Rijtest: Abarth 595 Competizione 180 pk (2015)

abarth-595-competizione-180pk-rijtest

Gestaag werkt Abarth de laatste jaren aan de 500-uitvoering waarbij elke variant net iets completer aanvoelt. Voor ze beroep doen op de opgefriste 500 als basis, lepelen ze als zoethouder 180 pk in het vooronder. Overkill, of geboren lolbroek?

Halverwege dit jaar lanceerde Fiat de sterk herwerkte 500 die eind dit jaar bij de dealers zal staan. Bij Abarth zal het dan ook niet lang duren voor ze die ’nieuwe’ 500 als basis zullen gebruiken voor hun bommetjes op wielen. Tot dan zorgen de Italianen er voor dat je niets te kort komt. Letterlijk dan, want het besloot het aantal pk’s in de 595 Competizione voortaan op te tillen van 160 naar 180 stuks.

Biposto-light

Daarmee is zo’n 595 Competizione niet de strafste der Abarths, want helemaal bovenaan de rangen staat nog steeds de 695 Biposto als waar straatmonster met 190 pk. Echter moet je flink duiten neerleggen – en gebeten zijn door een dolle Italiaanse hond – om er eentje aan te schaffen. Abarth biedt dus een aardig alternatief door 180 pk en 250 Nm te voorzien in de Competizione.

abarth-595-competizione-180pk

Je zit er dan ook niet naast als je dit een soort van Biposto-light noemt. Natuurlijk is die laatste rakker een stuk extremer door het ontbreken van de achterste zitrij, de carbon elementen, absurde styling en dog ring-versnellingsbak. Echt onderdoen moet de 595 met 180 pk niet.

Same old same old

Nu ja, visueel zal je het verschil tussen de variant met 160 pk en die met 180 pk niet gewaar worden. Op dat vlak verandert er namelijk niets. Hoeft in principe ook niet, want Abarth weet de nogal vrouwelijke 500 om te toveren tot een stoere Italiaan met gouden halsketting en borsthaar.

abarth-595-competizione-180pk

Daarbij valt op dat er geen sleet op het design zit, mede dankzij de retrostyling natuurlijk. Achteraan vertoeft tegenwoordig standaard de Record Monza uitlaatset met vier einddempers. Een visueel - en vooral auditief - meesterwerk.

50 Shades of Abarth

Tuur je door de raamjes naar binnen, dan word je de ouderdom iets beter gewaar. Pas op, op vlak van afwerking zijn het verre van rampen maar anno 2015 zou er wat meer technologie aanwezig mogen zijn (lees: de aanwezigheid van een infotainmentsysteem). Niet toevallig is dat waar de facelift van de 500 vooral mee uitpakt en de grootste evolutie die we zullen terugvinden in de daarop gebaseerde Abarth die in de pijplijn zit voor volgend jaar.

abarth-595-competizione-180pk

Het Competizione-pakket zorgt alleszins voor visueel heerlijke stoeltjes die voor geen meter zitten (wegens; geen vulling) en een lekker mannelijke versnellingspookknop. Zithouding is zoals altijd te recht, te ver van het stuur en te hoog om ideaal te zijn. Je moet alvast masochistische trekjes hebben om hier dagdagelijks mee rond te toeren.

Doping genomen

Maar goed, de motor. Want daar draait deze test tenslotte om. In tegenstelling tot wat je zou denken zijn ze bij Abarth verder gegaan dan enkel maar de turbodruk wat opschroeven. De 1.4 T-JET wordt namelijk flink onder handen genomen. Zo profiteert hij van een nieuwe Garrett-turbo, een meer doorlatende inlaat en werd de compressieverhouding aangepast. Het resultaat zijn dus 20 extra pk's en 20 Nm meer koppel.

abarth-595-competizione-180pk

Een vermogenswinst die je zal gevoeld hebben, want het lijkt of elk van die 20 stuks een gezonde dosis epo heeft gekregen. De 595 wordt er een stuk agressiever door om te rijden, zeker omdat de turbo vanaf 3.000 opm volledig van jetje geeft waardoor we meermaals moesten denken aan sportwagens met turbogat van weleer. Het sprintje naar de honderd leg je tegenwoordig dan ook af in 6,7 seconden, maar liefst 7 tienden sneller dan voordien.

Daardoor vinden de pittige ophanging en even potentievolle Brembo remmerij (met vooraan vaste aluminium remklauwen met 4 zuigers en geperforeerde schijven uit twee materialen om het gewicht laag te houden) eindelijk een sparringspartner. Voordien ontbrak het de 595 namelijk wat aan snelheidsgevoel, alsof 'ie nooit echt 'vort' wou maken.

Troonwissel

Echt goedkoop is zo'n Abarth 500 nooit geweest, althans de meer performante modellen. Deze 180 pk sterke Competizione kost je 24.790 euro. Een prijs waarmee 'ie zich vroeger compleet uit de markt zette, want daarmee koop je een veel ruimere Hot Hatch genre Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI en Renault Clio R.S..

abarth-595-competizione-180pk

Echter speelt de kleine Italiaan met zoveel pk's onder de kap tegenwoordig mee met die rakkers. Slecht nieuws voor de Opel Adam S die we pas tegen de Abarth 500 zette en de beker naar huis lieten nemen. Want die beker zou wel eens van huis moeten wisselen.

Conclusie

‘Veel bla bla, relatief weinig boem boem’, zo kon je vorige generaties Abarth 500 samenvatten. De vermogensupgrade doet echter wonderen, want het kleintje hoekt niet alleen zoals voordien de bochten om als een malle, hij briest er nu ook vandoor als een woeste stier. Raffinement en comfort moet je daarbij nog steeds ver zoeken maar de Abarth 595 weet eindelijk zijn grote mond waar te maken.

Specificaties

Motor

1.4 T-JET

Vermogen

180pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

930 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs basismodel

€ 24 790.00

0 tot 100 km/u

7.10 sec

Gemiddeld testverbruik

8.20 L/100km

Max. kofferinhoud

185 L

CO2-uitstoot

134 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Koentje 09:26
afbeelding van Koentje

Ik kan er een hele boek over schrijven vermits mijn vrouwtje met een 140pk sterke versie rijdt. Vind nogal beetje negatief overkomen wat jullie schrijven maar kan deels ook geen ongelijk geven. Zie de zitpositie is voor mannen echt niet goed in een 500Abarth, kan ik beamen met 1m84. Als het gaat over de harde zetels echter die zijn zeer goed, de enige zetels waarbij ik bij een lange rit geen rugpijn heb ( rit 1200km in punto abarth sabelt zetels)en heb echt al meerdere auto's en merken gehad. Als ie in sport staat is ie echt wel sportief genoeg hoor moet niet direct 180pk zijn (is wel leuk natuurlijk). Binnenin mag er wel degelijk een upgrade zijn vooral infotainement maar vind ik Fiat ook gewoon niet goed in. Wil Abarth zeker niet voortrekken maar in de kleinere auto's vind ik ze gewoon bij de betere qua rijgevoel.

PoePoe 12:21
afbeelding van PoePoe

Een en al emotie deze Fiat.
Echter in een online test, mét video, de Fiat verbleekt gewoon in rijgedrag t/o Corsa OPC.
Dit moet een gigantisch verschil zijn.
Houd wel van een beetje Italiaanse dramatiek en ze maken prachtige wagens!

PoePoe.

Martino 13:49
afbeelding van Martino

Krijg de mijne einde dit jaar 500c competizione..al het wel een hele uitzoekerij was of hij nou 160 of 180 pkwas, daar ff lang over gediscussieerd met de dealer..maar blijkt dus wel de 180PK te zijn waarin in testrit heb gemaakt. Als je internet afstruint lijkt net of ze 180 pk hebben met neiwue garrett turbo of aangepast met alleen motormanagement..en dat de ene rept over 230nm en de ander over 250..met name dat laatste zal meer schelen dan alleen 20pk meer.

peel eddy 08:12
afbeelding van peel eddy

VAN TOURISMO 160 NAAR COMPETIZIONE 180 PK VERHUISD POOR MEN FERRARI IS HIER WEL TERECHT !!!!!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws