Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde vs. Peugeot 308 GTi

Alfa Romeo Guilietta QV vs Peugeot 308 GTI (rijtest)

Zowel Alfa Romeo als Peugeot hebben doorheen hun geschiedenis een sterke reputatie opgebouwd als het gaat over sportieve kleine auto’s. Peugeot produceerde in ver vervlogen tijden bijvoorbeeld de uitstekende 205 GTI en Alfa durfde het recentelijker zelfs aan om een 3.2 liter V6 in de 147 GTA te lepelen. Reden genoeg  voor ons om eens te kijken of de nieuwe 308 GTi en de Guilietta QV de reputaties van de merken in stand kunnen houden.

We verwachten dan ook veel van merken met zulke rijke geschiedenis. Het doel van onze test is om te onderzoeken of deze wagens echte “hot hatches” zijn. Om ons onderzoek op een degelijke manier te kunnen voeren namen we beide wagens mee naar  het zuiden van ons belgenland om ze eens duchtig aan de tand te voelen op de bochtige wegen die door de Ardennen lopen.

Aan de buitenkant zien beide wagens er alvast sportiever uit dan hun gewone broertjes. De Guilietta krijgt standaard 17 inch velgen, dikkere zijschorten, verchroomde spiegels, dubbele uitlaten en enkele Quadrifoglio Verde logo’s mee. Al deze kleine wijzigingen in combinatie met de speciale Rosso Competizione lak maken dit een zeer begeerlijke auto. Overal waar we er mee kwamen kregen we bewonderde blikken en goedkeurende opmerkingen over de sexy lijn van deze Guilietta. Ook binnenin is het goed vertoeven in de Guilietta Qv .De mooie wijzerplaten vallen meteen op wanneer je plaats neemt achter het stuur. Ook de sportieve stoelen zitten zeer comfortabel en bieden toch voldoende steun. Alles voelt degelijk en kwaliteitsvol aan wanneer je het aanraakt met uitzondering van de versnellingspook die in metaal had moeten zijn in plaats van plastic.

Alfa Romeo Guilietta QV vs Peugeot 308 GTI (rijtest)

Bij Peugeot benaderen ze de dingen iets voorzichtiger. Hij krijgt ook dikkere bumpers en zijschorten, een dubbele uitlaat, 18 inch wielen en verscheidene GTi logo’s mee maar deze wijzigingen zijn minder doorgedreven dan bij de Alfa Romeo. Het is ook een mooie auto maar hij valt net iets minder op  in het straatbeeld dan de Guilietta. Binnenin zet het verhaal zich verder. Alles is mooi afgewerkt maar de zitpositie en het gevoel in de auto zijn minder sportief dan je zou hopen van een GTi. Het lijkt wel of Peugeot niet helemaal op de sportieve kant wilt opgaan. Het is misschien daarom dat deze Peugeot in het Verenigd Koninkrijk een GT badge kreeg in plaats van een GTi badge.

Wanneer we op enkele bochtige wegen de duivels van deze sprintbommen ontbonden werden de verschillen tussen beide wagens meteen duidelijk. De Guilietta QV heeft 35 pk meer en is een seconde sneller naar 100 km/u en dat merk je. Hij ligt goed op de baan en dankzij het elektronische differentieel volgen de bochten elkaar zeer snel op. De handbak schakkelt snel en precies en het stuur ligt prettig in de handen. Al deze factoren maken de Guilietta een erg leuke auto maar er zijn helaas ook enkele mindere punten. De viercilinder met turbo klinkt gewoon niet zo sportief als je van een snelle Alfa zou verwachten. De mensen bij Alfa Romeo zijn zich bewust van dit probleem en wisten ons te vertellen dat de klank van deze motor onder handen genomen zal worden in toekomstige modellen zoals de 4C. Een ander minder punt in de QV is dat het DNA-systeem, dat de parameters van de auto bepaald, niet optimaal werkt. In de Dynamic stand is de gasrespons gewoon te brutaal om er voldoende controle over te hebben. In* Normal* stand is alles dan weer veel rustiger en te braaf voor een echte alfist.

Alfa Romeo Guilietta QV vs Peugeot 308 GTI (rijtest)

De 308 Gti lijkt op het eerste zicht niet echt mee te kunnen met de Alfa Romeo. De pedalen hebben niet hetzelfde sportieve gevoel en de zitpositie is ook te comfortabel voor een sportief model. Na een tijdje begin je echter door te hebben waar deze auto naar toe wilt. Het is eerder een GT dan een GTi. Hij stuurt goed, klinkt erg goed dankzij de Sound System technologie en is toch nog zeer comfortabel. Als we naar de prestaties kijken lijkt hij geen concurentie voor de  Guilietta maar de beleving bij het rijden spreekt dit tegen. Het is gewoon een erg goede allrounder die naast zijn praktische kant ook een hoge dosis rijplezier biedt. Hij verbruikt bovendien minder dan de Guilietta en is 3.000 euro goedkoper.

Alfa Romeo Guilietta QV vs Peugeot 308 GTI (rijtest)

Een besluit over beide wagens vormen is dan ook niet eenvoudig. Het zijn beide goede auto's met enkele fouten. De Guilietta QV is een echte hot hatch maar hij mist een passende soundtrack uit de motor. Langs de andere kant heeft hij wel een erg kappe lijn en is bovendien praktisch genoeg voor elke dag. De 308 GTi kan niet dezelfde prestaties voorleggen als zijn concurenten maar het is wel een zeer goede allrounder. Bovendien is hij merkelijk goedkoper dan zijn concurenten en verbruikt hij minder. Al bij al zijn het zeker auto's die op de goede weg zijn om de reputatie van beide merken hoog te houden. Als de kleine foutjes in de volgende generaties worden aangepakt zullen dit ongetwijfeld twee toppers worden.

  Peugeot 308 GTI Alfa Romeo Guilietta QV
Motor  1.6 THP  1750 TBi
Overbrenging  6-bak manueel  6-bak manueel
Vermogen  200 pk  235 pk
Koppel  275 Nm  340 Nm
Gewicht  1474 kg  1320 kg
Basisprijs  26.900 €  29.990 €
Gemiddeld verbruik  6.9 l/100 km  7,6 l/100km
Sprint naar 100 km/u  7,7 sec  6,8 sec
Topsnelheid  237 km/u  242 km/u

 

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Pieter Aertgeerts & Nathan Gevers

Specificaties

Vermogen

0pk

Koppel

0 Nm

Gewicht

0 kg

Topsnelheid

0 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

0 L

Max. kofferinhoud

0 L

Auteur: Cristof van Laer
Reacties: 20 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:04
afbeelding van Techno Patat

dat Rosso Competitzione staat werkelijk prachtig op die alfa! (op elke alfa eigenlijk)

personelijk kies ik ook de alfa, veel mooier, sneller (verbruik vind ik minder belangrijk) en gewoon leuker! die peugeot vind ik er nooit echt uitspringen... En dat moet bij een hot hatch nu toch wel een beetje het geval zijn vind ik!

Nathan 14:07
afbeelding van Nathan

Peugeot gaf me meer "johnny" gehalte ook, de Alfa iets meer klasse. Alleen spijtig van het geluid, de 308 stak daar kop en nek boven uit.

Olivier 14:40
afbeelding van Olivier

twee zalige machines. Al kan de de peugeot qua rijgevoel niet tippen aan de Alfa (ook een stuk goedkoper, het moet ergens zitten niewaar?), zeker geen slechte auto. btw, waar zijn die foto's van aan de kerk in Butchenbach?

Mesoerrie 15:15
afbeelding van Mesoerrie

Duidelijk de Alfa!

De 308 smoelt eig ook niet echt lekker, onder andere door de grill en koplampen die buitengewone proporties aannemen. Het hele model ziet er gewoon raar uit...

Tevens had de GT badge, zoals in UK, hier duidelijk meer op z'n plaats geweest. De Peugeot GTI voorvaderen, met name de 106, 205, 306 draaien zich om in hun graf...

Ergens wel vreemd dat Peugeot zo soft voor de dag komt, de RCZ daargelaten. Het is niet dat ze niet voldoende ervaring en/of knowhow hebben op het vlak van sportieve auto's om een echte hot hatch op de markt te brengen. Bovendien geven ze concurrent Renault haast vrij spel.

Quin 15:24
afbeelding van Quin

Zoals de meeste zou ik de Giulietta blind kiezen, al is het maar voor dat sierlijk lijntje dat ze heeft :).

De nieuwe stijl van Peugeot, begonnen met de 508, is al een stap vooruit, maar qua design blijft Peugeot de goedkopere variant van Audi: bandwerk

Alex 15:50
afbeelding van Alex

Ga je enkel af op de looks dan is het een uitgemaakte zaak en zal je meteen voor de Alfa kiezen. echter, de Peugeot was een niet te onderschatten tegenstander op het bochtige parcours in de ardennen. een speels weggedrag met duidelijke grenzen waardoor je dat echt dat leuke 'gooi-en-smijt' race-gevoel krijgt dat je verwacht in dit soort auto's.

TdM 17:07
afbeelding van TdM

Wel ik ga ook mee met de meeste, Alfa ftw!

Techno Patat 17:57
afbeelding van Techno Patat

@nathan: welke gallerij? want ik zie er geen denk ik :s!

Pieter Aertgeerts 18:09
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Techno: Aangepast, hij stond nog offline. Nu kan je er helemaal van genieten.

Kenny 19:01
afbeelding van Kenny

Ik ga er eens uit springen se! :-)
De Alfa is idd mooier (vooral in het Rosso, raauw!) maar ik zou toch voor de Peugeot gaan. Uiterlijk lijkt deze toch iets meer op het dynamische te zijn afgestemd.

Kevin 19:36
afbeelding van Kevin

Ook ik zou de peugeot kiezen, dat is meer mijn ding dan de alfa...

Wim 19:40
afbeelding van Wim

de Peug GTi is echt een GT, de Giulietta is speelser, maar tegen een Mégane RS of Golf GTi zijn ze toch geen partij

Techno Patat 19:46
afbeelding van Techno Patat

@wim: is ook niet echt de bedoeling van de qv hé, eerder een lueke versie dan een speeltje :)! voor het speeltje willen ze dat je de mito of de 4c koopt :)!

@kenny: ik vind juist dat de beugeot zeer weinig verschillen heeft met de gewone 308, de voorkant is voor mij nagenoeg hetzelde, en buiten de badges en dat vleugeltje is er aan de achterkant en zijkant toch niet veel verschil te merken met de saaie 308...
hoewel de eerlijkheid me gebiedt te zeggen dat de qv ook niet veel verschil biedt, ziet deze er van nature al veel dynamischer uit...

Kenny 20:00
afbeelding van Kenny

@ Patat, groot gelijk, maar ik ben net voor het imago van de wolf in schaapskleren (in dit geval het wolfje :-) ).

Techno Patat 20:04
afbeelding van Techno Patat

dan ga je idd voor de perfecte: aan iets dat heet is en je ziet het niet kun je je makkelijk verbranden! niet zo leuk voor de anderen, zeer leuk als jij het 'hete' bent :p!

Kenny 20:14
afbeelding van Kenny

Spijker op de kop man!

Anonieme gebruiker 17:18
afbeelding van Anonieme gebruiker

@wim ik mag gelukkig uit ervaring spreken dat een Giulietta QV wel degelijk een partij is voor een Golf GTI,
sterker nog, op meerdere vlakken is de Golf nergens meer. Tot groot verdriet van mijn zwager :)

Anonieme gebruiker 09:34
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hebt u enige indruk van de tuningspotentie van beide wagens?

wimautofans 12:31
afbeelding van wimautofans

@anonieme: ik bedoel dat de golf op usability veel beter is en de megane op fun veel beter is, qv is wel de mooiste

@patat: als ge zoveel pk in nen hatch stop en het qv noemt, dan kunnen we wel al eens gaan vergelijken met de Gti en rs denk ik; de mito sloeg dik tegen qua fun eerlijk gezegd(vooral de feel van de sturing)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws