Rij-impressie: Mazda CX-3 (2015)

rij-impressie-mazda-cx3-2015

Met de CX-3 begeeft Mazda zich in de wateren van het snelst groeiende segment in Europa; dat van de compacte SUV. Zit er echter genoeg Kodo in de genen om het Franse gerief genre Renault Captur en Peugeot 2008 van weerwoord te dienen? Autofans doet de test op Spaanse bodem.

Mazda is de laatste jaren een sterk verhaal aan het schrijven. Met dank aan het KODO-design dat de zoutloze modellen van begin jaren 2000 laat ontpoppen tot expressieve karretjes. Hoewel het gamma best uitgebreid is, ontbrak het aan een compacte SUV. Een belangrijk segment, want daar worden tegenwoordig de volumes gedraaid. Met de komst van de CX-3 komt daar nu verandering in.

Kodo-tastisch

De Japanners hebben er alvast voor gezorgd dat zijn passage niet onopgemerkt voorbij komt. Letterlijk, want Mazda weet ongelooflijk veel expressie te steken in de 4,2 meter lange carrosserie. Dus jij dacht dat de Mazda6 stoer oogde? Deze CX-3 rolt daar met zijn spierballen over.

rij-impressie-mazda-cx3-2015

Een kwade aanblik met stevig vooruitstekende kin, flanken die geaccentueerd worden door wielkasten in zwart plastic en een achtersteven dat gesierd wordt door twee einddempers… tot op heden misschien wel de Mazda waar de nieuwe designrichting het beste tot zijn recht komt. 18-duims velgen maken dat plaatje enkel maar fraaier, maar voor het rijcomfort zouden we die in de optielijst laten steken.

Met een sausje MX-5

Met zijn lengte van 4,2 meter, breedte van 1,7 meter en hoogte van 1,5 meter valt de CX-3 mooi tussen zijn Franse rivalen. Desalniettemin heb je het gevoel veel meer ruimte te hebben binnenin. Enkel op de achterste zitrij gooit de daklijn wat roet in het eten voor de grotere medemens. Qua kofferruimte overklast hij trouwens nipt de concurrentie met een maximale laadcapaciteit van 1.260 liter.

rij-impressie-mazda-cx3-2015

Echt uitblinken doet het interieur eigenlijk door het dashboard. Dat komt recht vanuit de MX-5 en wakkert sportieve eetlust op. Dit dankzij ronde ventilatiemonden met rode accenten, een strakke lay-out van de bedieningselementen en een eigenzinnige vormgeving van de instrumentencluster. Het voelt allemaal eens lekker anders aan... en daar hoor je ons niet rouwig om zijn.

Twitterfile

Fijn voor potentiele klanten is om te weten dat er best wel wat technologie valt te bestellen in dat interieur. Zo krijgt de CX-3 als één van de eerste in het segment een head-updisplay en daarnaast één van de meest uitgebreide arsenalen aan veiligheidsfeatures. Zaken zoals Blind Spot warning, adaptieve cruise control, noodrem, grootlichtassistent en lane departure warning tekenen allemaal present. Afhankelijk van de uitvoering natuurlijk. Al kan je de CX-3 bij lancering enkel als full-option Pure Edition verkrijgen.

rij-impressie-mazda-cx3-2015

Het infotainmentgebrabbel gebeurt dan weer via het 7-duims scherm dat - zoals de huidige trend dicteert - zweeft op het dashboard. Een systeem dat je dient te bedienen via de Rotary Commander op de middenconsole. Pinchen en swipen op het scherm is hier nog niet aan de orde.

Het systeem werkt daarbij correct, zondermeer. Via internetverbinding kan je trouwens Facebook en Twitter raadplegen, al werpen we nu al een vuile blik richting eigenaars die daadwerkelijk hun status updaten tijdens het rijden. Minder hip, maar stukken belangrijker, is het navigatiesysteem dat via het scherm te bekijken valt. Een systeem dat Mazda zelf ontwikkeld heeft en gek genoeg niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Vooral de weergave laat namelijk soms de twijfel bestaan waar je nu net heen moet. Te midden van Barcelona niet altijd een pretje.

Tank nog maar wat diesel

Onder de kap van de CX-3 houden ze het simpel; twee motoren, 1 diesel en 1 benzine, daar moet je het mee doen. Specifiek gaat het over een 1.5-liter viercilinder turbodiesel met 105 pk en 270 Nm (Skyactiv-D) en een atmosferische 2.0-liter benzine (Skyactiv-G) beschikbaar met 120 of 150 pk en steevast 204 Nm. We hopen echter dat je nog steeds verknocht bent aan de diesel, want de benzinedrinker stelde opvallende teleur op de bergwegen.

rij-impressie-mazda-cx3-2015

Het blok mist koppel en jankt onaangenaam onder belasting. De 1.5 diesel daartegenover loopt soepeler en voelt veel juister aan in de CX-3. Sneller zelfs, al zouden we dat eigenlijk niet mogen zeggen, want op papier sprint de diesel in 10,1 seconden naar de honderd terwijl de benzinevariant dat klusje klaart in 8,7 seconden. Het is echter bij de hernemingen waar de diesel met zijn extra koppel de beker naar zich toe trekt. Het lage verbruik is daarbij een aardige surplus. Maar eerlijk, beide zijn eerder torretjes voor Belgisch woon-werkverkeer dan voor steile bergwegen.

Freude am fahren

Geloof het of niet, maar onder de carrosserie van deze SUV steekt het chassis van de kleine Mazda2. Dat werd evenwel aangepast om het hogere zwaartepunt, gewicht en motorkracht te counteren. Simpeler door de bocht betekent dit dat de aandrijving naar de voorwielen gaat, al is vierwielaandrijving optioneel. Dat systeem komt uit de CX-5 maar is mechanisch lichter gemaakt en stuurt enkel kracht naar de achterwielen wanneer daar nood aan is.

Die nood hebben we alleszins niet snel ondervonden, want zelfs met enkel voorwielaandrijving trekt de CX-3 zich goed uit de slag. Met een aangenaam stuurgedrag en vlot schakelende manuele zesbak. Van rolbewegingen is nauwelijks sprake en de demping weet uitermate soepel om te gaan met hobbels en bobbels. De ingenieurs van Mazda verdienen dan ook een pluim, want ze hebben - geheel naar hun filosofie - de rijdersauto van het segment gecreëerd. Nu nog een straffere diesel voorin om dat gedrag in voorwaartse kracht om te zetten.

Strak geprijsd

Het segment van de compacte SUV is één van de meest vage in de autosector. Concurrentie bepalen is dan ook moeilijk. Voor de hand liggend zijn de eerder aangehaalde Renault Captur (bestverkopende in België) en de Peugeot 2008. Al mag je daar de Opel Mokka, Nissan Juke en - ja - zelfs de Citroën C4 Cactus en Skoda Fabia Combi bij rekenen. Mazda vraagt alleszins minimaal 17.990 euro voor de CX-3. Een prijs om je naar de dealer te lokken, want de 1.5 diesel met een uitstoot van 105 gram C02/km kost je minimaal 21.990 euro.

rij-impressie-mazda-cx3-2015

Renault vraagt voor de Captur dCi 110 (met 110 pk en een C02-uitstoot van 101 gram) 22.650 euro. Niet toevallig dus dat Mazda onder de prijs gaat van de populairste van de klas. Echter haalt hij het helemaal niet van de Skoda Fabia Combi 1.4 TDI, die heeft meer laadruimte (tot 1.395 liter!) voor een prijs van amper 16.645 euro. Al staat die Tsjech natuurlijk niet hoog op zijn pootjes...

Conclusie

Geen complete verrassing deze CX-3. Wat meteen ook maakt dat 'ie mooi binnen de lijntjes kleurt van de compacte SUV's. Toch speelt Mazda meer op emotie en een sportieve feeling dan de middenmoot. Een gekrompen CX-5 met het rijgedrag van een Mazda3. En laat dat twee complimenten zijn om mee uit te pakken. Het succes evenaren van de Fransozen zit er niet in, maar trek je toch de kaart van de underdog, dan rij je wel met de meest emotievolle keuze van het moment.

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Wim 15:08
afbeelding van Wim

knap wagen idd, ziet er zelfs vrij hoogwaardig uit

Jelle dr 09:55
afbeelding van Jelle dr

Gisteren een testrit met deze wagen kunnen maken. De geteste versie was de dieselversie en was zeer rijkelijk uitgedost. Deze wagen heeft alles in huis om de concurrentie in de pan te hakken. Hij voelt gewoon goed aan. Schitterend interieur, comfortabel, directe schakelbak, perfecte wegligging, voldoende zicht rondom. Qua looks is het de knapste wagen in zijn segment.

Het enige wat ik miste (sorry Mazda): Waarom hebben wij niet de keuze voor een open dak???
Is het onmisbaar item? Nee, dat niet. Maar het zou toch een optie geweest zijn, die voor velen onder ons erg 'welkom' zou kunnen zijn. Bovendien mis ik voor deze wagen wat meer power.
Het is meer dan genoeg voor onze wegen, maar soms mag het wat meer zijn.

Alfa 19:40
afbeelding van Alfa

ik begrijp niet wat een Fabia Combi in het lijstje van concurrenten doet? Dat is toch helemaal geen compacte SUV? Er is ook nog een Jeep Renegade of Suzuli Vitara ...
Knap design overigens die CX3!

Yvesw 20:07
afbeelding van Yvesw

Skoda had ook een Fabia op hoge pootjes kunnen maken. In plaats daarvan kozen ze voor een stationwagen. Belangrijk daaraan is dat er nog altijd stukken meer laadruimte is dan in zo'n crossover/ SUV... Vandaar :-)

Alfa 12:53
afbeelding van Alfa

Die hebben ze gemaakt. Yeti is de naam :-)

Yvesw 13:07
afbeelding van Yvesw

Mja, das eerder een Nissan Qashqai, Mazda CX-5 concurrent. Maar zoals je ziet, het zweeft allemaal wat tussen elkaar. :-)

tomtom 21:49
afbeelding van tomtom

Raar dat jullie een diesel van 105 verkiezen boven een naft van 150. Herneemt niet goed? Kan het zijn dat jullie hem gereden hebben als een diesel- ipv een benzinemotor? Die moeten het hebben van meer toeren om het lagere koppel te compenseren. Zeker omdat het hier gaat om een benzinemotor zonder drukvoeding van lucht, iets waarmee we de laatste jaren nogal verwend zijn geweest.

Yvesw 23:50
afbeelding van Yvesw

Gek genoeg valt er niet meer kracht te halen hoger in de toeren. Het zit er gewoon niet terwijl de automaat blijft verzaken om te schakelen. En geloof ons, we hebben hem zeker niet gereden als een diesel ;-)

Maar het gebrek aan koppel (zonder opbouw hoger in de toeren) en onaangenaam geluid geven je al vlug de neiging om zelf maar een versnelling hoger te douwen.

martin Bekaert 20:43
afbeelding van martin Bekaert

Heb me een drietal weken één cx3 benzine aangeschaft en ik moe zeggen dat de benzine
een fijnere aandrijving is tov de diesel, heb met de 2 versies verschillende keren gereden en was overtuigd van de soepelheid van de 2 liter benzine.Kan zelf gerust in 6 de rijden aan 1200 toeren, zo ook kunt ge de motor laten doortrekken tot een 7 duizend toeren waarbij die een prachtige sound produceert.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws