Rij-impressie: Kia Ceed (2018)

rijtest-kia-ceed-2018

Nee, er staat geen schrijffout in de titel. Na twee generaties mag het afkappingsteken van de Cee'd eindelijk op het kapblok. Ceed is het dus voortaan en met die naamswijziging wordt de C-segmenter van Kia plots een stuk volwassener. Dat blijkt alvast een slimme zet van de Zuid-Koreanen.

Het C-segment blijft ontiegelijk belangrijk in autoland, met captains of industry Volkswagen Golf, Ford Focus en - internationaal toch - Honda Civic op kop. Waardoor elk zichzelf respecterend merk zorgt dat het naast het bouwen van 32 crossovers ook tijd vrij maakt voor het bouwen van zo'n C-segmenter. Bij Kia heet die voor de derde generatie op rij Ceed, zonder afkappingsteken in de naam voortaan.


Geen zin om te lezen? Bekijk HIER onze video over de nieuwe generatie Kia Ceed!


Is het nu A, F of I?

Niet onverwacht is die nieuwe Ceed nog steeds hatchback of stationwagen. Met zuivere nieuwe lijnen die de Koreaan goed staan. Nu mogen we al langer niet klagen bij Kia op designvlak sinds ze Peter Schreyer op de kop wisten te tikken (niet letterlijk, wel via een contract). Al valt vooral op dat deze Ceed duidelijk voor én door Europeanen is ontwikkeld. Of beter nog; Duitsers.

rijtest-kia-ceed-2018

Wat we daar mee willen zeggen? Kijk naar de flank van een Mercedes A-Klasse en een Honda Civic en weet ons dan te zeggen waar de Ceed de meeste trekjes van over neemt. Juist ja, dat dachten we al. Vrij conservatief zou je kunnen zeggen, de vormgeving van de Ceed maar ook daar heeft Kia meteen een antwoord op. Volgend jaar volgt er namelijk een dynamische Shooting Brake (het mag eens wat anders zijn) en daarna nog een "geheim model". Constructeursjargon om duidelijk te maken dat er nog een crossover van de Ceed mag volgen.

Business (not) as usual

Net zoals buiten valt ook binnen op wat voor straffe stappen Kia de laatste jaren aan het zetten is. Niet enkel een kwalitatieve bom mag door het interieur exploderen, ook de opbouw van het dashboard is strak en zakelijk. Het aanpassen van de binnentemperatuur krijgt nog steeds haar eigen - niet aanraakschermgevoelige - plek en het infotainmentsysteem lijkt uit het dashboard geschoven. Met de nadruk op 'lijkt' trouwens, want bewegen - zoals bij vroeger Audi's - doet het niet. Daarnaast blijven we zin hebben om Kia een kaakslag te geven voor het stuurwiel. Want het materiaal van het centrale stuk (de toeterknop zeg maar) lijkt nog steeds uit een Kia Retona te komen.

rijtest-kia-ceed-2018

Enfin, verder hoeven we Kia niet al te rode wangetjes te slaan (kaak of bil) want het interieur scoort meer dan voldoende. Zowel qua ruimte (de koffer van de station is in sommige gevallen groter dan bij sommige D-segmenters) als qua snufjes. Verbeter ons indien fout maar de Ceed is volgens ons de eerste C-segment hatchback/ station met geventileerde stoelen vooraan. Kia pronkt echter liever met het feit dat dit de eerste van het merk is die over Level 2 autonoom rijden beschikt. In mensentaal; een adaptieve cruisecontrole en actieve rijstrookassistent tekenen present.

Bier(mann)sausje

Van je stoel zullen we je niet doen vallen als we zeggen dat deze Ceed op techniek rolt die 'ie ook deelt met de Hyundai i30 - Kia is ten slotte een zusterbedrijf van Hyundai. Toch zijn er merkbare verschillen. Want Albert Biermann, de Duitser achter de Stinger en i30 N, was net te laat op het ontwikkelingsfeestje van de reguliere i30 maar niet te laat op dat van deze Ceed. Wat zo'n Bier(mann)sausje doet met een Koreaan? Geen wereldschokkende zaken eigenlijk.

rijtest-kia-ceed-2018

Of concreter; de balans die al werd gevonden bij de i30 was op zo'n hoog niveau dat er weinig plaats was om mijlensprongen te nemen. Het zijn dus subtiele verschillen. Zo is deze Ceed nog iets homogener op de limiet waardoor je bakken vertrouwen krijgt, zonder daarvoor in te boeten op rijcomfort. Voor de sportiviteitszoekers is er de GT Line-uitvoering. Daar speelt Biermann vooral vals door Michelin Pilot Sport 4's onder het karkas te steken. Banden die je zonder schroom onder een Alpine A110 of een BMW M4 kan steken en de Ceed zegenen met oneindig veel grip.

Pro_B'enzine

Stukken grip die deze Ceed eigenlijk niet nodig heeft, want maximaal 140 pk valt er uit de motorbaai te tappen. Dan heb je het aan de toog over de 1.4 T-GDI benzine. Een blok dat ons ook in andere modellen van de familie weet te overtuigen met z'n souplesse, stille werking en - gekoppeld aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling - comfortabele prestaties. Daaronder plaatst Kia een al evenzeer overtuigende 1-liter T-GDI. Een blok met een 'cilinderhandicap' (3 dus) en desgewenst 120 of 100 pk sterk.

rijtest-kia-ceed-2018

Een instapmotor is er ook, een 1.4 MPI vanuit een andere eeuw met 100 pk. Als je echter geen 72 bent, niet Mariette heet en niet telkens het kader van je garagepoort aantikt bij het parkeren raden we aan die links te laten liggen. En o ja, een diesel is er ook, een 1.6 viercilinder turbodiesel om exact te zijn. Die mag het doen met 115 pk en 136 pk. Echt warm krijgen we het echter niet van die Koreaanse diesel. Al komt er een Koreaanse kip met hot BBQ-saus-diesel aan, eentje die het doet met een mild-hybrid-aandrijving. Beter daar op wachten, dus.

Geen cent te veel

7 jaar garantie (of 150.000 km) en een lage prijs, daar heeft Kia jarenlang op moeten teren om klanten naar de dealer te kunnen krijgen. Nu de modellen echter steeds beter, knapper en volwassener worden zal dat sprookje wel gedaan zijn zeker? Voortaan een 'would-be-premium', deze Kia Ceed? Hoegenaamd niet! Want Kia kleeft 19.990 euro op die instapper met 1.4 MPI die je echt niet mag kopen. Wat de Ceed kost die je moet hebben (als hatchback)? 24.190 euro. Dan heb je eentje in de hoogste uitvoering met de 120 pk sterke 1.0 turbobenzine.

rijtest-kia-ceed-2018

Wie doet beter? Niet Volkswagen, noch Opel of Hyundai. Enkel Peugeot lijkt te kunnen counteren met de 308. Het is dan ook zeker dat de boekhouders van Kia België serieus goed de configuraties van de concurrentie hebben gesnord. Moeten we het dus hebben over prijs/kwaliteit, dan betaal je ons inziens geen eurocent te veel voor de nieuwe Ceed. Hoe on-Duits van deze Europees met Koreaanse badge op de neus.

Conclusie

Neem een ingenieursteam uit Duitsland, een designteam uit Duitsland en geef ze in Duitsland de opdracht om een auto te bouwen voor de Europese markt. Het resultaat? Een Koreaan blijkbaar! Al is de Ceed tegenwoordig zo Europees dat enkel de Kia-badge op de bips er voor blijft zorgen dat er geen eurocent te veel wordt gevraagd. Dat ze het in Duitsland niet horen...

rijtest-kia-ceed-2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Lu 20:43
afbeelding van Lu

Heb er één van de eerste generatie, is nu bijna negen jaar jong. De betrouwbaarste wagen die ik ooit gehad heb. Is behalve een lampje dat stuk ging, en de batterij die het na acht jaar en een half liet afweten, nog nooit iets aan kapot geweest. Nog geen eurocent kosten aan gehad verder.

Kia cruisers 10:17
afbeelding van Kia cruisers

Ceed rijd uitstekend

Uw reactie