Rijtest: Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

Hyundai is al een tijdje bezig met een nieuw gezicht aan te nemen. Om korte metten te maken met het saaie blikken dozen imago hebben ze de hulp ingeroepen van Europese designers. De i30 en de i40 zijn zowaar spannend ogende wagens geworden. De Veloster is voorlopig het meest uitgesproken product van het nieuwe Hyundai, maar zijn ze niet iets te ver gegaan met hun drang naar vernieuwing?

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

Het uiterlijk van de Veloster moet je even tot jou laten komen. Je moet het wat tijd geven. Initieel lijkt het enorm druk, maar daarna moet je toch toegeven dat de neus best wel te pruimen valt. Vooraan is hij met de lage daklijn, sportieve zijspiegels en brede bek echt een stoere verschijning. Van opzij vallen de brede wielkasten en dikke velgen op. De achterkant is minder onze smaak. De uitlaat heeft een mooie centrale plaats gekregen, de achterlichten doen de Veloster echter te veel op een insect lijken. De knalgroene kleur help natuurlijk ook niet, maar het belichaamt wel waar deze Hyundai in uitblinkt, opvallen in de massa. Zet hem bijvoorbeeld naast een Scirocco en je ziet de Volkswagen niet meer staan. Ik kan mij goed inbeelden dat dit juist het opzet was bij het ontwerpen van de Veloster. En in dat opzicht, zijn ze alvast geslaagd. 

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

Binnenin wordt de trend verdergezet. Alleen het felgroene blijft - godzijdank - achterwege. De sportieve dubbele kokers, centrale start/stop-knop, welgevormde zetels, het geeft allemaal de indruk dat je in een sportcoupé zit. Technisch is dit natuurlijk geen coupé. Eingelijk is dit een 2+1 deurs hatchback. De +1 staat voor het kleine deurtje aan de rechter flank van de wagen. Die moet de instap achteraan vergemakkelijken. We zagen het al eerder bij de Mini Clubman, maar anders dan bij de Mini, kunnen ook achteraan 2 volwassenen deftig plaatsnemen. De hatchbackconstructie heeft nog voordelen. Zo beschik je over 320 tot 1.015 liter bagageruimte, niet slecht voor een "sportcoupé" van amper 4,22 meter. Verder is het dashboard misschien niet ieders smaak, de materialen en afwerking zijn echter van een degelijk niveau. Ook de navigatie is het vermelden waard. Hij werkt heel intuïtief en we hebben nog nooit zo snel een Bluetooth-verbinding kunnen opzetten. Leuk om weten is dat je met een smartphone, Spotify-abonnement en Veloster-combinatie, je in enkele seconden alle muziek over je ingebouwde autoboxen kan laten spelen. We hebben hetzelfde geprobeerd bij enkele dikke Duitsers en dat ging lang niet zo vlot. 

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

Onder de kap heb je weinig keuze. Voorlopig is alleen de atmosferische 1.6 GDI benzine verkrijgbaar met een manuele vijfbak of een zestraps automaat met dubbele koppeling. De 1.600 levert een gezonde 140 pk en 167 Nm. Met een leeggewicht van onder de 1.200 kg zou je denken dat de Veloster vlot naar de 100 km/u spurt. Dat valt tegen, de handbak doet het verplichte sprintje in 9.8 seconden en de automaat in 10.3 seconden. In de praktijk merk je dat de Veloster vlot door het verkeer te loodsen valt, maar nooit snel aanvoelt. Hij mist gewoon het koppel van een turbobenzine en compenseert dit niet met een hoogtoerig karakter. Het mag dan een goed voorbeeld zijn van een atmosferische 1.6, tegen het geblazen geweld van tegenwoordig biedt deze GDI geen antwoord. Waar hij wel terug punten wint is verbruik. Wij deden een 6,7 l/100 km, dat is amper 0,3 l/100 km meer dan het opgegeven verbruik. Die kleine turbomotoren mogen dan wel in theorie lagere verbruikswaarden geven, in het dagelijks verkeer merken we dat ze meestal met een grote marge die waarden niet halen. De gehaalde 6,7 l/100km is mede te danken aan de uitstekende zestraps automaat. De zesde versnelling is redelijk lang zodat je maar weinig toeren maakt bij 120 km/u. Hij is wel niet de snelste, maar toch een verademing na de wat onrustige automaten met dubbele koppeling van de concurrentie. De flippers achter het stuur zijn een aangename toevoeging. Alleen jammer dat hij in manuele modus, niet helemaal manueel is. Bij vol gas gaat de bak nog altijd in jouw plaats eentje terugschakelen. Al bij al is deze 1.6 GDI ideaal om rustig de vaart er in te houden, maar niet om sportief te rijden. Hopelijk brengt de aankomende turboversie een gepast antwoord. 

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

Laat het duidelijk zijn, de Veloster rijdt goed. Hij rijdt goed op vlak van comfort en baanligging. Uiteraard is hij wat harder dan een gewone hatch (zeker met de 18" velgen), maar alles blijft meer dan aanvaardbaar. Toch laat hij op vlak van rijeigenschappen net dezelfde steken vallen als de 1.6 GDI. De Veloster is ondanks zijn uiterlijk geen sportieve wagen. Hij stuurt daarvoor te vaag en je hebt te weinig gevoel met de voorwielen. Dat is jammer, want zo breek je toch een beetje met het concept van de wagen. Een gevoelloos stuur is iets waar veel Hyundais last van hebben. Misschien moeten ze, zoals vele merken, eens bij Lotus aankloppen om dit euvel op te lossen. 

Op vlak van prijs, en vooral de optiepolitiek, heeft Hyundai een goede naam. Vaak is er geen beginnen aan om alle pakketten op te noemen, maar Hyundai maakt het ons niet moeilijk. Voor 21.699 euro heb je een Veloster. Dan moet je het doen met een handbak, manuele airco, mistlichten, LED-dagrijverlichting, 17" velgen, een lederen stuur met stuurwielbediening, elektrische ruiten en een 7" TFT aanraakscherm voor radio, CD, MP3, Aux- en USB-aansluiting. Wil je meer opties, dan krijg je voor 2.000 euro extra 18" lichtmetaal, een lichtsensor, automatische airco, cruisecontrol, Bluetooth en parkeersensoren. Verder zijn er nog twee pakketten. Bij pakket Cool krijg je voor 2.250 euro beschikking over lederen zetels, zetelverwarming, andere 18" velgen, en een elektrisch open dak. Bij pakket Techno krijg je voor 2.000 euro een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, keyless go en een upgrade van je geluidsinstallatie. Tellen we alle pakketten op en nemen we er nog metaalkleur en de automaat  (1.250 euro) bij dan komen we aan een echte full option van 29.749 euro. Een klein marktonderzoek echter leert ons dat deze prijs geheel marktconform is, hierin uitblinken doet hij dus niet.

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT

De Veloster heeft veel kwaliteiten. Hij laat zich graag opmerken, rijdt goed, heeft een adequate aandrijving en is voor een "coupé" relatief praktisch. Zijn sportieve koets kan hij jammer genoeg niet overbrengen in het rijgedrag, daarvoor stuurt hij met te weinig gevoel en biedt te motor te magere prestaties. Binnenkort komt de Veloster turbo uit. Hopelijk kan die de sportieve aspiraties wel waarmaken, want de Veloster verdient beter.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Nathan Gevers
Dank aan Hyundai België

Specificaties

Motor

1.6 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

167 Nm

Overbrenging

zestraps automaat met dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 195 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 29 749.00

Prijs basismodel

€ 21 699.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.70 L/100km

Min. kofferinhoud

320 L

Max. kofferinhoud

1 015 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Quin 13:19
afbeelding van Quin

Leg hier een sportieve motor in en je hebt een sterke speler in het hatchback-segment. Jammer dat dit nog niet het geval is, want de looks vind ik best wel te pruimen!

Kenny 21:29
afbeelding van Kenny

Knap geschreven, idd ;-) De Veloster blijft toch één van m'n hedendaagse droombakken, maar dan in een iets neutralere kleur. Wel jammer van de motor..

Koper... 09:15
afbeelding van Koper...

Ik lees (helaas) veel kritiek op de "performance" van de Veloster. Misschien al eens aan gedacht dat het niet eens zo een slechte optie is (eindelijk) eens een mooi en sportief ogende bak op de markt te brengen die comform onze strenge verkeerswetgeving ontworpen is? Willen jullie met een Porsche rijden? Ok, maar zorg dan ook dat jullie geld in de pocket hebben om de hoge boetes te betalen... Ik ga alvast mijn behoorlijk snelle wagen inruilen voor dit mooie comfortabele bakje. Met alles erop en eraan, ik hoef niet te vliegen door de straten, wel lekker gezellig en comfortabel mij te verplaatsen van a naar b. En als ik moet vliegen, wel kom dan maar eens achter mijn knappe motoscooter aan met jullie nep bmw's en Vokswagens GTI... Nb, al 10.000km op een jaartje mee gereden, pure fun, no stress! Leer u dus aan te passen aan de hedendaagse tijd ipv te staan saggeren in file, geniet van het leven is mijn devies...

Wim 10:08
afbeelding van Wim

Ik weet niet of u de rijtest heeft gelezen, maar die is overwegend positief. Het exterieur, interieur, DCT bak, comfortniveau, baanligging, etc. krijgen allemaal goede punten. De enige punten waar de Veloster punten verliest zijn inderdaad de prestaties en de sturing. Iets waar een sportief ogende hatch/coupé juist beter is zou moeten zijn dan de gem. hatch. Nu, als je niet die laatste mening deelt blijft het dezelfde conclusie. De sturing en de motoren zijn op dit ogenblik beter voor elkaar bij de concurrentie.

Mathieu 15:02
afbeelding van Mathieu

@Wim, ik deel je mening!

@Koper, beetje agrssieve uitlating, niet? Als je zo'n auto uitbrengt, dan is het toch normaal dat mensen denken of willen dat deze iets beter presteert dan de gemiddelde wagen.
Ik vind dat men niet "verplicht" moet worden om een duurdere turbo versie te kopen om iets sportiever te kunnen rijden. Kijk maar naar Ford en hun ECO boost motoren! Deze zitten alleen in de gewone wagens (Fiësta, Focus, Mondeo) en gaan sneller van 0 naar 100 dan de Veloster. Het is niet omdat je wat sportief wilt rijden dat je de gehele tijd 150kmp/h wilt rijden hé!
En geef mij maar een naked bike ipv een motoscooter hoor! Iedere zijn meug dus.

RVD 14:21
afbeelding van RVD

Heb intussen 55.000 km op de teller van mijn Veloster DCT en hoewel ik (al) 55j ben en ooit met BMW, Mercedes, Peugeot, Renault, Toyota reed... IS dit mijn aankoop waar ik nog steeds meest tevreden over ben. Oja meer dan 200 km/u kan ik niet rijden en sneller optrekken dan een Jaguar of Porche... daarvoor heb ik mijn Suzuki Burgman 650 ... Voor de rest alle comfort en best wel sportieve looks ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws