Rijtest: Opel Cascada CDTi

rijtest-opel-cascada

Noem de Cascada geen Astra Cabrio, want de stoffen kap is niet het enige verschil met zijn voorganger, als we al van voorganger kunnen spreken.

halve insignia

Want de Cascada leunt qua afmetingen dichter aan bij de Insignia dan bij de Astra. Zijn ontwerp biedt plaats aan vier inzittenden, waardoor een gestrekte lijn zich aandient. Dat hij er goed uitziet, mag gezegd, al voelt het allemaal wat groot aan. De kopers zijn dan ook weg te snoepen bij de Audi A5 cabrio en Mercedes E-klasse cabriolet. De keuze voor de stoffen kap gaf de ontwerpers wat extra vrijheid bij het ontwerp, waardoor de Cascada er met gesloten kap ook best mag wezen.

rijtest-opel-cascada

Verder zien we over de hele wagen ontwerpkenmerken die we van andere modellen herkennen; de boomerangvormen in de achterlichten, de sierstrip ertussenin, de vouw in de schouderlijn in de flank en de priemende koplampen. Vanwege de schuine voorruit lijkt de verhouding plaatwerk-raamwerk bij bepaalde hoeken wat ongebalanceerd, iets wat een extra accent in de deur had kunnen oplossen.

premium plakken

Binnenin ervaar je weinig hinder van de schijnbaar kleine ruiten. Het zicht rondom is goed, al heb je door de stijgende gordellijn wat last om rechts achteraan alles goed mee te volgen. Vier personen kunnen goed plaatsnemen in deze Cascada, al hebben de achterste inzittenden best niet te lange benen, want de beenruimte is minder uitgebreid dan de hoofdruimte. Open rijden kan je ook bij hoge snelheden, pas bij 120 km/u krijg je de wind binnen, op voorwaarde dat je het windscherm geplaatst hebt.

rijtest-opel-cascada

Dat komt omdat de voorruit tot boven de hoofden van de voorste inzittenden komt, een kniesoor kan daartegenin brengen dat je daardoor minder cabrio rijdt dan bij de concurrentie. Met het dak dicht blijkt de isolatie minder goed dan je zou verwachten, de omgevingsgeluiden blijven het interieur binnendringen, zodat je twijfelt of je alles wel volledig dicht hebt. Premium is het woord dat vele merken graag laten vallen, wanneer ze bedoelen dat ze hogerop willen gaan spelen en ook Opel heeft deze neiging. Het luxueuzere gevoel uit zich in betere materialen en vooral de lederen afwerking op het dashboard. Nog een leuk detail is de gordelhouder die naar voren schuift en je gordel aanreikt wanneer je de contactsleutel omdraait. Zo hoef je je schouder niet uit de kom te trekken om toch maar aan je gordel te kunnen.

rijtest-opel-cascada

opc cruiser

We reden de Cascada met de 2.0 CDTi motor, al zouden we zelf nooit een diesel nemen in een cabriolet. Dat werden we gewaar vanaf het moment dat we de motor startten. De diesel laat zich graag horen en de combinatie met de automatische versnellingsbak - eentje met zes versnellingen - zorgt voor nog wat extra lawaai. Want de automaat heeft niet graag dat je de wagen op zijn staart trapt. De ene keer schakelt hij terug wanneer je bij 70 km/u lichtjes op het gaspedaal trapt, wil je inhalen bij 110 km/u dan blijft de bak gewoon in dezelfde versnelling hangen, ook al voel je dat je meer vermogen nodig hebt. De schakelpeddels achter het stuur bieden weinig meerwaarde, want sportief rijden doe je met deze configuratie toch niet.

rijtest-opel-cascada

Wel merkten we dat je de Cascada beter met een rustige inborst benadert. Doe je dat, dan wordt deze cabrio je beste vriend en zo hoort het ook. Je gaat vanzelf rustiger op weg, vooral als je de FlexRide op 'Tour' zet, de Sportknop beroer je beter niet als je de automaat toch per ongeluk hebt aangevinkt. Misschien lijkt het dan wel wat tegenstrijdig dat Opel ervoor koos om de de voortrein van de Insignia OPC over te nemen op de Cascada. Toch zorgt net die keuze ervoor dat de Cascada niet log aanvoelt maar net fris en direct over de weg stuurt, al zal hij nooit een liefhebber worden van het bochtigere werk. Al cruisend leg je het verbruik van de 165 pk sterke diesel op 6,8 l/100 km, een getal dat goed meevalt maar geen prijzen zal pakken in de zuinigheidswedloop die dezer dagen gaande is.

rijtest-opel-cascada

laat je meevoeren

Zalig cruisen en genieten van het open rijden, dat is de boodschap die de Opel Cascada wil meegeven. Dat je dat in iets meer luxe kan doen dan in een Astra, is mooi meegenomen. Hij kan de degens nog niet kruisen met de concurrenten die we in het begin van deze test vermeldden maar biedt wel een mooi alternatief aan een veel lagere prijs. Wij zijn alvast gewonnen voor de looks van deze Cascada maar vragen ons af of hij aangenamer zou rijden als je er een benzinemotor onder laat plaatsen.

rijtest-opel-cascada

Specificaties

Motor

2.0 CDTi turbodiesel

Vermogen

165pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

automaat, zes versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 716 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs testwagen

€ 37 558.00

Prijs basismodel

€ 24 990.00

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.80 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

Max. kofferinhoud

380 L

CO2-uitstoot

163 g/km

BIV

€ 420.00

Rijtaks

€ 401.00

Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 18:10
afbeelding van Wim

mooie verschijning eerlijk gezegd, net zoals de Astra cabrio van 2 gen. terug.

Glenn 18:11
afbeelding van Glenn

Ben geen cabrio-man, maar vind dit echt een mooie wagen.
Zou mooi zijn als ze er een coupe van zouden maken.

Rino 15:17
afbeelding van Rino

Veel geluid van buitenaf? Dan was dit niet de Cosmo uitvoering alleszins. Die is standaard uitgerust met het "premium" dak, en ik kan bevestigen dan die zeer goed geïsoleerd is. Niks windgeruis enz.... Voor mensen die de Cascada uitvoering nemen raad ik dat dak als optie ten sterkste aan.

Sven 15:55
afbeelding van Sven

dat is een bevinding die wij deden. Het kan dat jij daar iets anders over vindt, naar onze mening was er toch nog wel wat geluid van buitenaf.

Uw reactie