Rijtest: Land Rover Freelander si4 (2013)

Land-Rover-Freelander-si4-rijtest

Een tweede facelift voor de tweede generatie Freelander. Hij ziet er beter uit en heeft nieuw geschut onder de motorkap. Een nieuwe 2.0 liter Si4 benzinemotor die we al eens reden in de Focus ST.

We spreken al lang over een Land Rover Freelander 2, sinds 2006 zelfs. In tussentijd kreeg hij in 2009 een facelift en krijgt hij voor 2013 een tweede facelift. Nog geen nieuwe generatie dus, daarvoor is het allicht nog eens twee à drie jaar wachten. Gelukkig maakte Land Rover werk van deze facelift. Enkele esthetische aanpassingen, nieuwe technologie en motoren onder de kap. Geen half werk, zeker niet, maar een nieuwe generatie is het minste wat de Freelander verdiend.

Land-Rover-Freelander-si4-rijtest

Die esthetische aanpassingen zijn relatief beperkt maar geven de Freelander meer persoonlijkheid en geven hem een meer volwassen indruk. De bumpers werden gewijzigd, de lichtblokken werden hertekend en krijgen de nieuwste LED-technologie en er werd ook aan een nieuwe grille gedacht. Ons testexemplaar staat in de lakkleur Firenze Red en oogt daar opmerkelijk dik en sportief mee, mede dankzij de contrasterende zwarte grille, nieren en andere details. Jammer zijn de opzichtige uitlaten achteraan. De dubbele uitlaat is prima, maar de manier waarop ze er op gemonteerd staan is voor ons te "tuning".

Land-Rover-Freelander-si4-rijtest

Binnenin blijft het allemaal erg herkenbaar dankzij de gekende automatische versnellingspook, goed gevormd stuur en erg ergonomisch instrumentenpaneel. De bediening van de verschillende offroad-instellingen gebeurt via een handige knop net voor de versnellingspook, geen draaiknop zoals bij de andere Land Rovers. Grote knoppen, gezien de filosofie van Land Rover en het vernieuwde zeven-inch infotainmentsysteem lieten een erg solide indruk na. Nieuw in deze facelift is de optionele keuze om het Meridian surround systeem aan te vinken, met maximaal 17 speakers zal niemand iets tekort komen, lijkt ons. Onze lederen zetels zijn in duotone uitgevoerd en zijn daarmee een perfecte match met het exterieur, al denken we dat weinigen deze opstelling privé zouden verkiezen. Net zoals alle andere modellen binnen het gamma is het interieur prima afgewerkt.

Land-Rover-Freelander-si4-rijtest

In het vooronder schuilt een nieuweling voor de Freelander 2, een tweeliter benzinemotor die we kennen uit de Ford Focus ST. Hier is de Ecoboost motor goed voor 240 pk en 350 Nm. Een vermogenscombinatie die duidelijk aanwezig is, ook in de lagere toeren waar de Freelander snel herneemt. Op papier zou de viercilinder 9,6 liter verbruiken, wij kwamen op 12 liter uit. Daarmee tikken we tegen de officiële stadscyclus van 13,5 liter aan. Best dorstig dus voor een tweeliter. Maar goed, hij heeft 1.775 kilogram mee te trekken, doet de sprint in 8,8 seconden en beschikt over vierwielaandrijving. Allemaal cijfers die ons wel kunnen bekoren. Land Rover heeft ook een voorwielaangedreven variant van de Freelander, maar daarvoor koop je in onze ogen geen Land Rover.

Land-Rover-Freelander-si4-rijtest

De tweede facelift van de tweede generatie Freelander kost minstens 34.200 euro. Dat is een peulschil vergeleken met de BMW X1 die met vierwielaandrijving en een 245 pk sterke benzinemotor minstens 42.250 euro kost. Voor 46.000 euro heb je immers een Freelander 2 HSE, wat wil zeggen dat je die daarmee full option hebt. We weten allemaal dat je voor 42.250 euro geen full option BMW X1 hebt. Al zijn er natuurlijk ook goedkopere alternatieven, de crossover-markt is vol gezaaid en het is voor klanten moeilijker dan ooit om een juiste keuze te maken. Een Land Rover koop je omwille van zijn rasechte offroad-capaciteiten, de filosofie, de kunde, de afwerking en de stance.

Specificaties

Motor

2.0 si4

Vermogen

240pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 775 kg

Prijs basismodel

€ 42 250.00

0 tot 100 km/u

8.80 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Glenn 07:19
afbeelding van Glenn

Ziet er inderdaad niet slecht uit. En het heeft wel iets zo'n Land Rover.
Afwerking en betrouwbaarheid zijn helaas geen sterke punten van het merk.

Pieter A. 09:38
afbeelding van Pieter A.

betrouwbaarheid laat in het midden, aangezien wij ze voor een week testen en niet voor 5 jaar. Maar waar ik wel iets over kan zeggen is dat de afwerking echt wel prima is.

rony lauwers 20:20
afbeelding van rony lauwers

Hebben een Freelander SE van 2007 tweedehands gekocht met 100000 km op de teller. Heeft nu 165000 km en is de fijnste auto die we reeds gehad hebben. De automatische versnellingsbak is zalig en reizen met deze wagen een feest. Tijdens een winter met sneeuw is het super om de meest onmogelijke wegen op te zoeken . Onze volgende wagen wordt zeker terug een Landrover!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws