Rijtest: BMW M6 Gran Coupe (2013)

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

In een wereld van excessen gedijt de BMW M6 Gran Coupe wonderwel. Een wiskundig meesterwerk met vier plaatsen dat elke vorm van graviteit tart. Je bloedsnel door het plebiaans landschap begeven deed je nog nooit zo luxueus.

Een M6 Gran Coupe (GC) heeft geen enkel bestaansrecht in de ware zin van die M-badge achterop. BMW geeft dan ook toe dat het een prestigeproject is. De M6 GC is een wagen die BMW gewoonweg kan maken en die klanten gewoonweg ook kopen. Wie zijn wij om daar dan anders over te oordelen?

Linkerbaanvakverslinder

Subtiel kan je de M6 GC moeilijk noemen. Een standaard Gran Coupe heeft al een uitstraling om U tegen te zeggen, in M-uitvoering ben je al helemaal zeker van een leeg linkervak op de autosnelweg. Misschien komt het wel door de LED-koplampen die doelbewust op zoek gaan naar de volgende prooi om te verslinden, wij denken dat het vooral aan de bumperspielerei ligt. Vooraan krijg je onmiskenbaar een M-bumper met gigantische luchtgaten die zo maar eventjes vijf (!) radiatoren verbergen. Achteraan zien we de joekels van uitlaten die voor een oeuvre in bariton zorgen bij het opstarten van de motor.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

De 20" velgen - en trouwens één van de knapste modellen die we sinds jaren op een BMW hebben gezien - maken het plaatje af. Mocht je nog niet beseffen met wat je te maken hebt, dan zorgen de resem aan M-badges daar wel voor. De styling is eigenlijk op het randje van vulgair, maar om één of andere reden raakt een BMW M-model daar altijd mee weg. En dan durven we het woord "maffiabak" nog niet in de mond nemen.

Exuberant cijferspel

Het hart en hoogtepunt van de wagen is nog steeds de heerlijke 4,4 TwinPower V8 met 560 pk en 680 Nm. Al moet je die cijfers met een korrel zout nemen. Mensen die de M6 GC op de rollen hebben gezet spreken van reële cijfers rond de 620 pk. Zo overdreven veel, dat BMW zelfs niet meer de moeite doet om te pochen met hun behaalde getallen.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

We reden de M6 met twee deuren minder al in de zomer. Daarvan herinneren we het fijnscherpe stuurgedrag en flikkerend tractiecontrolelampje bij volgas onder de 90 km/u. Deze M6 GC was de onze tijdens de meest druilerige week in november. En neem het van ons aan, de verschillen konden niet groter zijn.

Mr. Hyde

Als BMW één ding heeft bewezen met de M6 GC, dan is het wel dat er zoiets als te veel kracht op de achterwielen bestaat voor ons Belgenland. Anderzijds moeten we ook toegeven dat BMW ook bewezen heeft dat ze uitermate capabel zijn om die pk's in bedwang te houden dankzij allerhande elektronica. Heel de autowereld stond in rep en roer toen BMW de e60 M5 voorstelde met 501 pk. Nu, acht jaar later, schuiven we in pure harmonie met plus 600 pk doorheen heerlijke bochten zonder enige vorm van vrees voor ons leven.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

De BMW M6 Gran Coupe is een Mr. Hyde in maatpak maar , en laat niemand je ooit iets anders wijs maken, ergens diep in de elektronica zit Dr. Jekyll om alles met zijn ratio in bedwang te houden.

warmgelopen tractiecontrolelampje

Het is dan ook maar een kwestie van tijd voor BMW de M6 zal aanbieden met xDrive, BMW's naam voor vierwielaandrijving. Audi doet het al sinds mensenheugenis en heeft de RS7 standaard met Quattro als concurrent voor de M6 GC. Mercedes biedt sinds kort ook de CLS 63 AMG aan met 4Matic. Gaan we kijken naar de sprinttijden, dan weten we ook waarom. De M6 GC heeft 4,2 seconden nodig om de honderd aan te tikken. De Audi RS7 en Mercedes CLS 63 AMG 4Matic doen dat in respectievelijk 3,9 en 3,6 seconden. Dan spreken we trouwens ook over ideale omstandigheden.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

Ideale waren de omstandigheden, zoals we al aanhaalden, tijdens onze testweek allerminst. Een stoplichtsprintje met het vloeren van de gaspedaal resulteerde in een verlies tegen een BMW 328i. Met een tractiecontrolelampje dat overuren draaide en een motor die continu gestraft werd door Dr. Jekyll, toont de M6 GC eigenlijk aan waarom je, als je kiest met je verstand, in België beter af bent met een 640d Gran Coupe met xDrive. Maar een M6 Gran Coupe koop je niet met je verstand.

Orkaangebulder

Je kan je vinger er niet op leggen, alle cijfers en alle slippartijen spreken in het nadeel van de M6 Gran Coupe, maar toch is het een heerlijke machine. Misschien komt het wel door de lichtvoetigheid waarmee je bijna twee ton van bocht naar bocht mikt. Nooit denk je ook maar één moment dat je met een wagen van plus vijf meter over de wegen glijdt. En zelfs tijdens dat glijden kan je hem met enorm gemak en precisie onder controle houden. Enkel als je hem in de ankers smijt voel je met wat voor een mastodont je moeder aarde aan het schrikken brengt.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

Moest Moeder Aarde echter nog niet geschrokken zijn, dan zorgt de bulderende V8 er wel voor. Natuurlijk missen we de heerlijk krijsende V10, maar het orkaangebulder van de TwinTurbo V8 past gevoelsmatig wel beter bij de M6 Gran Coupe. De bijhorende stomp in maag, longen en oogballen bij elke acceleratie zijn enkel maar een fijne surplus.

De droom van elke bevolkingslaag

Al zijn het niet al die dingen die de M6 Gran Coupe zijn X-factor geven. Rijdend doorheen één van de armste steden van Wallonië, met de massageknop aan, viel het over ons heen als een hoge hoed op iemand van de bourgeoisie. De M6 Gran Coupe weet als geen ander respect af te dwingen. De armste arbeider tot de rijkste zakenman betuigt zijn respect bij het voorbijzweven. Voor die éne is het de droom-performancecar, voor die andere is het een blijde verwelkoming naast zijn - laten we eerlijk zijn - toch wel saaie verlengde 7-reeks.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

Daarenboven hoeft de, aan lager wal geraakte, malafide zakenman niet bang te zijn voor de kosten. Tijdens onze test kwamen we toe met zo'n 12,2l per 100 kilometer. Een cijfer waar je alleen maar respect voor kan hebben. Zeker met zo'n blok in het vooronder. Aan de andere kant zouden we niet willen opdraaien voor de kost van de brede achterbanden (maatje 295) die je er op een namiddagje kan doorroken. Ook is het motorcompartiment zo volgepropt dat het verwisselen van een riem alleen maar kan uitdraaien in het afbreken van de gehele voorkant.

Conclusie

Maak je gebruik van je ratio, dan kan je op geen enkel manier de BMW M6 Gran Coupe verantwoorden. Toch heeft hij een bepaalde je ne sais quoi die hem zo begeerlijk maakt. Ja, de concurrentie is sneller. Ja, de concurrentie is veelal goedkoper. Maar de M6 GC houdt de Freude am fahren nog steeds hoog in het vaandel. Een brok emotie die je hartslag nieuwe hoogtes laat kennen. Anderzijds maken de zeven verkochte exemplaren dit jaar in heel de Belux wel duidelijk dat de meest mensen in tijden van crisis kiezen met hun ratio.

BMW-M6-Gran-Coupe-Rijtest-2013

Specificaties

Motor

4,4 liter twinturbo V8

Vermogen

560pk

Koppel

680 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 925 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 161 000.00

Prijs basismodel

€ 133 600.00

0 tot 100 km/u

4.20 sec

Gemiddeld testverbruik

12.20 L/100km

Min. kofferinhoud

460 L

Max. kofferinhoud

1 265 L

CO2-uitstoot

232 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Glenn 19:20
afbeelding van Glenn

Mooi geschreven artikel. Je krijgt al zin om er eentje te kopen bij het lezen ;-)
Heb gisteren nog op eentje staan kwijlen in de garage: 170000€ voor dat exemplaar :o
Zal bij dromen blijven .

Carlos 21:35
afbeelding van Carlos

Heerlijk artikel en zeer mooie foto's. Thumbs up!!

BelgianTriple 23:22
afbeelding van BelgianTriple

Ben geen fan van m'as-tu-vu auto's à la X6 en gelijkaardigen maar de M6 GC heeft een enorme uitstraling. Prachtig.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws