Rijtest: Porsche Cayman 2.7

Rijtest: Porsche Cayman 2.7

Bestempeld als de kleine 911 werd de eerste generatie Cayman wat overschaduwd door zijn grote broer. Nu de nieuwe 911 een grote sprong nam in zijn evolutie mocht ook de Cayman zich verder doorontwikkelen.

Niet dat dat dringend nodig was, want de eerste generatie bleek goed in zijn vel te zitten. De tweede generatie neemt de voordelen van de eerste mee - motor achterin, strak afgesteld chassis - en doet er nog wat bij - of beter: af, want de nieuwe Cayman is 30 kg lichter dan de eerste, terwijl hij wel 35 millimeter langer is. Waar men bij de vorige generatie ook voor het uiterlijk naar de 911 keek, is men nu de inspiratie gaan halen bij de Carrera GT, waardoor de Cayman een stuk gebalanceerder oogt.


Rijtest: Porsche Cayman 2.7

Speels karakter

Onder de kap van ons testexemplaar vonden we een 2.7 zescilinder boxermotor met 275 pk. Voor België is er ook een 211 pk-versie beschikbaar, aangezien in Wallonië de BIV nog niet op CO2 is afgestemd. Toch gaat het om een begrenzing op de chip, waardoor beide wagens verder gelijk zijn. Toch zijn we blij dat we met wat meer vermogen dan in een Golf GTI de baan op mochten, anders zou zo'n zescilinder zijn doel wat voorbijschieten. De 2.7 is nieuw en is minder vervuilend dan de oude 2.9. De 0-100 km/u doet de Porsche in 5,2 seconden maar al onderweg naar onze bestemming, merkten we dat je je rijplezier eigenlijk niet uit de stoplichtsprintjes haalt. Akkoord, ze zijn leuk maar de lange baantjes waar je de wagen heerlijk lang in toeren kan laten gaan, afgewisseld met een bochtencombinatie zijn minstens even plezierig. Dat komt door de bouw van de wagen; de middenmotor zorgt voor een bijna perfecte gewichtsverdeling terwijl het stuur erg direct reageert. Dat is goed, want Porsche schakelde over van hydraulische naar elektromechanische bekrachtiging. Het stuurwiel zelf vonden we wat groot en het lijkt ons vreemd dat de onderzijde niet standaard werd afgeplat, terwijl pakweg een Seat Leon FR daar wel aanspraak op maakt.

Rijtest: Porsche Cayman 2.7

Voor de standaard Cayman werd het chassis niet te strak gemaakt, waardoor ook de snelwegrit naar de bestemming comfortabel verliep. Echt goed voelen doet deze wagen zich echter pas als je de toerenteller boven de 4.000 rpm jaagt. Schakelen deden we met de manuele zesbak en hoewel die niet de schakeltijden haalt van de PDK-automaat waren we best tevreden over de precisie. Leuk detail, bij terugschakelen geeft de wagen zelf wat tussengas net voor je het koppelingspedaal laat komen om op de motor te remmen. Even wennen, maar handig is het wel en het klinkt nog eens extra leuk. Wie het Sport Chrono pakket erbij haalt, kan de wagen stugger instellen en ook de ESP wat gewilliger afregelen. Op die manier gaat de Cayman nog een stukje speelser over de weg. De achterkant durft al eens uitbreken in een scherpe bocht maar je merkt dat je nog steeds ver van de limieten blijft. Wie op circuit gaat rijden zal er natuurlijk al een stuk dichter tegenaan kunnen schurken.

Rijtest: Porsche Cayman 2.7

Liever de Boxster?

We konden in het verleden ook al de Boxster rijden en nu kunnen we zeggen dat een Cayman een stuk meer een rijdersauto is. Toch hadden we tijdens de rit - op de eerste echte lentedag van het jaar - vaak de drang om het dak open te gooien en te genieten van het weer en de roffelende zescilinder. Porsche zorgt ervoor dat de motorgeluiden deels worden weggefilterd, al blijven ze lekker doorklinken in de cabine. De Cayman voelt strakker aan, zodat je er iets harder mee door de bochten durft gaan.

Rijtest: Porsche Cayman 2.7

waar pro's zijn...

Nadelen aan deze Porsche zijn er bijna niet, tenzij je op de praktische kant gaat spelen. Toch voorziet Porsche dankzij de middenmotor in twee kofferruimtes, zodat je, mits enig puzzelwerk de nodige bagage mee kan nemen op reis. Vernuftig zijn de bekerhouders dan weer, die weggeborgen zitten boven het handschoenkastje en zo alweer wat plek in het interieur besparen. Duur is zo'n Porsche zeker, al is de concurrentie dat ook en je krijgt er bakken rijplezier voor terug.

Rijtest: Porsche Cayman 2.7

conclusie

Je kan deze Cayman op twee manieren bekijken; hetzij als poor man's 911, hetzij als sportieve coupé. De eerste manier is de wagen wat oneer aandoen, want de wagen is zoveel meer dan dat. Hij groeide namelijk uit tot een volwaardige coupé. Ook het visuele leunt tegenwoordig dichter aan bij de Carrera GT dan bij zijn grote broer, waardoor de Cayman er volwassener uitziet. Dankzij zijn alerte stuurgedrag en de positionering van de motor is de Cayman op een aantal vlakken wel leuker om rijden dan de oer-Porsche. Als sportieve coupé is de Cayman moeilijk bij te benen, zijn gewichtsverdeling en zijn honger om elke bocht neutraal aan te snijden zorgen ervoor dat je veel plezier beleeft aan deze wagen.

Rijtest: Porsche Cayman 2.7

Met dank aan Porsche voor de testwagen.

Fotografie: Philippe Collinet

Specificaties

Motor

2.7 zescilinder boxer

Vermogen

275pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

266 km/u

0 tot 100 km/u

5.70 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

CO2-uitstoot

192 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Carlos 19:20
afbeelding van Carlos

Mee eens! De looks zijn veel beter.
Net nog naast een Cayman S gestaan en dat zijn echt lelijke modellen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws