Rij-impressie: Hyundai i30 Wagon (2017)

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Dat het niet bij één variant zou blijven bij de i30 was een vanzelfsprekendheid. Na de hatchback krijgen we nu de marktconforme stationwagen, of die i30 Wagon kan bekoren?

Een heuse familie, de i30-lijn van Hyundai. Want waar de meeste autobouwers stoppen bij een hatchback een een stationwagen valt er bij Hyundai ook nog een i30 Fastback en de performante i30 N te rapen. Alsof ze de A-Klasse-bladzijde uit de pagina van de Mercedes hebben gescheurd, dat aan de muur hebben gehangen en de ingenieurs er een weekje of twee hebben naar laten kijken. Op Fastback en N moeten we nog wachten tot het najaar, de Wagon, die staat nu als nieuwigheid bij de dealer, naast de al gelanceerde hatchback die we uitgebreid onder de loep namen.

CLA-ig

Visueel bouwt de Wagon uiteraard verder op de hatchback, met de Cascading Grille voorop de wat bolle voorsteven. Vanaf de voorste deuren neemt het geheel echter een langgerekte duik van maar liefst 24,5 extra centimeters. Eenheden die uiteraard vooral richting koffer gaan, want de wielbasis blijft identiek aan de vijfdeurs. Het geheel krijgt door de daklijn alvast een redelijk hoog 'coupé' gehalte. Geaccentueerd door de schuine achterruit. Denk Mercedes CLA Shooting Brake, niet Volkswagen Golf Variant. Begin je onze gescheurde pagina uit het Mercedes-boek te begrijpen?

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Een slimme zet van Hyundai om zich wat te distantiëren van de Golf, want tegenwoordig staat design met stip op één als aankoopreden bij het cliënteel van de Zuid-Koreaanse constructeur. Het moet dan ook gezegd worden dat de i30 Wagon best fraai voor je neus staat. Niets wereldschokkend - het blijft een 'sensibele' C-segmenter - wel op een niveau dat je het merk een decennia geleden niet zou geven.

Niet door de koffermand

Die stilistische keuze zal zeker haar impact hebben op het stouwvolume? Wel, eigenlijk niet. Want de term 'marktconform' was nog nooit zo van toepassing. 602 liter krijg je kwijt achterin. Drie liter minder dan in de Golf Variant, dat wel, maar zwier je de achterste stoelen neer, dan stijgt dat volume richting 1.650 liter, een emmer meer (van 30 l) dan de Golf Variant. Daardoor is de i30 Wagon stevig ruimer dan de Renault Mégane Grandtour (521 l - 1.504 l) maar nog steeds onder het laadniveau van een Peugeot 308 SW (610 l - 1.660 l).

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Hij valt dus niet door de mand met z'n 'coupélijn', al toont Peugeot met de 308 SW hoeveel ruimte je nu echt kan bieden door voor een conventionele kofferlijn te gaan, want i30 Wagen en 308 SW zijn tot op de milimeter even lang. Het draait er dus om hoe hard je tilt aan uiterlijk vertoon. Moeten we Hyundai geloven, dan is dat wel wat.

Kitvol

Buiten dat koffergemeet is de i30 Wagon gekend terrein binnenin. Met een Duits aanvoelend interieur, zwevend infotainmentscherm en comfortabel zitmeubilair. Spannend oogt het niet maar daar draait het niet om in deze Zuid-Koreaanse Golf-killer. Wel over technische snufjes zoals een autonome noodremhulp, dodehoekdetectie, actieve spoorassistent en Rear Cross Traffic Alert. De i30 heeft het allemaal bovenop een navigatiesysteem met een gratis abonnement van 7 jaar op de LIVE-service van TomTom met real-time updates.

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Apple CarPlay en Android Auto maken het geheel af met een inductielaadpunt voor je smartphone. Serieus wat kit te vinden in deze i30 Wagon dus. Laat daar geen twijfel over bestaan.

Geen ruimte voor fouten

Tegenover zijn vijfdeursbroertje zet deze station zo'n 50 kilogram extra op de weegschaal. Verwaarloosbaar tijdens het rijden. Toch speelt Hyundai op zeker en schrapt het de 'zwakste' 95 pk uitvoering van de 1.6 turbodiesel. Daardoor 110 of 136 dieselpaarden voorin. Benzinerijders krijgen een 1-liter driecilinder met 120 pk of een 1.4 viercilinder turbobenzine met 140 pk voor de kiezen. O ja, er is ook nog een verouderde 1.4 MPI benzine met 100 pk maar die dient vooral om een interessante stickerprijs op de showroom te kunnen plakken.

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Wij reden alvast met de 136 CRDi en de 140 T-GDI allebei gekoppeld aan de 7-DCT-automaat met dubbele koppeling en kunnen niet anders dan besluiten dan dat de i30 Wagon, net zoals z'n hatchbackbroertje een heel homogeen rijgedrag neerzet. Beide motoren weten aardig om te gaan met het volume (het zijn de topmotoren natuurlijk) en kunnen een stille werking voorleggen. De automaat, die durft soms nogal eens twijfelen aan lage (vertrek)snelheden maar eenmaal op snelheid kan je er niets slecht over schrijven. Het valt gewoon op dat deze i30 in al z'n vormen werd ontwikkeld in Duitsland, niet ergens in Italië.

Duitser

Dat merk je ook terug in de prijs, waardoor het koopjesgevoel wat uit blijft. De i30 is nu eenmaal geen lowbudget alternatief meer voor de gevestigde orde. Minimaal 22K ben je kwijt voor een ietwat relevante uitvoering en die prijs kruipt richting de 30K voor de versie die je wil hebben. Zelfs de instapversie kost minimaal 20.000 euro. Golf geld, op z'n minst.

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Zeker als je gaat kijken naar de Fransen, want die schieten met hun prijs nog altijd onder die Duitsers. En jawel, we laten de i30 tegenwoordig bij de Duitsers behoren. Het verschil kan Hyundai echter nog steeds maken door de 5 jaar garantie met onbeperkte kilometers en die 7 jaar gratis updates voor de navigatie. En o ja, de i30 Wagon kost nog steeds dik 10.000 euro minder dan de Mercedes CLA Shooting Brake met misschien wel betere materialen. Ouch.

Conclusie

Met de i30 Wagon volgt Hyundai niet slaafs de concurrentie maar gaat het voor een coupé-achtige aanpak. Subtiel uiteraard maar belangrijk om weten is dat die stijlkeuze geen impact heeft op het stouwvolume of het rijgedrag van deze Zuid-Koreaan. Al zeggen we eigenlijk beter Duits, want buiten de badge is hier eigenlijk weinig Aziatisch aan. Of je moet het hebben over de 5 jaar garantie met onbeperkte kilometers. Compleet totaalpakket maar geen koopje meer, deze generatie van de i30 Wagon.

rijtest-hyundai-i30-wagon-2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Lusaka Funeral Association 01:59
afbeelding van Lusaka Funeral Association

Fraaie wagon zeg... kwijl, kwijl, kwijl. Zet hem maar af op mijnen oprit.

Matthias.A 02:24
afbeelding van Matthias.A

Die foto's, is dat niet het gemeentehuis van Houthalen-Helchteren?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws