Rijtest: Honda CR-Z

Rijtest: Honda CR-Z

Een hybride wagen stond niet lang geleden nog synoniem voor de ietwat nerdige Toyota Prius. Niet meteen een toonbeeld van opwindend design. Honda denkt daar nu verandering in te kunnen brengen door de CR-Z te laten herrijzen als eerste sport hybrid.

Rijtest: Honda CR-Z

Dat de wagen hip en fresh is moet ook blijken uit het gebruik ervan in videoclips van popsensaties als Jason Derulo. Deze vermelding gewoon om maar even te duiden op het feit dat Honda er op het eerste zicht wel in geslaagd lijkt te zijn om de CR-Z als sport hybrid goed te positioneren.

Rijtest: Honda CR-Z

De lijnen van de CR-Z verschillen in essentie niet echt veel van die van de originele CRX. De snuit loopt schuin op in een rechte lijn door in de A-stijl. Van daaruit een vrij plat reht dak dat achteraan bruusk stopt door de rechte vrij platte achterkant. De ietwat gedrongen houding van het koestwerk zorgt er al meteen voor dat de CR-Z best een sportief voorkomen heeft. Hij weet ook heel goed de geest van de oude en klassieke CRX opnieuw op te roepen zonder al te nostalgisch over te komen. In de eerste plaats straalt hij één en al moderniteit uit en komt zelfs wat futuristisch over. De voorkant heeft zelfs wat weg van de immer geprezen S2000, en dat kan toch enkel als een compliment beschouwd worden.

Rijtest: Honda CR-Z

Dezelfde indruk krijg je in het interieur. Hier geen enkele gelijkenis met de oude CRX, tenzij je die vergelijking louter zou baseren op het feit of er ook zetels, een stuur en een tellerpartij zijn ingewerkt. Verder lijkt het of je in de cockpit van een straaljager bent terechtgekomen. De knap gevormde sportstoelen nodigen uit om erin plaats te nemen. Ze zitten ook nog eens bijzonder goed waardoor je echt zin krijgt om van start te gaan. Als bestuurder heb je niets te klagen in de CR-Z want de instrumenten zijn mooi om je heen gebouwd. De bediening voor airco bijvoorbeeld staat vlak aan het stuur en kan zo haast met de handen nog op het stuur bediend worden. Zeer handig .

Rijtest: Honda CR-Z

Honda CR-Z

Honda CR-Z

De look van het dashboard is verder ook heel erg knap. De gebruikte materialen voelen zeer kwalitatief aan en dat geeft meteen een gevoel van welbehagen. Het interieur is eveneens best praktisch. De kofferruimte is aan de kleine kant, maar als je de leuning van de achterbank neerklapt heb je toch bijna 600 liter ter beschikking. Meer dan voldoende voor het dagdagelijkse gebruik.

Rijtest: Honda CR-Z

Laat ons nu overgaan tot het echte werk. De sleutel in het contact en de startknop beroeren, dat is wat je moet doen om dit beestje in gang te krijgen. Recht voor je licht de knappe tellerpartij op. De blauw-rode verlichting is zeer duideijk en geeft een heel unieke sfeer aan het rijden met de CR-Z. Aangezien de CR-Z geen fullhybrid is, maar een softhybrid, draait de motor bij starten meteen en heb je niet zoals bij een  Prius dat gevoel van in een elektrische auto te zitten. In de CR-Z heb je de keuze tussen drie verschillende settings. Normal, eco of sport. IN de eco-stand is het gaspedaal iets minder responsief en is de schakelindicator iets strenger wat de bestuurder moet helpen om een gunstiger verbruik te realiseren. Selecteer je de sport-stand, dan krijg je de volle reactie van het gaspedaal en heb je precies ook effectief meer kracht ter beschikking. Het gewicht van de CR-Z is een reden waarom hij ondanks zijn beperktere vermogen best nog vinnig en vlot aanvoelt. Met zijn 1119kg weegt hij bijvoorbeeld 100kg minder dan een Volkswagen Scirocco 1.4TSI. Meteen ook één van de voornaamste concurrenten van deze Japanse sports hybrid. De prestaties van beide wagens liggen wel op hetzelfde niveau. Met het verschil dat de Volkswagen net iets beter presteert dan de Honda. Wellicht te wijten aan de krachtigere en van meer koppel voorziene 1.4 TSI motor.

Rijtest: Honda CR-Z

De CR-Z is zoals eerder aangehaald geen full hybrid, wat wil zeggen dat je niet de mogelijkheid hebt om volledig elektrisch te rijden. De IMA (Integrated Motor Assist) heeft als taak om te assisteren bij acceleratie en om de accu's te laden of te pauzeren wanneer nodig. De 1.5 liter i-VTEC benzinemotor wordt in dit alles bijgestaan door een 14 pk sterke elektromotor wat zorgt voor een maximaal vermogen van 124pk en een koppel van 174Nm. Dat koppel is vanaf 1.000 tpm beschikbaar en dat is een stevig pluspunt van deze hybride opstelling. Het effect op het verbruik is niet zo spectaculair als we het op voorhand verwacht hadden. Het door de constructeur opgegeven gemiddelde normverbruik van 5,0 liter per 100 km hebben we niet kunnen halen. Tijdens de test schommelde het verbruik tussen de 6 en de 7 liter. 

Rijtest: Honda CR-Z

Zonder opties kost een CR-Z 21.990 euro. Zo’n 2.000 minder dan concurrent Scirocco. Hiervoor krijg je een goed uitgeruste wagen met heel wat luxe. Van radio-cd tot automatische airco, alles om het leven aan boord wat aangenamer te maken. Wil je toch net dat ietsje meer? Dan ben je aangewezen op de hogere afwerkingsniveau’s die de namen ‘Sport’ en ‘GT’ meekrijgen. Onze testwagen was een CR-Z GT. Deze 24.990 euro kostende topversie is voorzien van een geweldig Premium Sound audio systeem, glazen panoramisch dak, leder en zetelverwarming. Als optie is er dan nog enkel het 2.200 euro kostende GPS systeem. Naar onze ervaring een systeem dat zeker haar geld niet waard is. Een simpele TomTom klaart de klus veel beter en kost op de koop toe veel minder. Mensen die hun auto graag volledig naar eigen wens aankleden zijn bij Honda ook aan het verkeerde adres, want ze bieden slechts zes koetswerkkleuren aan en over de kleur van het interieur heb je al helemaal niets te zeggen. Hier kan nog aan gesleuteld worden lijkt ons.

Rijtest: Honda CR-Z

Honda heeft knap werk geleverd met deze totaal vernieuwde CR-Z. Het DNA van de oude is goed bewaard gebleven zonder dat men te zeer de nostalgische toer is opgegaan. De CR-Z is het perfecte voorbeeld van een moderne interpretatie van een klassiek succesnummer. 

tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Honda België voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.5, vier-in-lijn

Vermogen

124pk

Koppel

174 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 119 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 27 190.00

Prijs basismodel

€ 21 990.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.70 L/100km

Min. kofferinhoud

225 L

Max. kofferinhoud

595 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Techno Patat 18:58
afbeelding van Techno Patat

hmm, telkens een net niet ervaring voor mij! op zolder heb ik erin gezeten en vond ik het lelijk afgewerkt, slecht zittende stoelen, en onhandige knoppen.

In parijs daarentegen stond hij met goed zitten stoelen, knap afgewerkt interieur, etc etc, maar dan gingen we verder kijken en vonden we de koffer te klein, en plaats voor 4 is er echt niet... dus, het is wel een tof karretje, maar teveel njets voor mij om het te kopen...

Hetzelfde met de scirocco overigens, als ik met m'n 1.93m die wagen wil kopen moet ik er het zonnedak bijbestellen of ik kan er niet in, m'n hoofd zit tegen het dak...

Porscher 21:07
afbeelding van Porscher

Nog meer verwarring.
"Aangezien de CR-Z geen fullhybrid is, maar een softhybrid, draait de motor bij starten meteen en heb je niet zoals bij een Insight of Prius dat gevoel van in een elektrische auto te zitten. "

De Insight draait eveneens met de IMA technologie en kan bijgevolg ook niet elektrisch rijden, de motor slaat ook meteen aan. De Prius, X6 hybrid e.d. kunnen wel +- 2km volledig elektrisch rijden.

Yvesw 18:15
afbeelding van Yvesw

God wat mis ik de s2000...

John Govaert 16:52
afbeelding van John Govaert

Mooie test van de eerst 'sportieve' hybrid! Het gewicht van de CR-Z valt serieus mee naar hedendaagse normen, en een sprintje onder de tien seconden naar honderd is niet zo snel, maar gezien het beperkte vermogen van de 1.5 vind ik dit zeer meevallen. Dus in mijn situatie (2 pers) vind ik de wagen het overwegen waard... maar ik diesel de komende jaren wel nog rond met mijn huidige en volg de hybride- en elektrische voertuigontwikkelingen op de voet. Meer concurrentie in dit segment de komende jaren zal deze groep wagens wel iets bereikbaarder maken voor de man in de straat. Dat is zo een beetje mijn idee hierover.
Het is niet alleen de CR-Z die de vooropgestelde verbruikscijfers niet haalt, ook de Prius is in hetzelfde bedje ziek, en dat is dan een Full Hybrid. Als je geen 'normcyclus' rijdt zoals de autoconstructeurs lijkt het me in het dagdagelijkse verkeer haast onmogelijk om die vooropgestelde waarden te halen.

Anonieme gebruiker 20:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb de CR-Z GT nu een tweetal weken en ben er zeer tevreden mee. Uiteraard nodigt dit winterweer niet uit om te cruisen.

Als ik het verbruik vergelijk met mijn 1.7 Vtec Honda civic coupé die ik ervoor had dan bespaar ik toch een mooie 1.5 liter/100 km gemiddeld. Ook betaal ik 100 euro minder verzekering jaarlijks en 50 euro minder belasting jaarlijks.

125 pk is voor mij voldoende om toch boven de middenmoot uit te steken , mijn vorige wagens 1.7 Honda en een 1.7 Ford Puma hadden dezelfde pk's. Een pak meer verzekering en taks betalen voor 15-25 pk's meer vind ik zinloos.

Voor de rest krijg ik zeer veel positieve reacties op het uiterlijk. Ik heb de "dark pewter" kleur met de 17" velgen en dat oogt toch heel anders dan de standaard blauw / wit versies met 16" standaard velgen in de besprekingen die je online kan lezen.

Ik kan je zeker aanraden om hem eens te test-driven als je de kan krijgt.

Anonieme gebruiker 20:10
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik wou nog even zeggen dat de foto's in dit artikel de auto geen eer aandoen ;-) Hij ziet er veel beter uit.

Honda 13:47
afbeelding van Honda

Honda heeft in mijn ogen, een goed sportief ogend mild hybride gemaakt met mooie elementen van de crx erop.
En zoals altijd, een goeie prijsklasse voor een zeeeeer goeie kwaliteit.

chuwie 15:03
afbeelding van chuwie

alles vind ik perfect aan de nieuwe cr-z, mocht meer pk's erin..
de ouwe crx 1.6i dohc van begin jaren '90 had 130 pk... en woog nog geen 950kg
de auto nu, weegt meer dan 1100kg en maar 124pk..
150pk had beter gestaan denk ik, persoonlijk toch :)
hopen dat de mugen versie beter op wordt

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws