Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

Met de Up! heeft Volkswagen weer een klein hip karretje in het aanbod. De Fox is qua afmetingen misschien zijn voorganger, toch wordt men liever aan de Lupo herinnerd. Niet voor niets neemt de Up! daar de middelste letters van over. Al verandert dat nu met de EcoUp met CNG, de versie op aardgas dus.

We verwachtten om een heel andere Up! te zien dan bij de versie op benzine. Aardgas is voor de gewone man nog onbekend terrein; behalve wat grote bedrijven gebruikt niemand het. En toch vond Volkswagen het interessant om een wagen met aardgas te commercialiseren, nog voor men een interessante hybride of elektrische wagen aanbiedt.

Ongemerkt

Wij geloofden dat een CNG-wagen (Compressed Natural Gas) een heel ander gevoel van rijden zou geven, maar dat deed het dus niet. Behalve een aangepast brandstofmetertje, een extra vuldop voor het tanken en een dikke NGV-sticker op de kont is er amper verschil merkbaar, minder zelfs dan bij een wagen met benzine/LPi-combinatie. Volkswagen rust de EcoUp uit met een 1.0 benzinetorretje met 60 pk (8 pk meer dan de basis-Up) en daar heeft dit stadsrakkertje voldoende mee. De tank vind je terug onder de koffer, zodat je ook geen laadruimte verliest. De benzinetank wordt in de EcoUp een stuk kleiner.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

dubbel gebruik

Die 68 pk zijn niet in staat tot indrukwekkende prestaties maar als je niet slaapt achter het stuur, ben je best vlot mee met het verkeer. De enige keren dat je even zweet doen zich voor wanneer je op de snelweg een inhaalmanoeuvre inzet. Op dat moment voel je waar de driecilinder tekortschiet en moet je één of zelfs twee versnellingen terug alvorens je weer mee kan. Dat zo'n klein motorblokje in zo'n klein autootje gebouwd is, zie je aan zijn verbruik. Met CNG verbruikten we slechts 4 kg/100 km (CNG-verbruik wordt in kg per km uitgedrukt, het equivalent van liters voor benzine). Bij eenEco-rit in deze EcoUp haalden we 3,4 kg/100 km, nog steeds wat meer dan de opgegeven 2,9 kg/100 km. Dat is goed nieuws, als je weet dateen met LPi uitgeruste wagen vaak meer verbruikt dan dat. Toch merkten we wanneer de tank leeg was dat je op benzine plots een stuk meer (5,3 l/100 km gemiddeld) verbruikt dan bij onze vorige test. Nog een nadeel aan CNG is dat je het niet aan elke pomp kan tanken.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

Stilletjesaan komen er meer tankstations bij maar je moet toch nog steeds zoeken naar een station. Handig is wel dat, eens je CNG-tank leeg is, je automatisch verderrijdt op benzine. Wij reden 275 km op CNG vooraleer we langs het tankstation moesten rijden. Een vijftigtal kilometer eerder gaat het lampje aan en wanneer de tank bijna leeg is en je het vermogen aanspreekt, schakel je met een voelbaar schokje over op benzine. Schakelen tussen de benzine- of CNG-tank kan je niet zelf, dus je moet telkens wachten tot de tank leeg is als je de benzinetank wil leegrijden om de injectoren en het benzinecircuit niet lui te laten worden. Dat is alvast een euvel waar LPG-wagens last van hebben en we vrezen dat je er ook met aardgas niet van gespaard zal blijven.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

retrolook

Zoals aangegeven heeft de EcoUp niet veel zichtbare aanpassingen ten opzichte van de conventionele versie. Dat geldt zeker voor het interieur, waar de retro-elementen op het dashboard opvallen. Een aantal draaiknoppen voor de temperatuurregeling en een schuifschakelaar voor de ventilatie doen ons terugdenken aan de Golfjes uit de jaren '80. Ook de zetels hebben wat retro, te danken aan de hoofdsteunen die naadloos overvloeien in de rugleuning. Zitten doet dat wel goed, zeker voor de toeren die je met deze wagen zal uithalen. Ook achterin zijn er twee zitplaatsen, al zit je daar best niet te lang. Voor kinderen is de bank groot genoeg en dankzij de relatief hoge zitpositie kunnen ze vanuit hun zitjes meekijken naar het landschap. Handig is ook de afneembare boordcomputer met ThinkBlue Trainer en navigatie. Je kan er zowel verbruikscijfers, route en rijbereik als je ecologische rijstijl op aflezen.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

neutraal rijden

Hij rijdt dus niet supersnel, je zal er geen toeren mee uithalen... We kunnen ons nu wel een beeld vormen van het rijgedrag. We merken dat het stuur vrij direct is rond de rechtuitstand maar naarmate je verder doordraait, valt de precisie wat weg. Ook het weggedrag op nat wegdek is in sterk contrast met dat op droog wegdek, bij natte ondergrond durven de eco-wielen snel grip verliezen met onderstuur tot gevolg. Dankzij de plaatsing van de wielen - bijna op de uithoeken van de carrosserie - beschik je wel over een lange wielbasis die het rijgedrag aangenaam maakt. De EcoUp dempt even droog als zijn reguliere broertje maar onaangenaam is dat nooit.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

de kost van een gas-ombouw

Wie de prijzenboekjes erop naslaat weet dat hij met de EcoUp een stuk meer zal betalen voor zijn groene inborst dan met een gewone benzine-Up. Die laatste staat in de catalogus voor 10.080 euro (voor de vijfdeursversie), terwijl onze EcoUp 13.730 euro kost (ook weer als vijfdeurs), voor een driedeursversie betaal je overigens 490 euro minder. Je mag voor de EcoUp wel een CO2-uitstoot van 79 g/km rekenen en ook de brandstof tast minder diep in je portefeuille. Een kilogram CNG kost 0,89 euro. Dat is meer dan een litertje LPG maar nog steeds een stuk minder dan een liter benzine.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

Aardgas wordt geadverteerd als de schonere brandstof. Toch vindt de overheid het niet direct nodig om deze alternatieve brandstof een duwtje in de rug te geven. Maar ook zonder die steun wil Volkswagen CNG uiteindelijk aanbieden aan de rijders die liever niet op benzine rondtuffen. De Duitsers maken het gebruiksvriendelijk en als chauffeur merk je de aanwezigheid van CNG alleen wanneer je aan de pomp staat.

Wie op zoek wil naar de dichtsbijzijnde CNG-tankstations, kan de zoektocht starten op deze link.

Rijtest: Volkswagen EcoUp (CNG)

Specificaties

Motor

1.0 benzine / CNG (aardgas), driecilinder

Vermogen

68pk

Koppel

90 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

931 kg

Topsnelheid

163 km/u

Prijs testwagen

€ 13 730.00

Prijs basismodel

€ 10 080.00

0 tot 100 km/u

16.30 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

Min. kofferinhoud

213 L

Max. kofferinhoud

913 L

CO2-uitstoot

79 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws