afbeelding van Pieter A.

Indrukwekkende voiture. Voor mij de knapste uit het huidige gamma.

Carlos 18:52
afbeelding van Carlos

Zozo, wat een Magnifieke slee!

Wim 19:13
afbeelding van Wim

Straf dat hier zoveel Rollsen zouden verkocht worden, in Schilde en Brussel zie je af en toe een Phantom, maar veel kom ik ze toch niet tegen :) Wel echt super knappe bak dit !

Nathan 19:16
afbeelding van Nathan

Ik denk zelfs dat België nummer 1 is in Europa, zelfs in absolute cijfers. Of ze hier allemaal worden ingeschreven, da's een andere zaak.

B4 20:57
afbeelding van B4

In Zandhoven rijdt er een Ghost rond, en ik kom de Rolls modellen ook "regelmatig" tegen in Schoten en Brasschaat.

Zie ik het nu goed dat de elektronische handrem op het dashboard staat?

Pieter A. 21:17
afbeelding van Pieter A.

Klopt helemaal, rechts van de navigatie.

Cuore Sportivo 21:17
afbeelding van Cuore Sportivo

Ziet er knap uit! Mooie daklijn vooral.

Nathan 21:45
afbeelding van Nathan

Een ongelofelijk massieve en statige auto. Ik hou van de fastback-daklijn!

Techno Patat 21:28
afbeelding van Techno Patat

Ik weet al 3 mensen in west-vlaanderen die een Roll's hebben, en dan beginnen we nog niet over Knokke :P! Dus dat Rolls Royce goed boert in BE kan ik goed geloven!

Van de auto ben ik niet helemaal wild! Hij is wel knap, en snel! Maar als alles ondergeschikt is aan het comfort, waarom dan er een 'rijdersauto' van maken? Is een phantom dan niet goed genoeg als comfortabele bak?

Nathan 21:44
afbeelding van Nathan

Goh, comfort, bij Rolls noemen ze het graag waftability. De Wraith is sneller en sportiever gelijnd dan zowel de Ghost als de Phantom. De Phantom weegt daarbovenop ook nog eens 300 kg meer dan de Wraith en heeft 'maar' 450 pk (ipv de Wraith zijn 620).

Techno Patat 20:16
afbeelding van Techno Patat

Wil ik snel gaan koop ik me wel een GTR of een F12/aventador, wil ik luxe dan neem ik een Roll's (of doe ik het voor de PK's: Een Maybach)!

Wil ik een combinatie van de 2 kom je bij een SLS, Conti GT Speed,...

Een Roll's blijft voor mij iets dat je gebruikt met chauffeur voor de extreme luxe! Maarja, ik vind een mini dan ook iets dat je gebruikt als leuke stadsauto. En BMW volgt die strategie ook al lang niet meer :p! Ik blijf er geen fan van, maar ik denk dan misschien teveel in cliché's en hokjes :)!

Nathan 21:04
afbeelding van Nathan

Een SLS, een Conti e.d. zijn luxe maar stellen op dat niveau amper nog iets voor. En in het gesprek dat wij hadden met de Europese directeur van communicatie zei hij dat maar liefst 60% van alle Phantom eigenaars met hun eigen wagen rijden en ook 80% van alle Ghost eigenaars het zonder chauffeur doen. Didn't expect that one, did you? We neither.

Techno Patat 21:11
afbeelding van Techno Patat

Pfft, dan zou ik persoonlijk voor een S63 of S8 of 760 nemen om te rijden...

En ik weet het, het comfort is,minder maar de rijdersauto-kwaliteiten zijn dan weer 1000x beter! Daarom dus dat ik die 2 erbij zette. Ik blijf erbij dat ik voor de snelheid geen rolls zou nemen, voor rijders auto zeker niet en qua comfort dan wel weer een rolls. Maar geen wraith! Nuja, niet dat ik me daar ooit druk om moet maken :P!

Nathan 22:29
afbeelding van Nathan

"Nuja, niet dat ik me daar ooit druk om moet maken :P!"

You hit the nagel on the kop. Ik zou ook eerder voor een van de drie genoemde gaan hoor, maar ik kan me dan ook niet inbeelden om ooit tussen een Rolls of een 760LI te moeten kiezen.

Overigens, voor Maybach ben je te laat, dat merk is ondertussen defunct (laatste auto geproduceerd in dec 2012).

Techno Patat 07:24
afbeelding van Techno Patat

Jup, maar je vindt nog wel enkele xenatech coupé's die niet verkocht zijn! Qua rijdersauto schijnen die het niet slecht te doen (naar de gewicht/omvang normen toch!)

Yannick 22:33
afbeelding van Yannick

coming soon to the Vogelenzang near you ;-) Vandaag was het weer grellig: 3 ferrari's 2 bentleys een massa porsches en andere hogere klasse Duitsers... car spotting mania :-)

Cuore Sportivo 09:56
afbeelding van Cuore Sportivo

Vogelenzang? Waar mag dat oord van geldelijk vertoon wezen? :-)

Wim 09:58
afbeelding van Wim

Dat ligt zeer strategisch in s'Gravenwezel, dus daar heb je Schilde, Schoten en Brasschaat. Dat zijn villagemeentes boven Antwerpen.

Ben Jens 11:38
afbeelding van Ben Jens

Edit: Thanks, aangepast

Alfred 15:26
afbeelding van Alfred

Nog een promo filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=4-Da9HCv2p0

Imo is dat interieur vreselijk. Persoonlijk vind ik dat dashboard op niks trekken.

Pieter A. 15:30
afbeelding van Pieter A.

Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind het echt coole bak.

Alfred 16:38
afbeelding van Alfred

Gelukkig, anders zouden we allemaal in dezelfde wagens rondrijden ;)

Langs de buitenkant gezien vind ik het ook een super bak, maar de binnenkant is een afknapper. Wat mij stoort is de lelijke handremknop op het dashboard, de zwarte boord onder de meters (in het filmpje zag ik dat dat een soort display is, dat maakt het nog lelijker vind ik), de lichtknop vind ik vreemd (vooral die matte achtergrond, anders was het beter denk ik), de 'pinnen' (?) aan de ventilatieroosters en het glanzende deel van het stuur staat volgens mij altijd vol met vingerafdrukken tenzij je je RR rijdt met handschoenen.

Maar gelukkig moet ik me daar niet druk om maken, zo'n auto is toch (nog?) onbetaalbaar voor mijn portemonnee :)

Nathan 21:05
afbeelding van Nathan

Over de pinnen: ja, dat zijn inderdaad 'pinnen'. Dienen om het luchtvolume van de ventilatiemonden te regelen (andere merken gebruiken hier een draaiknop voor).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws