Rijtest: Ford Focus Clipper ST

Rijtest Ford Focus Clipper ST 250pk 2012

In de zomer van 2010 gooide Ford hun vorige generatie ST uit het gamma, niet alleen wegens het nakende nieuwe model maar ook omdat de schitterende 2,5l vijfcilinder het immers niet meer zo goed kon vinden met de strikte Euro5 norm. De nieuwe generatie verloor bijgevolg een cilinder. Kan de kersverse 2.0 EcoBoost ons toch nog overtuigen?

Optisch slaagde hij daar alvast in. Vanaf het moment dat we hem gingen ophalen in Ford’s garage tot we hem spijtig genoeg een aantal dagen later weer binnen moesten brengen stond hij altijd voor ons klaar. Zijn uiterst opvallende Tangerine Scream kleur (die tevens exclusief is voor de ST) smeekte om aandacht, en die kreeg hij ook, met hopen.

Deze ST zal niet vlug worden verward met een Focus in standaardtrim, zoveel is duidelijk. Niet alleen de kleur (wees gerust, in het echt lijkt deze minder gemeentewerker-geel dan je zou denken) maar ook de honingraatgrille, de vleugel en de unieke dubbele hexagon uitlaat doen deze Focus Sports Technologies opvallen.

De ST ligt 10 mm lager dan zijn tragere stalgenoten en rolt op fraaie lichtmetalen 18 inch velgen afgewerkt in het donkergrijs (rado grey) met rode remklauwen. Deze velgen en remklauwen kosten je samen 300 euro in het Style Pack dat ook nog eens rood-verlichtte drempelbeschermers vooraan met zich meebrengt.

Clipper

Voor het eerst in zijn geschiedenis is de Focus ST nu ook te verkrijgen als break (Clipper in Ford-lingo). Een driedeurs ST is helemaal geen optie, zelfs niet bij de gewone Focus. Een groot gebrek is het volgens ons zeker niet. Een Clipper ST doet het gemis aan driedeurs al gauw vergaan. Bij een zoektocht achter een snelle (en betaalbare) wagen met ruimte zat die comfortabel genoeg is om de kinderen naar school te brengen (toegegeven, waarschijnlijk met veel bekijks aan de schoolpoort) en toch noch hopen plezier biedt in het weekend kan je best eens langs je Ford dealer langsgaan.

De Clipper meet 4556 mm lang en 1.858 mm breed. In de bagageruimte krijg je 490 liter als je voor de bandenherstelkit kiest, 476 liter bij het plaatsbesparend reservewiel, beiden bij belading tot hoedenplank.

In elk uitrustingsniveau van de ST kan je vooraan plaatsnemen in Recaro sportstoelen. Waar deze in het basis ST1-niveau nog van stof zijn krijg je bij het ST3-niveau (tevens ook waar wij mee onderweg waren) het volledige pack van lederen Recaro sportzetels, tot de achterzetels toe. Deze bieden meer dan genoeg steun al zijn ze niet direct comfortabel voor de breder-gebouwden onder ons.

Het interieur is feilloos afgewerkt, geen losse panelen of rammelende knopjes. Jammergenoeg schonk men niet evenveel aandacht in het navigatie- en entertainment systeem. De overvloed aan knopjes op het dashboard is allesbehalve gebruiksvriendelijk te noemen en voor sommige functies moet je net iets teveel menu’s doorlopen. Het navigatiesysteem konden we niet testen aangezien de SD-kaart met de kaarten niet was meegeleverd.

De luidsprekers die bij ons Sony premium-navigatiesysteem hoorden waren van de bovenste plank. De 10 luidsprekers in combinatie met de subwoofer gaven een accurate geluidsweergave met een gezonde hoeveelheid bas, al is het volgens sommige audiopuristen nooit goed genoeg.

Gele bommetje

Aan de basis van dit gele bommetje ligt de 2.0 EcoBoost, een geblazen viercilinder met 250 pk en 360 Nm. Een cilinder en een halve liter longinhoud minder dan de vorige Focus ST maar toch is hij krachtiger. Het verlies van de bijbehorende vijfcilinder roffel valt te betreuren maar de ST doet zijn best om dat hiaat op te vullen met behulp van zijn nieuwe sound symposer. Bij sterk accelereren zet deze een extra uitlaatklep open waardoor het geluid meer in het interieur doordringt. Bij een constante snelheid op een gewest- of snelweg houdt de sound symposer zich gedeisd en is het rustigheid troef.

De 2.0 EcoBoost stuwt deze ST van 0 naar 100 in slechts 6,5 seconden, allesbehalve een slecht cijfer. De break en de gewone vijfdeurs leggen dit nummertje trouwens even snel af, hun verschil in gewicht is dan ook miniem: slechts 24 kg (1.461 voor de Clipper tegen over 1.437 voor de vijfdeurs).

De Focus ST houdt pas op als er 248 km/u op de teller staat, een snelheid die je nooit zal halen in ons landje. Om dit te testen ga je best eens langs die Bondsrepubliek iets ten oosten van ons langs. Waar we in ons Belgenland wel van kunnen genieten is het accelereren en de plezante bochtjes, en laat dat nu net iets zijn waar de Focus ST in uitblinkt.

De volle 360 Nm heb je reeds ter beschikking vanaf 2.500 toeren per minuut en de speciale overboost functie zorgt ervoor dat je hier tot 4500 t.p.m. kan van genieten. Na 15 seconden is het gedaan en zet de ECU een paar stapjes terug om de motor niet te overbelasten.

De Focus ST heeft ondanks zijn sportieve afstelling toch een uiterst comfortabele rit te bieden, zeker als je het gaat vergelijken met zijn concurrenten. Waar je na de aankoop van een Mégane RS beter een abonnement op de kinesist kan nemen ga je hier bij de ST minder vlug (om niet te zeggen geen) last van hebben.

Bij Ford lijken ze de ideale combinatie tussen comfort en sportiviteit te hebben gevonden. Comfortabel bij rustig gebruik - ja, zelfs op onze Belgische wegen - en toch nog strak genoeg afgesteld voor in de bochten. De ST laat zich zonder enig gemor door snel opeenvolgende bochten leiden. Je moet zeker geen ervaring hebben met hot hatches (al helpt het natuurlijk wel) om hem snel te laten gaan (en het er toch nog veilig van af te brengen).

Het sturen gebeurt direct en precies al kan het soms een klein beetje afwezig lijken maar dat valt te vergeven als je weet hoeveel elektronica er achter zit. Aangezien de volle motorkracht steeds naar de voorwielen gaat moeten deze weten hoe er mee om te springen. Welluidende namen zoals torque vectoring, E-diff en Cornering Understeer Control spelen hierin de belangrijkste rollen.

Het variable ratio rack zorgt ervoor dat het sturen aangepast wordt naargelang de input. Bij rustige, rechte wegen is het stuur uiterst soepel. Ga je iets meer de zijwaartse G-krachten opzoeken past het stuur zich automatisch aan en wordt het ineens een pak sneller, steviger en directer.

Zo veel kracht naar de voorwielen sturen brengt altijd het torque steering fenomeen met zich mee waarbij de wielen naar een bepaalde kant kunnen gaan trekken bij het fel accelereren. De ingenieurs bij Ford hebben dit grotendeels kunnen wegwerken (mede dankzij hun pakken ervaring op dit vlak, zie bijvoorbeeld de vorige generatie Focus RS). Toch hebben ze nog – met opzet – een beetje van die torque steering gelaten om de bestuurder gewaar te maken van het feit dat hij nog steeds met een 250pk sterke hot hatch op weg is.

Onderstuur is nog zo’n negatief woord dat dikwijls komt kijken bij voorwielaandrijvers. Onderstuur is een fenomeen dat optreedt als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden waardoor de wagen een flauwere (grotere) bocht neemt dan de bestuurder had ingepland. Ook dit hebben ze perfect onder controle kunnen houden,. Tijdens onze testperiode hebben we het maar een paar keer lichtjes kunnen uitlokken, een pluim voor de ingenieurs bij het blauwe ovaal dus.

Ford geeft een gecombineerd verbruik van 7,2 l/100km op, net een tikkeltje te optimistisch lijkt ons. Als je al maar denkt aan sportief rijden schiet het verbruik de hoogte in. Niemand gaat een wagen als deze kopen en zichzelf nooit trakteren op het uitlaatgeluid dus verwacht op z’n minst een verbruik van 10 l/100km. Op het einde van onze testperiode stond er 11,2 l/100km op de boordcomputer, een cijfer waarvoor we (tot onze grote spijt) religieus de schakelindicator hebben moeten volgen.

Conclusie

Er staat een Focus ST op je oprit vanaf 29.000 euro, een Clipper kost je telkens 1.000 euro meer. Voor dit geld heb je het basis ST1-niveau met o.a. manueel verstelbare stoffen Recaro sportzetels, automatische koplampen en een radio-cd met usb-aansluiting. Het ST2-niveau (5d: 30.000 euro, Clipper: 31.000 euro) voegt hier dubbele automatische airco en Recaro zetels afgewerkt in stof/leder aan toe.

Wij waren op weg met het hoogste ST3-niveau. Dit omvat elektrisch verstelbare Windsor-lederen volwaardige Recaro sportzetels, een lederen Recaro achterbank, xenon koplampen met automatische hoogteregeling en zetelverwarming. Dit niveau heb je vanaf 32.000 euro voor de 5deurs, 33.000 euro voor de Clipper.

Onze speciale Tangerine Scream metaalkleur kostte nog eens 1.200 euro extra, de cruise control met snelheidsbegrenzer 260 euro , de donker getinte ruiten achteraan 200 euro en de deurbeschermers 70 euro. Het premium Sony navigatiesysteem (2.300 euro) met 10 luidsprekers en een achteruitrijcamera bracht het totaal op 39.750 euro .

Snel, fel en praktisch. De Focus ST valt op en heeft alle juiste elementen om zijn uiterlijk ook om te zetten in prestaties. Laat de verkeersbelasting (445,21 euro), de rijtaks (396,66 euro) en het verbruik je niet afschrikken want beter gaat het er niet op worden.

Foto's: Jeroen van Craen & Nathan Gevers

Met dank aan Ford België voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

250pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 461 kg

Topsnelheid

248 km/u

Prijs testwagen

€ 39 750.00

Prijs basismodel

€ 33 000.00

0 tot 100 km/u

6.50 sec

Gemiddeld testverbruik

11.20 L/100km

Min. kofferinhoud

476 L

Max. kofferinhoud

1 502 L

CO2-uitstoot

169 g/km

BIV

€ 445.00

Rijtaks

€ 396.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Yvesw 15:14
afbeelding van Yvesw

Hemels bakje! Maar, misschien wel net iets "te" gepowerd voor dagdagelijks gebruik. Een redelijk nerveus ding imo.
Tevens ook spijtig dat ze - door de plaatsing van de uitlaat - de mogelijkheid van een "trekhaak" te plaatsen verpesten. Een stationwagen moet toch een aanhangwagen kunnen trekken?! (Ja, ik kom uit een boerengat ;-) )

Wat is de concurrentie trouwens? De Megane RS bestaat niet in break ( wel een "gewone" Megane Estate GT 220), de Golf GTI wordt niet meer gebouwd (heeft ook nooit als break bestaan) en de Hyundai Flosser Turbo mist 70pk...
Goede zet van Ford!

ps: Leuke rijtest, leuke foto's, meer van dit, jadie jadie jada :-p

Yvesw 15:27
afbeelding van Yvesw

Inderdaad Pieter, de Ren Megane GT 220 kan nog iets worden, maar zal nooit zo sportief "afgewerkt" zijn als deze Focus ST (lees: Recaro's, sportophanging, sound symposer, Torque Vec, E-diff, etc...).
Dus daarom, goede zet van Ford! :-)

Wim 18:38
afbeelding van Wim

Ik ben toch van mening van de Octavia RS wel degelijk een concurrent is. Még RS kan je eerder vergelijken met de Focus RS(die er wel zal aankomen). Of een hot hatch nu 200 pk of 250 pk heeft, maakt niet uit. De beleving en het praktische nut vind ik belangrijker, en dan kan je de Octavia RS echt wel als concurrent noemen. Ze zijn beiden comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik, zijn beiden handige breaks én geven beiden een hot hatch gevoel.

Yvesw 19:03
afbeelding van Yvesw

@Wim & Kevin: De Octavia RS is inderdaad een vergeten wagen! Goede vondst ;-) Lijkt me inderdaad de huidige - en tevens enige - concurrent.
De ST is voor dagelijks gebruik imo totaal niet comfortabel genoeg. Ophanging kunnen we nog over discussiëren, maar de koppeling/ bak is zo gevoelig dat het - in gewone omstandigheden - gewoon onpraktisch is.
Ik verwacht een zekere "luiheid" in een wagen als ik er gewoon mee over straat wil bollen. Niet elke keer de koppeling met chirurgische precisie hoeven te gebruiken is dan ook een must!

En ps: Dit is geen Hot Hatch! Daarvoor is hij veel te krachtig. Eerder een Sport Hatch. Want met deze Focus ST rij je bijna 85% van het Belgische verkeer er af...

Techno Patat 19:07
afbeelding van Techno Patat

Een andere die in mij opkomt is de Volvo V50 T5 R-design? Zel wel veel minder sportief zijn en catchy, maar (zeker in hernemingen) veel trager zal het toch niet zijn?

Maar annyway, ook ik vind dit een goeje zet! Een knappe auto, praktisch en toch zat snel genoeg! Dat hij wat nerveus is vind ik net leuk! Ik heb graag een auto die goed aan het gas hangt, die me laat weten dat IK nog steeds met de auto moet rijden! Ook in luie momenten...

Wim 19:37
afbeelding van Wim

De V50 is niet meer te bestellen :)

Yvesw 19:12
afbeelding van Yvesw

@Patat: Het is inderdaad iedereen zijn beet ;-) Maar voor een daily (wat een break waarschijnlijk toch is) vind ik hem net iets te gevoelig naar mijn goesting...
Maar ik ben dan ook geen echte autofan :-p Ik beken, soms gebruik ik gewoon een wagen om van punt A naar B te rijden... :-)

Techno Patat 12:59
afbeelding van Techno Patat

Serieus? Ik dacht dat enkel de s40 en C30 uit productie waren :(!

Wim 13:40
afbeelding van Wim

C30 is nog te bestellen, het zijn de S40 en V50, atm heeft Volvo geen c-segment break noch sedan

Carlos 12:37
afbeelding van Carlos

Yves ben het helemaal eens. Het is een leuke wagen dat is zeker. Echter voor dagelijks is het beetje overkill. Tenzij je natuurlijk elke dag niets anders wil :D.
De positie van de uitlaat vind ik altijd al een fout idee! Het oogt niet mooi in mijn ogen.
Ook wat je zegt van de recaro zetels is TOP. Waar IK dan weer blij om ben is dat deze op het zitvlak geen omhoog komende zijkanten heeft zoals een "race/rally/..." stoel. Maar is mijn smaak en mijn dik gat x-)
Qua ophanging kan ik er nog mee leven voor daily er zijn er hardere...

Een station kan inderdaad bekeken worden als een daily en met als optie een trekhaak heb je er in het weekend ook plezier aan voor allerlei karweien :D Voor mij ook altijd een trekhaak. Is gewoon een supergerief.

verder leuk(e) verslag en foto's ;-)

Yvesw 14:27
afbeelding van Yvesw

@Carlos & Nathan: Ik ben dan ook een klaagbeest eh :-) En je moet toegeven Nathan, de Recaro's zitten je als gegoten, of zitten je helemaal niet en dat zou niet mogen. Koop maar een Focus ST om dan achteraf te beseffen dat je niet eens deftig kan zitten...
Oké, onbruikbaar is wel wat overdreven :-p Ik zou het zelf nooit in huis halen en dat recht heb ik :-p

Yvesw 18:53
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Nee, een compleet nieuwe gegeven voor me. :-p
Het gaat me vooral om het feit dat ze stoelen verkopen waar meer dan de helft van de "gewone" mens niet in past. Niet meteen een top verkoopargument denk ik...

Carlos 20:20
afbeelding van Carlos

Wel Yves ik ben zelf meer dan een gewone mens :-) en voor mij zijn deze prima, zelfs comfortabel genoeg.

Een extremer voorbeeld zijn de Audi RS stoelen. Deze zitten pas krap... Althans voor mij.

Yvesw 21:37
afbeelding van Yvesw

@Carlos: Ik zit eerder "op" de Recaro's dan "in" de Recaro's. Dus ja, ik was wat teleurgesteld... Al wordt het misschien ook eens tijd om naar de fitness te gaan :-p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws