Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

Mercedes is in een sneltempo haar gamma aan het peperen, de GLA is daar geen uitzondering op. Of een AMG-badge past op de kleinste crossover van het Mercedes-segment, daar hebben we echter onze twijfels over. Maar 360 gedopeerde pony's moet veel goedmaken, toch?

Bij de lancering van de Mercedes GLA-Klasse hadden we even een moment waarin we de bestaansreden ervan betwistten. Maar gezien het populaire crossover-segment is het niet meer dan logisch dat Mercedes op basis van de erg succesvol gebleken A-Klasse ook een kleine crossover bouwde. Meer nog, tijdens onze eerste ontmoeting kwamen we zelfs tot het besluit dat de GLA misschien de fijnste van de A-familie is. Dat hij daardoor ook nood heeft aan een AMG-variant, daar kan je nog over discussiëren.

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

Echter kan je weinig inbrengen tegen zo'n GLA 45 AMG. Mercedes heeft het budget, de knowhow en hoeft er geen andere wagen voor te laten vallen. Waarom zou je hem dan niet naar Affalterbach sturen om hem vol te pompen met steroïden en zo de enkele geïnteresseerden gelukkig maken? Juist ja. De GLA 45 AMG heeft evenveel bestaansreden als de G-Klasse AMG, en die laatste geniet ondertussen een cult-status.

Hogere toppen

Voor het oppompen van de GLA tot GLA 45 AMG gebruikt Mercedes het recept dat we ook al zagen op de A 45 AMG en diens vierdeurscoupebroertje, de CLA 45 AMG. Visueel herken je de hoogste van het trio aan de gespierde bumpers, dikke wielkasten en 19- of 20-duims velgen die rode remklauwen verbergen. We zijn het al wat gewoon, maar dat mag geen negatief punt zijn. Verder krijg je standaard Bi-Xenonverlichting vooraan en achteraan krijgt deze opgespoten variant LED-verlichting. Subtiel verschil met de reguliere versies, maar zet de AMG-variant net dat schavotje hoger. De standaard GLA ziet er al leuk uit, maar de AMG variant scheert hogere toppen.

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

Zulke hoge toppen dat je overal waar je rijdt echt opvalt. We reden met de GLA 45 AMG naar Amsterdam waar we na exact vijf minuten rijden in het centrum door de politie werden tegengehouden voor controle op papieren, drank en drugs. Want ja, drie personen in een sinistere Mercedes van 75.000 euro op Belgische platen... Dan moet je in drugs doen, nietwaar?

Binnenin onderscheid je de GLA 45 AMG dan weer helemaal niet van de A 45 AMG of CLA 45 AMG. Het ziet er allemaal erg herkenbaar en correct afgewerkt uit, al wordt het richting C-Klasse wel allemaal nog een pak beter qua gebruikte materialen. Het blijft tenslotte een instapper. Daarnaast begrijpen we nog altijd de positie van het infotainmentsysteem niet helemaal dat er ons inziens gewoon goedkoop uitziet en trouwens ook niet de beste werking heeft, vergeleken met concurrenten. Maar we vermoeden dat er evengoed voorstanders zijn van de zwevende navigatieschermen.

Verder merken we schitterend vormgegeven stoelen op, al waren ze voor ons wat te smal aan de lendenen. Achteraan is er genoeg ruimte voor twee volwassenen, maar verwacht geen wonderen.

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

Geplof en geknal

Onder de kap schuilt één van de meest interessante blokken die ze ooit in Affalterbach hebben geproduceerd. Amper twee liter past er gezamenlijk in de vier cilinders. Maar de mechanische technologie perst er wel 360 pk en 450 Nm uit. Getallen die enkel mogelijk zijn dankzij de directe injectie en twin scrollturbo. Met die vermogens schiet de 1.500 kilogram zware GLA 45 AMG in 4,8 seconden naar 100 km/u mede door de 4Matic-vierwielaandrijving. Al voelt het niet per se zo snel, omdat je wat hoger van de grond zit en dus iets minder het snelheidsgevoel ervaart. De decibels dat het blok produceert maakt dat verlies aan snelheidsgevoel wel snel goed. De vierpitter klinkt ongelooflijk goed dankzij een heerlijke uitlaat. Geplof en geknal wisselen elkaar af bij het schakelen of loslaten van het gaspedaal.

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

De krachtbron wordt gekoppeld aan een AMG Speedshift DCT 7-versnellingsbak die onderaan de toeren wat tam is, maar eens je vol in het pedaal vliegt, er mee vandoor gaat als de snelsten. De automaat is ook te bedienen met paddles achter het stuur, exemplaren die vast aan het stuur hangen - voor de geïnteresseerden.

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

Onbereikbare limieten

Dat het een speeltje is voor op het circuit, daar zal 99,99% van de eigenaars nooit achter komen. In tegenstelling tot de A 45 en de CLA 45 is dit dan eigenlijk ook een vehicel voor de openbare weg.

Op die openbare weg komt hij er alvast prima uit. Dankzij de vierwielaandrijving plakt hij op de baan en heb je het lef om stevig de bocht in te draaien. Deze crossover is voelbaar comfortabeler dan de haast onuitstaanbare CLA 45 AMG, mede dankzij een anders afgesteld chassis en - laat ons eerlijk zijn - meer bodemvrijheid. In de realiteit is harder namelijk niet altijd beter.

Zonder concurrentie, maar stevige prijs

Wat zo'n comfortabele losgeslagen hond moet kosten? Standaard 56.265 euro. En dat is veel geld voor een kleine crossover. Ongeacht dat er 360 pk onder de kap zit. Onze testversie tikte af op 75.785 euro. Daarmee kan je heel veel ander lekkers kopen.

Rijtest: Mercedes GLA45 AMG

Maar aan directe concurrentie gaat de GLA 45 AMG zijn klanten niet verliezen, want die zijn er haast niet. Het dichtst in de buurt komt de Audi RS Q3. Het zal dus meer gaan of mensen die 75.000 euro budget hebben en een snelle vierwieler in de garage wensen, effectief gaan kiezen voor de GLA 45 AMG. En hoe leuk en goed we hem ook vinden, wij hebben het er alvast niet voor over.

Conclusie

De GLA 45 AMG is de meest comfortabele van het opgepompte A-trio. Door zijn hogere rijhoogte maakt hem dat ook tot de minst sportieve. Al hoeft dat niet altijd een noodzakelijk kwaad te zijn. Want je rug zal je dankbaar zijn bij de verkeersdrempels, net zoals de onderkant van de wagen. Of hij zijn prijs waard is, daar zijn we dankzij het lekkere rijgedrag en de knappe technologie helemaal van overtuigd. Of je het daarom moet ophoesten voor een kleine opgepompte crossover...

Specificaties

Motor

2 liter benzine, vier-in-lijn

Vermogen

360pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

7-traps sequentiële automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 485 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 75 758.10

Prijs basismodel

€ 56 265.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

421 L

Max. kofferinhoud

1 235 L

CO2-uitstoot

175 g/km

BIV

€ 842.90

Rijtaks

€ 402.73

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim B. 11:22
afbeelding van Wim B.

Autosites, Mercedessen en Nederland, het zal nooit lukken. Wij werden vorig jaar net over de grens meteen aan de kant gezet in de S500 L, en de eerste vraag was "is de wagen van u?" ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws