Rijtest: Kia Optima GT (2017)

rijtest-kia-optima-gt-2017

De Zuid-Koreanen geven de Kia Optima de GT-kuur. Waardoor de meest onderschatte sedan van het D-segment voortaan wat performanter voor de dag mag komen. Daardoor dé ultieme lange-afstandsmaler?

Net zoals zusterbedrijf Hyundai heeft Kia ambitieuze plannen voor de Europese markt. Met de verkoop van 500.000 wagens per jaar als streefdoel tegen 2018. Dat half miljoen zal vooral opgevuld worden door gerief zoals de Sportage en de op til staande nieuwe generatie van de Cee'd. De Optima zal daarbij een kleiner stuk koek voor zijn dienst nemen en moet vooral dienen als imagobooster voor het merk, want de Zuid-Koreanen doen er alles aan om een Europese smaak blij klanten achter te laten.

En wat klinkt er meer Europees dan een vlotte sedan die kilometers met comfort vreet? De Optima GT was geboren.

Met BMW M-invloeden

Voor Kia is het alvast het tweede GT-derivaat in de stal. Want eerder kregen we al de (Pro)Cee'd GT op ons bord. Interessanter dan dat is misschien dat deze Optima GT het eerste product is dat door de handen van Albert Biermann ging. Albert wie? De man die voor hij de overstap naar Hyundai en Kia maakte in stond voor de M-modellen van BMW. Veelbelovend dus.

rijtest-kia-optima-gt

Het gerucht gaat zelfs dat deze GT eigenlijk klaar was vlak toen Bierman werd aangesteld en hij na één keer rijden het geheel terug naar de ingenieurs stuurde om een betere job te doen. Waardoor het dus een understatement is om te zeggen dat de verwachting op rijdynamisch vlak tamelijk hoog liggen. Of Duitse M-magie zich laat vertalen op de Zuid-Koreaan.

Strafste Kia ooit...

Wel, om te beginnen bouwt de GT uiteraard verder op de reguliere Optima. Waardoor de fundamenten bestaan uit een comfortabele voorwielaangedreven set-up. Die passen de ingenieurs aan met uniek voor de GT-bestemde adaptieve dempers, een stijvere stabilisatorstang voor en verkorte veren rondom. Samen met gegroeide remschijven en herwerkt elektromechanisch stuurgevoel is daarmee de rijdynamiek onder handen genomen.

rijtest-kia-optima-gt

De oomph om die vernieuwingen in en uit bochten te duwen is een 2-liter viercilinder turbobenzine met 245 pk en 353 Nm. Klinkt anno 2017 magertjes naast +600 pk sterke powersedans van Duitsland maar de Optima GT katapulteert zich daardoor toch tot het meest krachtige productiemodel dat Kia momenteel verkoopt in Europa. In 7,4 seconden katapulteert 'ie zich naar de honderd trouwens om door te snellen richting 240 km/u.

... niet de beste Optima ooit

Hoe zich dat vertaalt naar de weg? Spijtig genoeg als een recept van dualiteit. Want hoewel we geen supersportieve prestaties verwachten - het blijft een 'Gran Tourer' - ondermijnen de aanwezige sportievere prestaties het rijcomfort. Wat we daar mee bedoelen? Het onderstel kan spijtig genoeg niet overweg met de extra paarden die naar de voortrein worden gesluisd.

rijtest-kia-optima-gt

Waardoor je bij een stoplichtsprint soms nog wielspin in de derde versnelling hebt. En dan hebben we het niet over de goede - achterwielaangedreven - vorm van wielspin, wel over de storende schuddende voorwielvorm. Tel daar ook nog eens een ongeïnspireerde 6-traps automaat en te stugge ophanging in Sportmodus bij op en je zwiert eigenlijk alle verkooppunten van de GT overboord.

Harde noot

Nu, zolang je op een gemoedelijk tempo de vaart er in houdt is de GT een aangename reisgezel. Eén probleem echter, want zijn absolute prestaties niet je prioriteit, waarom zou je dan niet voor de reguliere Optima gaan in z'n - trouwens goedkopere - hoogste uitvoering? Want beoordeel je de GT op z'n sportieve prestaties dan zet gerief zoals de Skoda Octavia RS of Audi S3 Berline de Koreaan helemaal in z'n onderbroek.

rijtest-kia-optima-gt

Het resultaat is dus een soort van lange-afstandsmaler die iets harder over de weg rolt, dynamischer de hoek om kiept maar niet altijd zijn volle prestaties kan exploiteren. Met achteraan beenruimte voor een koning, dat dan weer wel.

Eigen concurrent

Misschien dat zijn prijs dan potten kan breken? Wel, Kia vraag 40.990 euro voor de GT. Dat is in lijn met wat Skoda voor een full-option Octavia RS en BMW voor een kale 330i Berline vraagt. De Optima GT kan echter schermen met een veel groter postuur en daarbij horende afwerking, binnenruimte en ook kofferruimte. Maar wederom, dat heb je evenzeer in een reguliere Optima.

rijtest-kia-optima-gt

Grootste concurrent is dan ook de Optima Sense (topuitvoering met 1.7 diesel met 141 pk) die met dezelfde kwaliteiten scherm voor 40.190 euro. Ook interessant is nog de plug-inhybride. Die dezelfde motor - wel wat getemperd - aan een elektrische aandrijving koppelt en beschikt over 205 pk. 45.490 euro ben je daarvoor wel kwijt.

Conclusie

Een dijk van een wagen, de Kia Optima. Alleen voegt de GT-uitvoering daar geen extra kwaliteiten aan toe. Het ziet er allemaal wat beter uit en het blok voorin is meer dan potent. Spijtig genoeg kan het onderstel daar niet mee overweg. Waardoor de ultieme lange-afstandsmaler van Kia niet deze Optima GT zal zijn maar wel de op til staande Stinger, het prestigeproject van Biermann trouwens.

rijtest-kia-optima-gt

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Evo X 17:44
afbeelding van Evo X

Voor 40d euro verwacht je een 'Wow' effect en persoonlijk als 'k de foto's bekijk dan heb 'k da ni, ziet er goed uit en is waarschijnlijk inderdaad groot, maar 'k zou hem voor 35d euro willen kopen en geen 40d.

Jos D. 09:46
afbeelding van Jos D.

Ik kan akkoord gaan met de teneur dat de GT niet veel bijbrengt tov de andere Optima modellen maar je kunt een wagen van 4,85 m nooit vergelijken met een Octavia, A3 of BMW 3 die duidelijk een maatje kleiner zijn. Een grote wagen rijdt nu eenmaal anders dan een kleine wagen. Een standaard E-klasse is in vergelijking met die 3 ook maar een zwalpende boot.

De Kia ziet er alvast tig keer beter uit dan een Octavia of een A3 en je krijgt nog eens 7 jaar garantie er bovenop. Wanneer gaan de zogenaamde kwaliteitsmerken dat ook doen ?

Jos D. 16:46
afbeelding van Jos D.

Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee want rij zelf niet in een KIA. Maar als ik andere verhalen mag geloven kan o.a. VAG ook lastig doen tijdens de garantieperiode van 2 jaar. Denk maar aan het structurele probleem van de TFSI motoren waarvoor Audi in de US gedwongen is geweest om in de buidel te tasten.
Op dat vlak zijn ze waarschijnlijk allemaal in hetzelfde schuitje ziek.

brecht f.a.l.l.u.s. 10:31
afbeelding van brecht f.a.l.l.u.s.

Groot gelijk, Jos!
Ze zouden beter de naam van de site veranderen in VAGFANS i.p.v. autofans, want alles dat niet uit de fabrieken van die foefelaars komt is volgens de 'testrijders' (sic) minderwaardig.

Yannick 13:34
afbeelding van Yannick

VAGFANS... helaas was die naam al bezet door een 18+ Website.

Audi22 11:06
afbeelding van Audi22

Het vreemde is net dat kritiek op een ander merk niet mag. Als een iemand met onderbouwing een reactie geeft waarom niet dat is het direct een vag lover of.... lijkt net kinderen van in de kleuterschool. Het verschil in merken onderling is heel erg klein, veel onderdelen worden bij dezelfde leveranciers ingekocht dat het daarom tegewoordig om details gaat. Voor 40 000euro wat veel geld is mogen details duidelijk belicht worden en als deze beter was dat welk merk dan ook, zou ikzelf dat super vinden. Hoe meer concurentie onderling hoe beter voor de consument.

Evo X 12:29
afbeelding van Evo X

Bootgedrag of 'tegen het raam plakken' in 'n bocht is ook persoonlijke smaak uiteraard. En zoals algemeen geweten zijn op paar uitzonderingen (vb Toyota) na, Aziaten zachter op de weg. Zelf blijf 'k in bochtje tegen hogere snelheid graag op m'n stoel zitten en kantelt mijn chassis beetje mee, wat voorspelbaar ouderwets zijdelings gaan veroorzaakt als je 'het varken' uithangt. Knalhard op de baan heeft bij vele de voorkeur, al ben 'k ni mee waarom.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws