Rijtest

Rijtest: BMW X1 xDrive20d

Premium Duitsers lijken bij elk nieuw model een nieuw segment uit te vinden. De X1 moet het midden vinden tussen een kleine SUV en een break. Is die middenweg een gulden middenweg?

Officieel hebben we hier met een station te maken, maar bekijk je hem van een afstand dan staat er toch echt wel een SUV. Toch kunnen we dit geen SUV noemen, daar is hij gewoon te laag voor. Laten we het dus bij verhoogde station houden. De X1 ziet er stukken beter uit dan zij grotere broer, de X3. Met zijn grote nieren en aluminium(kleurige) accenten komt hij imposant over. Ook de typische BMW lichten zijn hier mede verantwoordelijk voor, wel hebben ze een vreemde witte strook. Van dichtbij lijken ze een beetje op zelfgemaakt booskijkers, maar van ver vallen ze absoluut niet op. Ondanks dat er een “1” in zijn naam staat, zie je onmiddellijk dat dit niet zomaar een opgeleukte 1 reeks is. Hij staat namelijk op het platform van een 3 Touring, daardoor is hij zowat 20 cm langer dan een 1 hatch. Hij komt op een totaal van 4,45 meter, het is dus geen heel grote jongen. De kofferinhoud van 420 liter is dan ook niet uitmuntend, maar eerder voldoende.

Binnenin zie je ook meteen dat dit evengoed een “X3” had kunnen zijn. Het ziet allemaal net wat beter uit dan in de 1 reeks en in deze kleurstelling is het zelfs niet saai te noemen. De tellers zijn goed af te lezen en  de GPS is een voorbeeld in zijn klasse. Alleen geven te zetels iets te weinig steun, toch een beetje BMW onwaardig, of zou het aan het overhellen van de koets liggen? Daarover later meer. Achter het stuur heb je het befaamde overzicht gevoel, je zit net wat hoger dan de anderen. Alleen wanneer er een echte SUV naast je komt staan besef je dat je eigenlijk helemaal niet zo hoog zit. Onze X1 was ook uitgerust met een prachtig panoramadak, natuurlijk mag je daarvoor in je portemonnee tasten. Vanachter heb je ongeveer dezelfde ruimte als in de 3 reeks, in de 3 is het geen sterk punt en in de X1 al evenmin. In zijn geheel is het interieur van de X1 is dus geen over bemeten maar wel een zeer aangename plek om te vertoeven.

In onze blauwe X1 zit de 2.0 turbodiesel met een fiscaal vriendelijke 163 pk. Dat is tegenwoordig al 14 pk minder dan een gewone X1 20d. Zijn koppel is niet naar beneden gegaan, en blijft een stevige 350 Nm. De X1 xDrive20d 163 klokt een 0 naar 100KM/u tijd van 8,9 seconden. Geen slechte tijd, maar echt snel voelt hij niet. De vierwielaandrijving zit daar voor iets tussen, want de achterwielaangedreven X1 sDrive20d is dan ook 0,5 sneller naar de 100. De topdiesel is de xDrive23dA. Het is dezelfde 2 liter diesel, maar dan met 2 turbo’s in plaats van 1. Die sprint ondanks de standaard vierwielaandrijving en automaat in 7,3 seconden naar 100 km/u. Hij heeft dan ook 204 pk en 400 Nm koppel. De X1 xDrive20d is met 1550kg geen lichte wagen, toch zet hij mooie verbruikcijfers neer. Gemiddeld kwamen we op 6,5 L/100km, we hebben daarbij wel redelijk wat snelwegkilometers gedaan.

De snelweg is iets waar de X1 zeer goed mee om kan. De X1 kan overal wel goed uit de voeten, zolang hij maar een laagje asfalt onder zich heeft. Met de X1 gaan off-roaden kan je maar beter uit je hoofd zetten. Zoals gezegd, eens op een verharde, is de X1 een fijn sturende wagen met veel grip. BMW rijders gaan niet teleurgesteld zijn en overhellen wordt echt tot een minimum herleid. De manuele 6bak moet je vrij stevig bedienen, maar  hij is wel trefzeker. Ondanks dat hij voor een verhoogde station zeer goed stuurt, is er geen compromis gemaakt op het comfort. Een Mercedes zal het niet worden, maar dat hoef ook niet. De X1 is gewoon comfortabel te noemen, niet meer en niet minder.

Zijn rij-eigenschappen zijn duidelijk zijn sterkste punt. Laten we het dan maar even over zijn zwakste punt hebben. Ik zal direct met de deur in huis vallen, onze X1 had een prijskaartje van 47.160 euro. Er zat dan ook voor 12.460 euro aan opties op. Veel uitleg valt er niet over te geven, het is gewoon een dure wagen met een dure optiepolitiek. Je kan in ieder geval al 2000 euro besparen door de achterwielaandrijver te kiezen, maar dan sta je daar met je SUV look, vast in de sneeuw. Zijn concurrentie is ook niet bepaald goedkoper. Als je de prijs even niet meerekent, is de X1 is objectief gezien een zeer goede wagen. Hij rijdt super, heeft net voldoende ruimte en is daarbij zuinig. Jammer genoeg is het net allemaal te weinig om objectief zijn prijs te rechtvaardigen. En dan komen we dus bij de badge terecht. Daar wordt ook geld voor neergelegd, en ik het geval van de BMW X1, gaat daar zeker voor betaald worden.

Tekst & foto's: Wim Verboomen
Dank aan BMW Belux

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen