Rij-impressie: Nissan Juke DIG-T 117 (2019)

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Het Nissan van de voorbije 10 jaar kan je samen vatten in 2 simpele woorden; Qashqai en Juke. Want beide crossovers ontpopten zich tot absolute verkoopstoppers. De tweede generatie Juke krijgt alvast een zware taak.

De moderne crossover geeft autoconstructeurs serieus wat hoofdpijn. Enerzijds loopt de klant de deur plat bij de dealer voor hoogpotige auto's, anderzijds moeten automerken vanaf volgend jaar de CO2-uitstoot serieus drukken in Europa. Er heerst dan ook bij sommige constructeurs zonder twijfel een serieuze haat-liefdeverhouding met de crossover.

Segment zonder stop

Bij Nissan is het volgens ons alvast pure liefde. Logisch. Want de Qashqai en Juke groeiden bij het merk uit tot absolute verkoopstoppers. Gegund, want het was Nissan dat met die twee inzendingen het segment van de crossover in een stroomversnelling duwde. In 2007 legde de Qashqai de fundamenten van het crossover-segment, in 2010 gaf Juke het startschot voor de compacte crossover.


CHECK HIER ONZE VIDEO


Dat segment van de compacte crossover kent 9 jaar na datum maar liefst 25 (!) inzendingen. Rakkers zoals de Peugeot 2008 en Renault Captur bijvoorbeeld.Volkswagen heeft zelfs 2 inzendingen in dat segment, de T-Roc en T-Cross. Nissan heeft met de nieuwe Juke dus niet enkel de grote schoentjes van zijn voorganger op te vullen, het moet ook een verdomd sterk product naar voor schuiven om de concurrentie de baas te kunnen.

Groots

Om dat te realiseren grijpt Nissan naar het CMF-B-platform. Een onderstel dat het gezamenlijk ontwierp met Renault en ook wordt gebruikt onder de nieuwe generatie Clio en Captur. Het voordeel daarvan is dat het merk de wielen een stuk verder naar de hoeken kon duwen. In totale lengte groeit de Juke daardoor niet explosief maar tussen de wielen valt wel er maar liefst 10 extra centimeters te rapen.

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Het geeft de Japanner een gedrongen en sportief voorkomen - in hoeverre een crossover sportief kan zijn natuurlijk. De achterzijde, die krijgt voortaan trekjes van grote broer Qashqai, vooraan blijft de Juke zijn unieke smoel behouden. Al zorgen de toegespitste lichten bovenop voor wat minder braakneigingen. De grote ronde "mistlampen" zijn voortaan trouwens LED-dagrijlichten. Het moge dus duidelijk zijn, designtechnisch is dit vooral evolutie. Niet zozeer revolutie.

A point

Binnenin voel je gelukkig wel een grotere sprong. Een mijlensprong trouwens. Want net zoals de eerste generatie Qashqai werd geplaagd met wat ondermaatse materiaalkeuzes was ook het interieur van de eerste Juke moeilijk kwalitatief te noemen. In Juke 2.0 valt dat alvast een stuk minder op. Ja, er zijn nog harde plastics her en der en nee, er prijkt geen gigantische digitale schermenwinkel op het dashboard... maar de algemene kwaliteit staat op punt. Zonder meer.

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Laat dat vooral een goede zaak zijn. De Juke loopt binnenin gewoonweg eindelijk mee op het niveau van de concurrenten. Al merk je dat niet enkel aan de gebruikte materialen. Neem nu de standaard Apple Carplay en Android Auto vanaf de basisuitrusting, voel even naar de extra beenruimte op de achterbank dankzij de extra 10 centimeter tussen de wielen en kijk vooral even naar de koffer die maar liefst 20% groter werd (422 liter).

One engine to rule them all

Bij de lancering van de eerste generatie Juke prijkte er een gezonde mix van diesel- en benzinemotoren in de cataloog. Vandaag is het niet enkel benzine wat de klok slaat, het is één benzine die de klok slaat. Ongeacht de uitvoering of ongeacht hoeveel geld je stuk slaat op de Japanner: je krijgt een 1-liter driecilinder turbobenzine voorin. Die DIG-T 117 pakt uit met, jawel, 117 pk en 200 Nm koppel.

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Een bewuste keuze van Nissan. Enerzijds omdat het merendeel van de klanten bij de vorige generatie richting de 115 pk sterke 1.2 viercilinder benzine keek, anderzijds omdat Nissan haar uitstoot moet drukken - met dank aan de strengere Europese wetgeving die vanaf 2020 van kracht gaat. Met minimaal 135 gram CO2 per kilometer staat deze Juke echter een heel 'end af van de 95 g/km die het merk gemiddeld moet gaan halen. Waardoor het frappant is dat het merk de lippen stijf op elkaar houdt over een versie met elektrohulp. Dat die er zit aan te komen, dat staat in de sterren geschreven.

Neutraliteit troef

117 pk, dat schotelt Nissan je dus voor in de tweede generatie Juke. Niet niets natuurlijk. Al is het koppel van 200 Nm een factor die zwaarder doorweegt. Koppel waarmee je bijvoorbeeld niet meteen een caravan met plezier richting het Zuiden van Frankrijk trekt. In België zal je de beklimming van de Mont Vent-om-den-hoek heus overleven. Verwacht echter geen schokkende prestaties. Wil je toch nog wat keuze over de mechaniek? Dan schotelt Nissan je naast de manuele zesbak een 7-trapsautomaat van Getrag voor. De illusie van keuze?

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Enfin, onze voorkeur zou naar een ander motorblok gaan (ofwel meer pit, ofwel meer elektrohulp, ofwel... een diesel?) maar kijk, wij zitten niet in de ingenieursraad van Nissan. Wat we wel kunnen zeggen is dat de motor zich stil kwijt van zijn taak en dat buiten subtiele windgeluiden op de autostrade de Juke als volwassen crossover rijdt. Waarmee we bedoelen dat hij comfortabel is maar wel droog gedempt werd. Niet hard maar ook geen vliegend tapijt. Neutraal. Met genoeg veiligheidsnufjes om 18 tot 99 jaar veilig op locatie te krijgen. Nissan spreekt van een sportieve rit maar dit is meer Qashqai dan GT-R, laat dat duidelijk zijn.

De prijs van Brexit

En zo moet het ook, want een crossover hoort niet sportief te zijn. Ook al wil de marketingsafdeling dit en simuleert de Sport-stand dit door de het blok een zenuwachtige gasrespons te geven. Blijf daar dan ook maar ver van weg. Doe je dit, dan merk je dat de Juke een zeer coherent pakket is, voor de prijs. De instapprijs bedraagt 20.990 euro en een Juke met alle toeters en bellen kost net geen 30.000 euro. Waardoor je kan stellen dat je voor zo'n 24.000 gesteld bent.

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Nissan maakt de keuze dan ook makkelijk. Zo heb je al niets te zeggen over de motor, de automaat kost je 2.000 euro meer. Vanaf dan moet je nog simpelweg een uitrustingsniveau kiezen voor de arbeiders in Sunderland aan de slag gaan. Jawel, de nieuwe Juke rolt - ondanks de Brexit-perikelen - nog steeds van de band in het Verenigd Koninkrijk. Het is dan ook te hopen dat dit geen impact op de levertermijn dan wel prijs zal hebben binnen afzienbare tijd.

Conclusie

Het crossover-segment is zo normaal geworden dat deze tweede generatie Juke niet meer weet te choqueren. Dit is een logische evolutie. Een evolutie die het op alle vlakken beter doet. Ruimer, beter afgewerkt, met de nieuwste snufjes en... mooier? Het is alleen maar de vraag of Nissan op korte termijn niet in haar eigen voet schiet door maar 1 motor aan te bieden. En dan zwijgen we nog over de om de hoek loerende Brexit.

Rijtest Nissan Juke 2019 DIG-T 117

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

117pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 182 kg

Topsnelheid

180 km/u

0 tot 100 km/u

10.40 sec

CO2-uitstoot

135 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws