Rijtest: Ford Focus Electric

ford-focus-electric-rijtest

Op de hybride C-Max is het nog even wachten maar de Focus Electric staat al bij een aantal speciaal geselecteerde dealers, daarmee is ook Ford op de kar van de elektrische motoren gesprongen. Tijd voor een geruisloze test.

wat is de radius van zo'n wagen?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De prangende vraag bij iedereen die je tegenkomt is de vraag naar de actieradius. Die bedraagt 120 km. Dat is niet alleen de theoretische radius, het is ook de radius die je zelf kan halen mits aangepast rijgedrag. Dat begint bij het uitschakelen van het ventilatiesysteem, aangezien dat een aantal kilometers van je range vreet (zowat 10 procent), ongeacht of de airco aanstaat of niet. Natuurlijk rijd je niet zonder ventilatie bij vochtig of warm weer.

Een andere manier om je rijstijl aan te passen is het anticiperen. Op die manier kan je extra radius verdienen, een extraatje dat wordt aangegeven in het instrumentenpaneel door middel van vlindertjes, Hoe meer vlindertjes verschijnen, hoe beter je energierecuperatie. Bij onze test haalden we gemiddeld 10 procent extra radius door regeneratief te rijden. We hadden wel graag de vlinders op de middenconsole zien verschijnen, zodat iedereen in de auto kan zien hoe goed je het wel doet.

ford-focus-electric-rijtest

geen ruimtewonder.

Ford past dus ook het instrumentenpaneel aan. Uiteraard geen toerenteller, wel een schermpje dat aanduidt hoeveel energie je verbruikt, je kan zelf kiezen of je dat met een schuivertje of in een tabel weergeeft. Verder ziet het interieur hetzelfde uit als eender welke Focus, al kreeg de gewone Focus intussen wel een opgewaardeerd interieur bij de facelift. De Focus Electric krijgt die facelift ietsje later. Daardoor zit de Focus Electric nog met het kleine navigatieschermpje en het legertje aan knoppen op de middenconsole. Achterin krijgen de inzittenden voldoende zitruimte voor deze klasse.

ford-focus-electric-rijtest

De koffer is tot ongeveer de helft (237 liter) herleid Door de ongelukkige installatie van het accupak op de achteras wordt heel wat van de laadruimte weggevreten. Het laadvolume wordt daardoor herleid tot 237 liter (tegenover 363 liter voor de gewone Focus). Niet alleen kan je geen grote voorwerpen meer kwijt vanwege het volume, ook de vlakke laadvloer bij het neerklappen van de achterbank is opgeofferd. Een beetje jammer, als je weet dat ze bij het ontwerp van de Focus in 2010/2011 eigenlijk al rekening hadden kunnnen houden met een mogelijk elektrische variant. Aan de andere kant krijg je met de Focus Electric wel een wagen die niet gek veel anders oogt dan een benzinemodel, waar andere merken aparte en niet altijd geslaagde vormgeving voor de elektrische modellen verzorgen.

ford-focus-electric-rijtest

rijden we al?

Het eerste waar je je bewust van wordt als je vertrekt met de Focus Electric, is het motorgeluid van de wagen naast je. Verder gaat de Focus in elektrische versie geruisloos op weg, al is de energieboost bij start niet zo fel als we bij andere elektrische auto's ervaarden. We krijgen een stevige boost tot zowat 60 km/u, waarna we de weg kunnen verderzetten, tot de begrenzer ingrijpt op 140 km/u. Bij die snelheden zie je de radius sneller afdruipen dan een kind dat net een spook dacht gezien te hebben. Wie het wat economischer aan doet, vertoeft al snel op het rechterrijvak, terwijl benzineslurpende wagens je voorbijsnellen. Nee, de snelweg is niet de favoriete biotoop van de Focus Electric. Dan ben je beter af in de stad of op gewestelijke wegen. Hoewel de Focus Electric een accupak zwaarder is dan zijn conventionele broer, bezit hij toch nog heel wat van diens stuurcapaciteiten. Wel even opletten bij het vertrekken, de volle 250 Nm aan koppel bezorgen de tractiecontrole het nodige zweet.

ford-focus-electric-rijtest

en dan is ie leeg

Op het oplaadonderdeel laat Ford wat steken vallen. Terwijl andere modellen beschikken over een snellaadsysteem, kan je de Ford Focus Electric enkel opladen met een enkelfase 32 Ampère-thuislader. Je huis moet uitgerust zijn met een stevig stopcontact wil je die Amperage halen, zodat 16A of zelfs 10A een juister oplaadindicatie lijkt. Met 16A laadmoment kan je de Focus ELectric volgens Ford opladen in 6 uren. In werkelijkheid laadden wij vaak tot 7 uur, al kan dat dus ook aan het soort stopcontact liggen.

wat doe jij met 40.000 euro?

Ford vraagt voor de Focus Electric 40.000 euro. Dat is een flink pak meer dan wat andere merken voor hun elektrische wagens vragen en je moet al heel felle Ford-fan zijn om die extra centen op tafel te willen leggen.

ford-focus-electric-rijtest

conclusie

De Ford Focus Electric is een fijn sturende auto die dankzij de elektrische Magna-motor zijn theoretische radius kan waarmaken. Jammergenoeg wilde Ford bij de ontwikkeling niet teveel geld stoppen in de opbouw van de elektrische versie, waardoor deze elektrische Focus een pak laadruimte verliest. Dat je er dan een hoop geld meer dan bij de concurrentie voor op tafel legt, is nog een groot nadeel. Daarom houden we het erop dat de Focus Electric mooi staat in het uitstalraam bij Ford maar dat je hem vanwege bovenstaande minpunten weinig op de wegen zal zien.

Specificaties

Motor

Magna elektromotor, 23 kWh Li-ion accu

Vermogen

145pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 644 kg

Topsnelheid

140 km/u

Prijs testwagen

€ 40 390.00

Prijs basismodel

€ 39 990.00

0 tot 100 km/u

11.40 sec

Min. kofferinhoud

237 L

Max. kofferinhoud

1 125 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 77.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Alfred 12:55
afbeelding van Alfred

Nederlandstalige boordcomputer, maar wel nog de mijlen per uur weergeven? Was dat een instelling, of zit je altijd opgescheept met zo'n dubbele meter?

De kofferruimte doet me denken aan een getunede wagen met een subwoofer :D Range lijkt mij vrij aanvaardbaar voor woon-werkverkeer en elke nacht laden, alleen de prijs van € 40 k is ... te hoog? Leg er iets meer dan de helft bovenop en je hebt een basis Tesla S. Niet dat € 25 k extra weinig is, maar ik zou er toch serieus over nadenken.

Adriaan 13:19
afbeelding van Adriaan

Voor 29k heb je een nissan leaf (ok, dat is een gedrocht maar toch), dan vind ik deze focus echt belachelijk duur. Ik verwacht er hier en daar een te zien rond rijden met overgrote bedrijfslogo's op, maar een particulier dat deze gaat kopen is er volgens mij nog niet.

Yannick 15:41
afbeelding van Yannick

ik vind dit een "goedkope" oplossing van Ford... lijkt wel een conversie-kit-voor-thuis met zo'n grote doos in de koffer

Stealth 16:43
afbeelding van Stealth

Als de batterijen gewoon in de koffer liggen, wat zit er dan in plaats van de benzine-tank? Volgens mij is dit een amechtige poging van Ford om ook snel een elektrisch model op de markt te brengen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws