Rijtest: Jaguar XFR-S Sportbrake

jaguar-xfr-s-sportbrake-rijtest_benkwanten

Het aantal supersportbreaks is op één hand te tellen in ons landschap. Blij waren we dan ook toen we de sleutels kregen van de Britse concurrent voor de Duitse supersport-gezinswagens.

Jaguar moest niet lang zoeken om van de XF een waar pk-monster te maken. In de rekken blinkt al jaren de 5.0 V8-motor, die er in deze versie een supercharger opgeschroefd krijgt. De Britten kiezen ervoor om het geheel smurfblauw af te leveren, zodat je zeker het nodige bekijks hebt in het verkeer.

Met die twee zaken hebben we direct de twee troeven van de Britse kat aangeraakt. Want wat anders verwacht je van deze opgepompte break? De 5-liter V8 produceert 550 pk en 680 Nm. Dat is genoeg voor de 0-100 sprint in 4,8 seconden. Niet zo overdreven snel zeg je? Dat kan, want Jaguar vergat bij de ombouw van XF naar XFR-S om het gewicht te reduceren, waardoor we met een toch wel stevige 1.960 kilogram zware break de baan op gingen.

jaguar-xfr-s-sportbrake-rijtest_benkwanten

Gelukkig voel je dat gewicht enkel in de versnelling, want het heeft weinig invloed op het weggedrag van deze sportieve break. Jaguar nam de structuur van de XFR-S berline over en paste achteraan de dempers aan zodat die bestand zijn tegen de druk van een extra lading in de koffer. Tegelijk werd een nieuwe antirolstang gemonteerd. Allemaal zaken die de pk-zwangere XFR-S Sportbrake moeten helpen op het juiste spoor te blijven.

Uitbrekende kat

Onze testperiode telde tussen de regenachtige dagen een paar droge momenten. Momenten waarin de grip van de banden een fenomenaal verschil toonde met de grip op een nat wegdek. Waar je bij de droge weersomstandigheden verlangt om van bocht naar bocht te gaan, loert het uitbreken van de achterkant bij regenweer al heel snel om de hoek. Dat kan je makkelijk opvangen door de lichtvoetige en directe sturing die erin slaagt om deze stevige break soms als een kart te laten aanvoelen. Met een aanhangwagen er aan...

jaguar-xfr-s-sportbrake-rijtest_benkwanten

Uitbreken, dat zou de jaguar in de motor ook het liefst willen. Al van bij de druk op de startknop klinkt een donkere brom uit de motor, al zijn het vooral de uitlaten die het geluid versterken. Eens warmgedraaid klinkt de V8 verslavend lekker en naarmate je hoger in toeren klimt wordt de stem van het beest onder de kap heser. Het schakelen gebeurt via de automatische achtversnellingsbak.

jaguar-xfr-s-sportbrake-rijtest_benkwanten

De ingenieurs laten je ook toe om zelf te beslissen over op- en terugschakelen via de paddles achter het stuurwiel. Het wisselen van versnelling verloopt enorm zacht en zelfs wanneer je naald van de toerenteller er van langs geeft zijn de schakelmomenten bruusk op een aangename manier. Ten volle kan je het vermogen op onze wegen niet los laten, daarvoor verwijzen we je zelfs met deze Sportbrake naar het circuit. Handig is wel dat je na je IKEA-uitstapje lekker wat donuts kan gaan draaien op de parking terwijl de Pax-kast in de koffer ligt. Want die 550 pk's vreten natuurlijk niet aan de 1.675 liter grote bagageruimte.

herkenbaar vertoeven

Verder neemt Jaguar de binnenruimte uit de Sportbrake gewoon over in de XFR-S Sportbrake, op de spannende sportzetels na. Die zijn volledig elektrisch verstelbaar, tot de opblaasbare lendensteun toe. Dat wil ook zeggen dat het navigatiesysteem met touchscreen onveranderd in deze wagen zit. Misschien wat spijtig, want hoewel je niet kan klagen over de kwaliteit van de materialen binnenin, strookt het babyblauwe in your face-uiterlijk niet echt met het serene interieur. Het had net dat tikkeltje extremer gemogen.

jaguar-xfr-s-sportbrake-rijtest_benkwanten

112.500 euro is wat je voor deze XFR-S Sportbrake op tafel legt, met nog wat opties erbij kom je op 116.000 euro. Dat is meer dan het dubbele van de duurste XF Sportbrake in het gamma, maar deze XFR-S Sportbrake brengt dan ook een pak meer rijplezier mee. Vanwege het ontbreken van een XFR Sportbrake is deze XFR-S de enige benzinemotor in het breakaanbod bij Jaguar. Overigens kost een Audi RS6 Avant die met 560 paarden pronkt je ongeveer even veel.

Conclusie

Er los over, dat is deze XFR-S Sportbrake. Zo ver erover dat het weer leuk wordt, want deze smurf heeft lak aan discretie en trekt voluit de kaart van brute kracht. Je bagageruimte volladen is bijzaak eens je de V8 hebt wakkergepord en hardop droomt over je reisweg. Ga voor een zwart lakkleurtje, zwarte velgen en je hebt de ultieme sleeper met een dikke Supercharged V8 in het vooronder.

jaguar-xfr-s-sportbrake-rijtest_benkwanten

Specificaties

Motor

5.0 V8 Supercharged benzine

Vermogen

550pk

Koppel

680 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 967 kg

Topsnelheid

300 km/u

Prijs testwagen

€ 116 000.00

Prijs basismodel

€ 112 000.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

14.00 L/100km

Min. kofferinhoud

550 L

Max. kofferinhoud

1 675 L

CO2-uitstoot

297 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kefkie 12:00
afbeelding van Kefkie

Prachtige wagen en prachtig geluid dat die wagens produceren.

Ben eens benieuwd of veel eigenaars voor dat blauw zou kiezen.

Pieter A. 14:51
afbeelding van Pieter A.

Hulde voor de schitterende foto's Ben.

Ben 15:47
afbeelding van Ben

Merci Pieter :)

Wim 18:41
afbeelding van Wim

Idd prachtig! Zalige bak ook

Carlos 17:59
afbeelding van Carlos

Heerlijk beeldmateriaal van een heerlijke wagen :D thumbs up!

Mesoerrie 21:24
afbeelding van Mesoerrie

Schitterende kar. Ik hoef alleszins niet lang te kiezen tussen de gevestigde Duitsers of deze Brit

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws