Rijtest: Alfa-Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT

Rijtest Alfa-Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT

Alfa-Romeo heeft iets langer gewacht met zijn "automaat met dubbele koppeling" dan andere merken. Dat is slim, aangezien er wel degelijk kinderziektes zitten in die technologie. De vraag is dus of Alfa goed naar de opmerkingen over dit soort automaat heeft geluisterd.

Maar laten we beginnen bij het begin. Dit is onze 3de test-Giulietta. We zijn al onderweg geweest met een rode 2.0 JTDM én een rode QV. Dat rood stond hem voorbeeldig, en ook deze zwarte 1.4 turbo is weer  “una bella macchina”. Door zijn uiterlijk geeft deze Alfa je een speciaal gevoel. Een gevoel dat we niet snel zullen terugvinden bij een doordeweekse Audi A3 of BMW 1-reeks. Als we dan toch iets moeten opmerken, zijn het de LEDjes. Die zouden met iets meer oog voor design mogen worden toegepast.

Binnenin is het aangenaam vertoeven. Het donkere dashboard geeft een meer ingepakt gevoel, en dat past wel bij Giulietta. Het grote glanzende lichtgrijze plastic inlegstuk geeft in eerste instantie een goedkope aanblik maar bij nadere inspectie zijn de materialen dik in orde en zit alles goed in elkaar. Minder is dat middenconsole af en toe je knie hindert, dat het stuur recht uit een Fiat komt en dat de automatische airco bij het opstarten zijn eigen gedacht had over hoe warm je het wil hebben.

Je gaat het hem wel snel vergeven wanneer je gaat rijden. Sturen, daar houdt de Giulietta wel van. Je voelt goed wat de voorwielen van plan zijn en het stuur zelf geeft ook voldoende feedback. Zeker wanneer je de DNA-knop in Dynamic zet, dan ben je echt met een sportieve wagen onderweg. Desondanks wordt hij nooit te sportief, in de zin van te hard, Alfa-Romeo is er mooi in geslaagd een balans te vinden tussen sportiviteit en comfort.

De reden van deze test is natuurlijk Alfa’s automatische transmissie met dubbele koppeling. De automaat heeft de toenaam TCT meegekregen, wat staat voor Twin Clutch Transmission. We reden de TCT al eerder in de 135 pk sterke Mito 1.4 Multiair. In de Giulietta wordt de automaat niet aan een 135 pk sterke 1.4 gekoppeld, maar aan een 170 pk sterke 1.4 turbo benzina of een 170 pk sterke 2.0 turbodiesel. Wij reden met de benzineversie. Naast 170 paarden beschikt de geblazen 1.4 ook over een goede 250 Nm aan koppel. Daamee sprint de 1.285 kg zware Alfa in goed 7,7 seconden naar 100 km/u. Ophouden doet hij pas bij 218 km/u. Een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km wordt opgegeven.

Allemaal mooie waarden, maar in de praktijk is het verhaal toch een beetje genuanceerder. Ten eerste nemen we de sprint van 7,7 seconden naar 100 km/u zeker aan, de wijzers op het dashboard gaan immers snel naar de 100.  Alleen voelt het een stuk trager, en dat komt mede door de TCT-bak. Het initieel opschakelen mag dan wel snel gaan, hij moet echter te lang nadenken wanneer je het gaspedaal indrukt, en daar alleen al verlies je een halve seconde. Ook bij tussensprints en het uitkomen van een bocht denk hij te lang na. Dat is een typische kwaal van automaten met dubbele koppeling, maar we hadden gehoopt dat Alfa hier al een remedie voor gevonden had. Eén van die remedies is koppel, diesels hebben daar veel minder last van. De TCT in de 170 pk en 350 Nm sterke 2.0 JDTM past dus in principe beter bij deze bak.  Ten tweede zijn we niet in de buurt geraakt van de opgeven 5,2 l/100km. Wij haalden 8,8 l/100km. Opzich geen slechte waarde voor een 170 pk sterke semi-hot hatch, maar hoe je 5,2 l/100km haalt, is ons een raadsel. Al bij al heeft Alfa-Romeo niet de kinderziektes van deze automaten kunnen oplossen, en dat is een gemiste kans. Voor wie de Giulietta met automaat wil, kunnen we dus best de diesel aanraden.

De prijs van onze 1.4 MultiAir Distinctive TCT begint mij € 26.190. Dat is wel wat geld, maar de TCT kost dan ook zo’n € 1.800 meer en is alleen verkrijgbaar in de "Distinctive" topuitvoering. De diesel is met € 27.990 een stuk duurder. Ook al prefereren we de diesel met deze automaat, door het verschil in aankoopprijs zal je al flink wat kilometers moeten rijden om de diesel te verantwoorden.

De Giulietta beschikt over een heleboel topkwaliteiten, hij rijdt geweldig, heeft felle motoren en is wat ons betreft de mooiste in zijn klasse. Jammer genoeg kan de TCT niet helemaal overtuigen in combinatie met de 1.4 turbo benzine. Mocht je toch een automaat willen, dan raden we de TCT in combinatie met de 2.0 turbodiesel aan.

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

170pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-trapsautomaat met dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

218 km/u

Prijs testwagen

€ 26 190.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

7.70 sec

Gemiddeld testverbruik

8.80 L/100km

Min. kofferinhoud

350 L

Tijdstip: 14:00
Auteur: Wim
Fotograaf:
Reacties: 12 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:37
afbeelding van Techno Patat

Die panorama foto is echt gaaf! En heel erg handig! En opvallend goeje kwaliteit als je inzoomt :o! Kuddo's van mijner tewege aan je werk!

Ik vind dat er in de guilletta een beetje teveel gemiste kansen zitten! Het stuur is ronduit lelijk, de middenconsole is een beetje simpel (daar waar Alfa's meestal naar het drukke gaan) en als je zegt dat de TCT ook niet meevalt lijkt de enige leuke Guilletta voor mij de QV!

De looks in het zwart zijn daarentegen wel goed, hoewel ik nog steeds rood verkies! Het achterste zonnedak is ook een leuke touch!

Wel een vraagje, voor die basisprijs van 26.000 euro: Wat krijg je daar allemaal voor? Want mijn schoonouders zijn op zoek naar een nieuwe wagen en ik krijg maar niet uitgelegd waarom ze een Guilletta van 26.000 euro moeten kopen als ze een veel goedkoper alternatief hebben! (De uberprachtige Seat Altea XL, want die ligt ook in dezelfde klasse volgens hun (-.-)! )

Wim 16:28
afbeelding van Wim

Ik vind de Giulietta totaal geen gemiste kansen auto, in tegendeel. Ik vind wel dat met de TCT een kans gemist is om beter te doen dan de concurrentie rond automaten met dubbele koppeling in combinatie met benzinemotoren.

Techno Patat 16:38
afbeelding van Techno Patat

Eventjes anders geplaatst, want het kwam nogal slecht over :p! Gelukkig bewijzen de verkoopscijfers me anders! Want je ziet ze vaak in de streek!

Wim 16:47
afbeelding van Wim

thanks, idd, je ziet ze wel vaak, maar niet zo vaak als zijn concurrenten, ik moet zeggen, waar ik werk zijn veel A3's, BMW 1's en Golfjes, en dan is het toch eens zo leuk om je (in mijn ogen) mooiere Giulietta er naast te zetten ;)

Cuore Sportivo 16:58
afbeelding van Cuore Sportivo

Mooimooi die 360-foto!
Patat, de Distinctive uitvoering omvat o.a. automatische dualzone airco, mistlampen, 16" alu, chromé rand rond ruiten, elektrische ruiten achteraan, donkerder dashboardpaneel, duidelijker scherm tussen de tellers. Succes met het overtuigen van de schoonouders :p

Mesoerrie 17:22
afbeelding van Mesoerrie

Ook ik vind die 360-foto zeker geslaagd, mag zeker terug komen.
Knappe foto's ook. Maar die joekels van nummerplaten storen mij echt hé, over noodzakelijk kwaad gesproken. Damn you Schouppe!!! Vroeger viel het nog enigszins mee met die korte platen. Ik zou toch voor een kleinere stickerplaat gaan, en dan maar het risico nemen om bekeurd te worden...

Quin 19:17
afbeelding van Quin

De Giulietta moet het nog steeds afleggen tegen de concurrenten, jammer genoeg.
Onbegrijpelijk, vind ik, want een mooiere wagen in z'n segment is er niet, maar de Duitse degelijkheid wint het van de Italiaanse flair.

Leuke foto's btw!

Wim 17:18
afbeelding van Wim

@quin: thanks! Ja pas op, de 7traps DSG in combinatie met de 1.2 turbo van VW heeft net dezelfde kuren als de Alfa. Maar de 7traps DSG in combinatie met de 1.6 TDI was veel beter. Dubbele koppeling zijn slimmer bij diesels(meer koppel, sneller koppel is blijkbaar minder nadenken) :)

Dirk 18:54
afbeelding van Dirk

Autojournalisten zijn toch een ras apart, hun conclusies vaak diametraal verschillend...
http://www.topgear.nl/autotests/alfa-romeo-giulietta-1-4-multiair-tct-te...

Ik heb de wagen van de foto's hierboven gedurende een weekend ter beschikking gehad einde december 2011. De TCT bak was erg overtuigend en efficient, bovendien constant bijstuurbaar door de flippers aan het stuur. Op onze drukke en filegevoelige wegen laat het start-stop systeem toe zuiniger te rijden

Een jonge testwagen laat niet toe om een verbruik exact in te schatten, de wagen had in december nog geen 2500 km op de teller. Er zijn (duitse) websites waar het verbruik door de deelnemers over een langere periode opgevolgd wordt. Rekening houdend met een min verbruik van 12 % tov de handgeschakelde versie lijkt op langere termijn een gemiddelde van 7.5 l zeker haalbaar temeer daar in Duitsland iets meer op de autobahn zonder snelheidsbeperking kan gereden worden en er ook meer bergachtige streken zijn... toch ?

Wim 20:09
afbeelding van Wim

7.5 moet met een ingereden motor en bij hogere buitentemperatuur misschien wel mogelijk zijn, maar dat kan ik niet bewijzen. 5.2 dat kan misschien ook, maar dan ga je hard je best moeten doen. :) Ik vond het verbruik nog meevallen voor 170 pk en een automaat. Flipperen moet je doen als je zelf wil schakelen, zelf bij-flipperen waar nodig is een beetje de job van de automaat overnemen. Wat ik heb gemerkt is dat bij snelheidsheuvels en korte bochten de bak lang moet nadenken om 2de te selecteren. Ook bij inhaalmanoeuvres is het soms lang nadenken soms storend omdat het extra tijd kost. Je kunt dit idd omzeilen door te flipperen of te bij-flipperen, maar, maar het heet een "automaat" voor iets natuurlijk :) Ik wil de redactie van TopGear NL graag eens uitnodigen om hem samen te testen ;)

Anonieme gebruiker 02:35
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik rij nu 2 WK in de giulietta tct, maar zit er niet lekker in. Dit is mijn 4e alfa en had dus deze teleurstelling niet verwacht. Ik ben 1.80 en kan er gewoon niet goed in zitten. Wie heeft hier nog meer last van?

Quin 12:59
afbeelding van Quin

@Anoniem : ik heb verschillende testritten gedaan met de Giulietta voor ik tot aankoop overging, maar ik heb nooit echt ongemakkelijk gezeten eigenlijk. Eigenlijk zelfde zitpositie als nu in m'n MiTo.

Testritjes waren wel max 45 minuten, maar meer doe ik ook niet op een normale werkdag.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws