Rijtest: Nissan Note dCi

De Nissan Note neemt afscheid van het design van de Renault Modus en slaat zijn eigen weg in. Een weg die nieuwe kopers moet overtuigen met design en ruimte, gekoppeld aan een schappelijke prijs. Het lijkt een succesrecept, in een drukbevochten segment dan wel.

De Note wijkt in zijn productieversie weinig af van de Invitation concept car die Nissan een tijdje terug voorstelde. Dat wil zeggen dat Nissan de MPV-look trouw blijft. Vooraan lijken de koplampen te worden weggesneden door de grille, terwijl de achterzijde wat trekken van de 370z vertoont.

degelijke snufjes

Stappen we in, dan zien we een verzorgd dashboard dat refereert naar andere modellen uit het Nissan-gamma. We merken op dat de ingenieurs bij Nissan hun best deden om de wagen uit te rusten met allerlei snufjes en we waren onder de indruk van de achteruitrijcamera en de lande departure warning, dingen die deel uitmaken van Nissans Safety Shield, dingen die we niet gewoon zijn op dit niveau maar die je steeds vaker zal terugvinden in auto's in deze klasse. Nissan neemt de klimaatregeling over uit de Micra, waardoor de oranje LCD-display wat vloekt met de overige blauwe tinten op het dashboard.

nissan-note-2014-rijtest-autofans

Leuk is de groene ring rond de snelheidsmeter, met de eco-knop - in de middentunnel terug te vinden - ingeschakeld, licht de ring groener op, naarmate je ecologischer rijdt. Daardoor let je meer op je schakelmomenten, terwijl een metertje aanduidt hoe fel je het gaspedaal induwt.

nissan-note-2014-rijtest-autofans

Het navigatiesysteem werkt niet altijd even handig, aangezien je je vingers op het kleine aanraakscherm moet plaatsen en de menu's niet altijd even logisch in elkaar zitten. Wat we misten was een stuurwiel dat in de diepte verstelbaar is, zodat ook kleinere bestuurders makkelijk kunnen sturen. Ook ervoeren we een gemis aan bergvakken, zo konden we de gsm, sleutels en portefeuille kwijt in de middenconsole, al restte ons dan geen plaats meer voor een drankblikje voor onderweg. Achteraan vinden we een vrij vlakke achterbank die wel geschikt is om volwassenen te herbergen, zij het niet voor lange reizen. Dankzij de rails waarop de achterbank is bevestigd kan je zelf de keuze maken tussen meer beenruimte of meer bagageruimte. De ruimte in de Note is niet uitzonderlijk te noemen, al zorgt de MPV-vorm wel voor een ruime indruk van het interieur.

nissan-note-2014-rijtest-autofans

fit en montere motor

Onder de kap van de Note hadden we de 1.5 dCi, voorzien van 90 pk. Naast deze dieselmotor beschikt de Note ook over twee benzinemotoren, de ene zonder, de andere met supercharger. Het zijn allemaal motoren die we kennen uit de Nissan Micra, al presteren ze door het hogere gewicht in de Note iets minder. Toch wordt het nooit ondermaats, aangezien de motor ons op bepaalde momenten deed denken dat hij over 115 pk beschikte. Dat zorgt ervoor dat de wagen vlot meekan met het verkeer, al heb je bij inhaalmanoeuvres best wat extra snelheid op overschot want echt snel lukt hernemen niet. Daar staat tegenover dat de 1.5 dCi erg zuinig is, we haalden een verbruik van 4 l/100 km, terwijl we mits wat oplettendheid tot 3,7 l/100 km kwamen. De theoretische CO2-uitstoot bedraagt 92 g/km, een gegeven waarover je je verheugt als je de verkeersbelasting gaat betalen.

Bij koudstart laat de motor zich horen, al vermindert dat tot een aangenamer niveau wanneer hij op bedrijfstemperatuur komt. Tegelijk zijn er ook trillingen van de motor die doorgegeven worden in het gaspedaal. Het is vooral buitenom dat je het geluid gewaarwordt, in het interieur dringen de geluiden een stuk minder door. De benzineversie waarmee we eerder een korte tijd konden rijden was een pak stiller, al merkten we daar ook een gebrek aan pit op bij lage toeren.

nissan-note-2014-rijtest-autofans

Dat de wagen zulk een laag verbruik kan voorleggen wil niet zeggen dat hij slap rijdt. Nissan slaagt erin om een evenwicht te vinden tussen comfortabel en sportief rijden. Dat wil zeggen dat je hem comfortabel over de wegen kan sturen, terwijl hij ook licht genoeg stuurt in steden en bij wat snellere bochten. We vonden het stuur zelf wel wat vaag sturen, iets wat bij hogere snelheden iets minder ervaren werd.

nissan-note-2014-rijtest-autofans

blik op de prijs

De Nissan Note is er vanaf . Onze Nissan Note 1.5 dCi was de rijkste versie, die kost 20.290 euro maar krijgt dan ook wat extra tegenover de Acenta en de Visia. Bij de concurrentie zijn de Honda Jazz, de Opel Meriva en de Ford B-Max de meest voor de hand liggende concurrenten, al kunnen we ons voorstellen dat potentiële kopers ook wagens als een Renault Captur - of een Nissan Juke - overwegen. Niet zo onlogisch, want de Note positioneert zich tussen de Micra en de Juke. Dat maakt dat hij zich moet weren in een drukbezet B-segment, waar elk percentje marktaandeel felbevochten is.

nissan-note-2014-rijtest-autofans

conclusie

De Nissan Note wil af van het saaie imago dat zijn voorganger kreeg. Dat doet hij door technologische vooruitgang te boeken en een fris design aan te bieden. Dat staat tegenover kleine missers zoals de ergonomie voor de voorste inzittenden en de ietwat luide motor. Toch kan die motor een laag verbruik voorleggen, waardoor je hem die norse koudstart vergeeft. Ook de prijs dekt die kleine onvolkomenheden met liefde af.

Specificaties

Motor

1.5 dCi, turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

90pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 129 kg

Topsnelheid

179 km/u

Prijs testwagen

€ 17 590.00

Prijs basismodel

€ 10 940.00

0 tot 100 km/u

11.90 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

Min. kofferinhoud

411 L

Max. kofferinhoud

2 012 L

CO2-uitstoot

92 g/km

BIV

€ 364.84

Rijtaks

€ 224.14

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws