Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Het blijft een vreemd zicht, zo'n driedeurs coupé. En met de stevigere turbomotor lijkt de Veloster helemaal een nieuw segment rond zichzelf te breien. Hoe benader je zulk een wagen nu het best?

Hyundai heeft het goed bedacht bij de lancering van hun sportwagens. Eerst was er de Genesis Coupé, die met een achterwielaangedreven 3.8 V6 alle paarden van stal haalde. De Veloster was de bravere versie, maar vanwege zijn brave karakter was er al snel de roep om een krachtiger versie. Die is er nu met de Veloster Turbo, die het comfort van de Veloster koppelt aan wat extra vermogen.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Benader hem als een gezinswagen en je zult zien dat de wagen perfect is voor alledaags gebruik. Hij valt niet meer op dan een andere coupé, heeft met 320 liter voldoende kofferinhoud voor een rondje supermarkt en laat zich niet zo nerveus rijden dat je vrouw de sleutels niet eens durft vragen. Let wel dat je gezin bestaat uit maximaal vier personen, want achteraan is de vijfde plek opgeofferd voor twee bekerhouders Amerikaanse stijl

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Benader hem als een sportcoupé en je zal genieten van zijn rijgedrag, zijn pittige motor en zijn extra accenten. Want hoewel hij als coupé niet meer opvalt dan de anderen, het zijn de details die het hem doen. Of wat zeg je anders van de centraal geplaatste dubbele uitlaat achteraan, de 'Turbo' zetelstiksels als de grille waarin het stukje koetswerkkleur afwezig is - bij de atmosferische Veloster is dat er wel. Hyundai zorgt graag voor opvallende kleurtjes op haar sportieve testwagens, al kan een leek deze matzwarte Veloster Turbo snel aanzien als een vuile sportkar. Wie gehoopt had dat de Turbo een flinke duw in de rug geeft wanneer je het gaspedaal induwt, komt wat bedrogen uit. Niet dat het niet vooruit gaat, het gaat allemaal echter een beetje te lineair, al werden we de voorbije maanden wel verwend. Van 185 pk moet je natuurlijk nog geen knalprestaties verwachten, het leek alsof de motor pas echt goed wakker werd als de naald van de toerenteller de 4.000 rpm passeerde.

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Ook de ophanging zelf is niet haarfijn afgesteld om de sportieveling uit te hangen. Daardoor wordt hij echter geschikt voor dagelijks gebruik. Toch hoeft dat niet te betekenen dat hij de fun-factor mist, integendeel. Met 270 Nm en 185 zit de pret in de Hyundai, je moet enkel weten hoe die eruit te knijpen. Het stuurgevoel is correct maar niet erg strak, terwijl de versnellingsbak zich snel laat bedienen. Benaderen als een supersportkar doe je hem dus beter niet.

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

De prijs van de Hyundai is een ander item dat hem wat moeilijk te positioneren maakt. 28.999 euro kost hij en als je even gaat kijken bij de concurrentie, dan prijken daar modellen die tot 80 pk meer voorschotelen voor ongeveer datzelfde bedrag. Hyundai plaatst daar een goed uitgeruste - bijna full option - wagen tegenover maar lijkt toch vooral de kaart van het comfort te trekken, iets dat wat vreemd overkomt in dit segment van rollende spierballen, looks en pk's.

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Een goeie toevoeging in het gamma is deze Veloster Turbo wel. Toch moet je hem niet gaan kopen als je tuk bent op snelle acceleratietijden of driftsessies, want in tegenstelling tot wat zijn uiterlijk laat vermoeden is deze Veloster Turbo op comfort gesteld. Hij biedt zijn eigenaar dan ook een compromis tussen het sportieve en het comfortabele. Al moeten we er wel bij vermelden dat we wat op onze sportieve honger bleven zitten, een iets nerveuzer karakter hadden ze hem wel mogen geven.

Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 T-GDi

Specificaties

Motor

1.6 T-GDi turbo benzine

Vermogen

185pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 230 kg

Topsnelheid

214 km/u

Prijs basismodel

€ 28 999.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

320 L

Max. kofferinhoud

1 015 L

CO2-uitstoot

157 g/km

BIV

€ 343.00

Rijtaks

€ 264.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Fabian 15:30
afbeelding van Fabian

Hmmm, de nieuwe mercedes a200 benzine, evensnel naar 100, topsnelheid 10 km hoger, met 27950 euro is hij nog eens ruim 1000 euro goedkoper en verbruikt hij 2 liter per 100km minder. Hij heeft ook een extra deur, meer kofferinhoud En je hebt een mercedes ipv een hyundai. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn

Techno Patat 16:40
afbeelding van Techno Patat

Er mee gereden heb ik niet, maar ik heb er wel op het salon in gezeten en ik was ook wat teleurgesteld! Daar waar ik de genesis coupé een heel toffe auto vind (veel plastic, maar voor die prijs geeft me dat niet) vond ik dit een teleurstelling.
Het was langs binnen totaal niet sportief imo, de zetels zaten niet zo goed (optioneel echte kuipzetels misschien?) en dat blauw in het interieur komt veel beter over op foto dan dat het overkomt in het echte leven.

In het mat ziet hij er wel heel cool uit, dat hebben ze daar goed bekeken bij Hyundai! Maar is dat een standaardlak of was het een wrap? Het zag er allesinds uit als een lak...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws