Het is 125 jaar geleden dat de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De eerste die we u willen voorstellen is de Porsche 356 SC.
De Porsche 356 was de eerste auto die Porsche ooit maakte. Het was een lichte, kleine sportwagen waarbij de motor over de achterwielen lag. De 356 werd ontworpen in Gmünd, waar Volkswagen ingenieur Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog naartoe was getrokken. Hij was in de jaren '30 betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Volkswagen Kever. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Kever, zoals de luchtgekoelde boxermotor. De Porsche 356 was een vierzitter, maar achterin werden alleen twee noodzitjes aangebracht.
In 1950 verhuisde de productie van de Porsche 356 naar het Duitse Stuttgart. In de loop der jaren werd het model een nog paar keer aangepast. Zo werd het motorvermogen verhoogd naar 1286 cc en later naar 1.582 cc. De Porsche 356 was tot 1965 in productie en werd opgevolgd door de Porsche 911.
Wij gingen op zoek naar een mooi exemplaar om onder de loep te nemen en kwamen uit bij deze 356 SC uit 1963. De C-variant was de vierde en laatste variant van de 356. De SC was de sporteditie. Hij perste 95 pk uit zijn 1.6 viercilinder en kreeg voor het eerst schijfremmen. Hij werd in 1963 geïntroduceerd en was uiteraard de meest doorontwikkelde 356. Dit exemplaar werd onlangs nog helemaal gerestaureerd en is bijna volledig orgineel. Het is een knappe en elegante verschijning in vergelijking met sommige moderne dozen op wielen.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Specificaties
1600 4 cilinder
95pk
4-bak manueel
achterwiel
935 kg
180 km/u
€ 0.00
€ 0.00
12.00 sec
0.00 L/100km
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 8 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden