Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

Sinds 1995 heeft Ford de Tourneo in het gamma. Dat is de civiele versie van de Transit die grote gezinnen en groepen moet aanspreken. Met deze nieuwe generatie halen ze als eerste minivan vijf sterren op de EuroNCAP crash tests. Is deze bus meer personenwagen dan ooit tevoren?

Laten we wel wezen, met een lengte van net 5 meter (5,30 meter voor de verlengde versie) staat er nog altijd een wagen met het uitzicht van een container voor je neus. Toch weet Ford het design van de huidige modellen over te brengen op de Transit... euh, Tourneo. De gapende grille wordt wat groter, de koplampen staan wat hoger opgesteld en ook het logo in de grille wordt wat uitvergroot. Achteraan zijn er de verticale achterlichten die de grote hoogte van de bus accentueren. De Tourneo krijgt overigens standaard een laadklep, de zijdelings openende achterklep is een kenmerk van de bestelwagen.

Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

Personenwagen

Ook als je instapt, kan je de vergelijking met elke andere nieuwe Ford-personenwagen makkelijk maken. Het lijkt erop dat Ford het vlakke, handige dashboard van de Transit heeft vervangen door een meer vormgegeven exemplaar van de Focus. Of van de Fiesta, zoals je wil. Je krijgt hetzelfde ogende stuur, dezelfde bedieningsknoppen en dezelfde navigatie en dat zorgt ervoor dat je een zeer goede indruk krijgt in het interieur. De enige zaken die je eraan herinneren dat je in een minivan zit, zijn de hoge zitpositie - met de laag gepositioneerde handrem - de enorme buitenspiegels en het eindeloze zicht achteruit als je in de binnenspiegel kijkt. Die was op onze versie voorzien van een achteruitrijcamera, handig met zulk groot gevaarte. Wie op de tweede rij plaatsneemt via één van de twee schuifdeuren, merkt dat die rij niet gewoon ruim bemeten is, je hebt zeeën van plaats voor je, waardoor het aangenaam toeven is. Ook kan je de aircomonden op de tweede rij zelf regelen, Ford biedt een apart regelbare ventilatie aan voor wie achteraan plaatsneemt. De instap naar de derde rij is iets minder makkelijk, aangezien je de potige zetel op de tweede rij moet wegklappen, iets wat niet in een handomdraai gebeurt. We vonden het overigens jammer dat Ford geen rails voorziet om de verschillende rijen voor- of achteruit te schuiven en meer bagageruimte te creëren. Nu, meer bagageruimte is niet direct nodig in onze testwagen, aangezien we zonder aanpassingen een mooie relaxstoel in de koffer weggeborgen kregen.

Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

reisherinneringen

Rijden met een Tourneo is iets apart. Eens je de 2.2 TDCi Duratorq motor start, voel je je een beetje op reis, tenminste voor wie de ervaring van de Transit-mobilhomes in de jeugdherinneringen liggen. Hier tonen de grote spiegels zich erg behulpzaam al is het even wennen aan de bolvormige onderste spiegels. Eens je je uit je parkeerplaats gemanoeuvreerd hebt, kan je op weg. Ford biedt de 2.2 TDCi aan in drie vermogensversies, waarvan wij de krachtigste meekregen met 155 pk. Die lust met 9l/100 km wel wat brandstof, al is dat relatief wanneer je eraan denkt dat je met een wagen voor negen inzittenden onderweg bent. Ook heeft Ford wat ECOnetic maatregelen getroffen. Zo is er een start/stop-systeem, recuperatie van de remenergie, een schakelindicator en acceleratiecontrole. Ook wordt de maximumsnelheid beperkt tot 110 km/u, iets wat je met een druk op de knop op het dashboard uitschakelt als het even wat sneller moet. Het valt daarbij op hoe stil de Tourneo is aan hogere snelheden - het is natuurlijk geen personenwagen - maar dat hij vanwege de vorm gevoelig blijft voor zijwind. Het weggedrag zelf is goed te noemen. Ford voorziet een stijver chassis dan de vorige generatie en ook de ophanging dempt goed, in vergelijking met de concurrentie. Tenslotte is de Ford Tourneo nét geschikt voor de meeste parkeergarages, aangezien hij net onder de 2 meter totale hoogte blijft, al moet je dakantenne wel wat kunnen verdragen.

Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

vijfsterrenhotel

Veilig ben je in De Tourneo Custom wel. Ford biedt Lane Assist aan, zowel als een vermoeidheidsindicator voor de bestuurder. Ook zijn er een hele meute airbags en heeft Ford rekening gehouden met de voetganger bij het ontwerp van de auto. Dat je een goed zicht rondom hebt, helpt bij het voorkomen van ongevallen.

Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

waardig alternatief

Gaan we de concurrentie bekijken, dan zien we overal van bestelwagens afgeleide minibusjes, die je kan indelen in twee klassen. Zo heb je de luxueuzere Volkswagen Multivan en Mercedes Viano aan de ene kant, terwijl er anderzijds ook Hyundai's H-8 en Renault Trafics (of Opel Viano's) bij de vleet zijn. De Ford Tourneo Custom neigt meer naar de eerste groep, al biedt hij alle nodige elementen aan een scherpere prijs aan dan de Duitse concurrenten.

Rijtest: Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi

Zoals hierboven aangegeven hebben we met de Multivan van Volkswagen een concrete tegenstander voor de Tourneo. Toch zouden we op basis van de prijs, de veiligheidsvoorzieningen en het aangename interieur voor de Ford kiezen. Hij lijkt ons de perfecte wagen voor grote gezinnen, mensen die vaak onderweg zijn en van hun wagen een kantoor willen maken, of groepen die vervoerd willen worden naar de luchthaven.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
iemand 03:32
afbeelding van iemand

wat een lelijk ding

stefke 19:44
afbeelding van stefke

lelijk ach wat zou het
al ooit een mooie minibus gezien ?
ruimte comfort veiligheid.daar gaat het om en dat is er volop. zelfs met 9 veel plaats voor alle lange benen en nog plaats voor bagage !

een rijdend salon !!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws