De Sportback was tot vandaag altijd al de vijdeursspecial van Audi's modellen. Met de Q3 Sportback is dat niet anders, of toch?
Kijk je naar de A3 Sportback, dan voegt die alleen twee extra deuren toe aan de A3. De A5 Sportback is dan weer de vijfdeurscoupé van de Audi A5 Coupé. Voor de Q3 vormt de Q3 Sportback diens SAV-broertje, ofwel de crossovercoupé met vijf deuren.
De Q3 Sportback is dan ook een aangepaste Q3 en daarom geeft Audi hem dezelfde basisnaam mee. Ze hadden ook Q4 kunnen gebruiken, zoals BMW de X4 in de rangen heeft, maar Audi zou de Q4-benaming willen gebruiken voor de elektrische SUV in die klasse. Q3 Sportback, laat dus maar zien dat je wat dynamischer bent dan je gewone Q3-broer!
langere partij
Vooraan hebben de Q3 en de Q3 Sportback hetzelfde gezicht. Tot aan de voorruit komen de beide wagens zo goed als overeen, al ligt dat glas bij de Sportback wat schuiner, waardoor de wagen uiteindelijk ook 3 centimeter minder hoog reikt. Even later zakt bij de Sportback de daklijn, om uit te monden in een langere kofferpartij. De Q3 Sportback is in totaal dan ook 1,5 centimeter langer. Vroeger zakken betekent ook dat de bagageruimte afneemt, al blijft die met 530 liter meer dan behoorlijk.
Binnenin worden behalve de gewijzigde kofferruimte weinig wijzigingen geregistreerd. Het dashboard wordt overgenomen van de Q3 - en krijgt standaard Audi's Virtual Cockpit met digitale tellers - en ook de zetels komen rechtstreeks naar de Sportbackversie, inclusief de verschuifbare achterbank en de instelbaarheid van de hellende rugleuning van die bank. Ook al zakt de daklijn wat vroeger, het is nog steeds goed toeven achterin.
Ook motorisch verschilt de Q3 Sportback niet van de Q3. Wij reden de 45 TFSI Quattro, de meest potente versie. Sta ons toe te zeggen dat het vermogen van 230 pk enigszins gefnuikt wordt door de automaat, die het vertikt van kwiek te reageren, tenzij je hem in Sport-modus zet.
anders sturen
Nochtans heeft Audi de Q3 Sportback wel degelijk anders laten rijden dan de Q3. Zo is het sturen progressief opgebouwd en krijgt hij standaard een sportophanging onder zijn koets geduwd. Wie dat wil, kan voor dezelfde prijs ook de comfortabele ophanging laten monteren. Niet dat je daarmee de Audi A5 Coupé naar huis rijdt, maar het verschil met de meer op comfort gerichte Q3 is er wel.
Voor al dat 'dynamische' en 'sportieve' op de Q3 Sportback laat Audi een meerprijs optekenen van 1.500 euro ten opzichte van de Q3. Dat is degelijk, aangezien de Q3 Sportback behalve een afwijkende daklijn, wat extra opsmuk en andere rijkwaliteiten ook een iets grotere basisuitrusting aanbiedt. Maar je kan in het blokje hieronder zien dat die basisprijs van 46.700 euro voor onze 45 TFSI Quattro makkelijk aanzwelt tot dik 70.000 euro. Een B&O-geluidssysteem, een Platinumpack van 6.000 euro met onder andere verkeersbordherkenning, snelheidsregelaar, MMI-navigatiesysteem, aluminium velgen van 2.000 euro, ze zorgen er allemaal voor dat je extra bankbriefjes uit je portefeuille haalt.
conclusie
Zo'n Q3 Sportback, het is de perfecte sparringpartner voor de BMW X4, Mercedes GLC Coupé of zelfs Jaguar E-Pace. Maar wij vragen ons af hoeveel gaatjes er nog te vullen zijn als zelfs de modelnamen bij Audi stilaan uitgeput geraken. De looks zijn het grootste verschilpunt tussen de Q3 en zijn Sportback-derivaat. De meerprijs die je ervoor betaalt valt al bij al nog mee, al is de basisprijs van zo'n Q3 tegenwoordig al fiks. Of je dan toch niet beter voor een middenklasseberline met vier ringen kiest...?
Specificaties
Vermogen | 230 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat dubbele koppeling, 7 versnellingen |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 600 kg |
Topsnelheid | 233 km/u |
Prijs testwagen | € 71 960 |
Prijs basismodel | € 34 580 |
0 tot 100 km/u | 6.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 530 L |
CO2-uitstoot | 173 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen