Rij-impressie: Opel Corsa OPC (2015)

rijtest-opel-corsa-opc-2015

We spreken 1988 wanneer Opel de Corsa GSi lanceert, een lichtgewicht scheurijzer met 101 pk. Nu, 27 jaar later, lapt de kleinzoon er 106 pk bij om tot een totaal van 207 stuks te komen en om rechtstreeks de aanval te openen op het huidige Hot Hatchgeweld. Weet de Corsa OPC te overtuigen?

GSi klinkt bij de iets oudere garde als muziek in de oren. Zeker de Kadett GSi was een pocket rocket van formaat. In 1999 vond Opel het echter tijd om de 'Grand Sport injection'-naamgeving te laten vallen en te opteren voor het huidige OPC. Drie letters die staan voor 'Opel Performance Center' en voor het eerst hun weg vonden naar de Astra. De Corsa, die moest tot 2007 wachten voor een OPC-variant gebaseerd op de Corsa D. Deze Corsa OPC is het logische vervolg gebaseerd op de nieuwe Corsa E.

Geen Need For Speed Underground meer

Die nieuwe Corsa wint aan expressie op het uiterlijk departement, de OPC-variant lijkt de omgekeerde beweging te maken. Want waar je voordien overvloedige luchtsleuven, gepimpte spiegels en een driehoekige uitlaat kreeg, doet deze variant het bijna met een maatpak. Nu ja, de (valse) verluchtingsgaten vooraan en de dubbele einddemper achteraan geven enige sportiviteit weer, maar noem dit een sportpakket en je buurman zou het ook geloven.

Dat hoeft daarom niet negatief te zijn, want de Corsa OPC verliest hierdoor wat van zijn 'jonge-racers-uiterlijk' en komt daardoor volwassener over. Een veilige keuze in het segment van de Hot Hatch, want hierdoor legt Opel vooral de focus op het rijgedrag van hun machine.

'T zit hem in de stoelen

Binnenin van het zelfde laken een Recaro-stoel. Want buiten dat optioneel zitmeubilair toont het allemaal herkenbaar Corsa. Daardoor krijg je een kwalitatief interieur met de betere materialen dat wordt opgeleukt met een licht herwerkte instrumentencluster, een sportstuur en een nieuw pookje.

Net zoals in de Adam S kan je het interieur van de Corsa OPC dus omschrijven als een standaard uitvoering waar ze twee joekels van sportstoelen in hebben gelepeld. Moet het tenslotte meer zijn? Misschien dat het infotainmentscherm in de middenconsole een OPC-app zou kunnen herbergen. Anderzijds, een luxeproblemen.

The real deal

Motorisch brengt de Corsa OPC een vette knipoog naar de GSi van voordien. Want in essentie is het nog steeds een 1.6-liter viercilinder. Al kan je beide blokken verder moeilijk vergelijken, want het huidige model krijgt een turbo aangemeten en bovenop de 1.6 van de vorige generatie Corsa OPC nog eens nieuwe injectoren, turbo-inlaat en intercooler. Het resultaat schopt het tot 207 pk en 280 Nm. Alles behalve zielige waardes om vooruit te geraken.

Niet dat het daar stopt. Want waar voordien de OPC-modellen symbool stonden voor té veel kracht op de voorwielen wordt net zoals bij de laatste Astra OPC het onderstel stevig aangepakt. Dan spreken we niet alleen over een verlaagde ophanging. Nee, de jongens van Opel Performance deden ook de moeite om dempers van Koni te installeren die zich continu aanpassen aan je rijgedrag. Zonder elektronica, wel puur mechanisch. Over mechanisch gesproken, tussen de voorwielen steekt - indien je opteert voor het Performance pack - een mechanisch sperdifferentieel van Dreyler. Het maakt alvast dat de Corsa OPC lekker old school aanvoelt op papier, hoe zich dat vertaalt op het vlak van rijgedrag?

Als een speer

Wel, de Corsa OPC laat zich redelijk bonkers rijden. Al moet gezegd worden dat wij op pad waren met het Performance pack. Dat pakket voegt buiten het eerder genoemde sper nog eens gegroeide Brembo's, 18-duims velgen en een iets strakkere opstelling van de dempers toe. Waarmee je het pretpakket helemaal afmaakt. Initieel val je niet achterover van de performance. Meer nog, rechtdoor voelde ons testexemplaar niet echt baanvast aan op Waals grondgebied. Alsof het koppel je telkens van richting wilt doen veranderen.

Eenmaal een bochtig parcours opdoemt besef je echter pas wat voor sterk karretje zo'n Corsa OPC is. Zak een versnelling, draai aan het stuur en stamp als een malle op het gaspedaal; de rakker vreet bochten alsof het niets is. Met Duitse precisie en met dank aan dat gelimiteerd sperdifferentieel. Waardoor het eerder een Renault Clio R.S. met handbak is dan een Ford Fiesta ST met uitbrekende achterkant. Hoe verder je hem duwt, hoe gretiger hij zich opstelt.

De bedieningselementen voelen daarbij lekker communicatief aan. Van het stuurgevoel tot de best wel zware koppelingspedaal. De handbak, daarvan werd de schakelweg verkort - een short shifter voor de hippe vogels - om sneller van verzet te kunnen wisselen. Mag het allemaal wat trager, dan bijten de klauwen met goesting in de - optioneel grotere - remschijven.

De middenmoot

Op prijsvlak positioneert Opel de Corsa OPC recht in het midden van het Hot Hatch-geweld met een vraagprijs van 22.100 euro. Bi-xenon koplampen en een Remus-uitlaatlijn zijn daarbij standaard. Voor het Performance pakket moet je nog eens 2.400 euro neerleggen. Dat klinkt veel, maar het is zijn prijs dubbel en dik waard. Neem je dan nog eens de 'extreme' OPC dakspoiler (200 euro), leder voor je Recaro's (820 euro) en het OPC-blauw (450 euro), dan kom je op zo'n 26.190 euro uit.

Bekijken we zijn rivalen, dan zien we de Clio R.S. voor 24.950 euro. Rust je die echter uit naar dezelfde specs (Cup-pak etc.) dan tik je 27.200 euro aan. Peugeot, die vragen dan weer een stevige 28.105 euro voor hun 208 GTI by Peugeot Sport (de versie met mechanisch sper). Conclusie: snelle kleintjes zijn al lang niet zo goedkoop meer als vroeger. Of je moet richting de Fiesta ST kijken met zijn prijs van 21.850 euro.

Conclusie

Een echt blijvende indruk laat de Corsa OPC niet na. Maar dat komt omdat het eerder een serieus scheurijzer is dan een complete lolbroek. Tijdens een korte eerste ontmoeting zijn we nog niet eens in de buurt van zijn limiet geraakt, met dank aan het optionele sperdifferentieel dat grip blijft toveren. Niet de plezantste van het clubje, wel één van de meest capabele. Of dat genoeg is om kopers te overtuigen...

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine

Vermogen

207pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 293 kg

Topsnelheid

230 km/u

0 tot 100 km/u

6.80 sec

CO2-uitstoot

174 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws