Rij-impressie: Jaguar XF Sportbrake 25d AWD (2017)

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Het was klaar en duidelijk halfweg vorig jaar; Jaguar zou geen stationwagens meer bouwen. Of toch niet helemaal een waarheid, want de XF Sportbrake is terug. Klaar om het Brits vuur aan Duitse schenen te leggen?

Even een verduidelijking; vorig jaar kwam het nieuws tot bij ons dat Jaguar geen stationwagens meer in elkaar zou schroeven, door de populariteit van de SUV. Alleen bleek dat maar een halve waarheid te zijn, want klokkenluider - en tevens hoofddesigner van Jaguar - Ian Callum had het over een stationvariant van de XE. Waardoor de nieuwe generatie van de XF wel nog recht heeft op een Sportbrake-versie. Daarvoor was het evenwel wat wachten. want de tweede generatie XF sedan zag het levenslicht in 2015.

S-Type af

Dat wachten komt nu ten einde, want de XF Sportbrake, hij is er, terug. Op de fundamenten van de XF Saloon, die eigenlijk ook gebruikt worden voor de F-Pace en XE. Belangrijk, dat modulair iQ[Al]-platform, want de vorige XF Sportbrake rolde nog op de bouwstenen van de S-Type, Nee, dat is geen grap. Waardoor de dynamische kwaliteiten een serieuze boost moeten krijgen.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Handig, op een moment dat de concurrentie en masse de schuifknop steeds meer richting comfort plaatst. En straf, als je weet dat de vorige XF al niet echt een doetje was op rijvlak. Al poogt Jaguar vooral geen one trick pony in de markt te zetten. Want een stationwagen, die moet kunnen uitpakken met verschillende kwaliteiten. Zoals ruimte... bijvoorbeeld.

Doordacht

Om die ruimte te realiseren werpt Jaguar net geen vijf meter aan aluminium carrosserie in de ring. Gelijkaardig aan de voetafdruk van concurrenten zoals de BMW 5 Reeks Touring en Mercedes E-Klasse Break. Waarbij Jaguar vooral lijkt te hebben gekeken naar die BMW, want met een maximaal stouwvermogen van 1.700 liter kan hij tot op de druppel concurreren met de 5 Touring. De E Break, die blijft ongenaakbaar met z'n 1.820 liter.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Al moeten we het Jaguar geven, ze hebben duchtig wat tijd gestoken in de ontwikkeling van de kofferruimte. Zo konden ze via slim denkwerk er voor zorgen dat er een perfect vlakke laadvloer ontstaat wanneer je de achterste zitrij neerklap. Tel daar nog een Activity Key bij die waterdicht is en je kan zo op watersport met je volgestouwde XF Sportbrake.

Gestileerde knaap

Kofferruimte goedgekeurd dus - niet onbelangrijk bij een station. Hoe zit het met de rest van de Brit? Wel, de styling, daar gaan we niet al te veel woorden aan vuil maken. Want sinds Ian Callum de zegen van Tata heeft gekregen om carte blanche te gaan in het designcentrum kan Jaguar knap gestileerd autogerief op de oprit zetten. Evenwel een geinig weetje; het design van de XF Sportbrake (lees: het toevoegen van de koffer) werd getekend door de interieurdesigner van de XF. Al keek Callum met een half oog mee natuurlijk.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Het interieur van de XF Sportbrake, en dus gepend door de exterieurdesigner, wordt één op één overgenomen van de XF Saloon. Een cabine die, ondanks de afmetingen, niet kan uitpakken met een ruimtegevoel. Een bewuste keuze bij Jaguar, die inzittenden het gevoel geeft in sportiever gerief te zitten. En het moet gezegd, op de baan vergaat je vaak dat je met een stationwagen voor middenkaderleden op pad bent.

Verdoken lijf

Geaccentueerd door het rijgedrag van de XF. Want een sportief DNA loopt door de aderen van de stationwagen. Te merken aan het vrij harde zitmeubilair, zware bekrachtiging van het stuur en flukse reactie op de gasinput. Die sportieve componenten ten spijt kan de D-segmenter zijn gewicht niet goed verbergen. Met minimaal 1.7 ton op de schaal kan je dan ook niet van een pluimpje spreken.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Dat heeft niet zozeer zijn impact op de rijdynamiek, wel op de daadkracht van de motor voorin. Zelfs al was dat de 2-liter Ingenium-diesel met 240 pk en een stevige 500 Nm koppel. Je weet wel, een motorenversie die bijna nooit in ons Belgenland zal gekozen worden. Want wij kicken op de 163 pk sterke eco-variant.

Dieselroeper

Het probleem zit 'm in het feit dat de '25d' zwaar labeur moet leveren. En dat hoeft op zich niet erg te zijn, alleen heeft de Ingenium een nogal luide stem, waardoor de rust in de cabine soms wordt verstoord. Over de krachtontplooiing, samenwerking met de 8-traps automaat en het AWD-systeem evenwel geen klachten. Het geheel kwijt zich uitermate goed van haar taak en zorgt voor een evenwichtige en veilige set-up die naar sportiviteit neigt.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

'Neigt', inderdaad. Want als je de XF Sportbrake 25d AWD over bergwegen laat dansen, dan zwabbert de dik 1.8 ton soms over zichzelf heen. Anderzijds, hoeveel bergwegen ken jij in Vlaanderen? Ook nog een pluim voor het verbruik, want dat bleef bij sportief gebruik heus binnen de perken (tot een uiterlijk gemiddelde tussen de 7 à 8 liter). Waardoor de Ingenium ons overtuigt met z'n zuinigheid. Alleen hoeft 'ie dat echt niet zo luid te doen...

Scherp

Des te luider mag de XF Sportbrake zijn over z'n prijzen. Want met een instapprijs van 43.290 euro voor de 163 pk sterke diesel is hij stukken goedkoper dan de Duitse concurrenten. Denk zo'n 5.000 tot 8.000 euro. Niet mals. Voor de 25d AWD moet je met minimaal 58.660 over de boeg komen. Wederom zo'n 8.000 euro goedkoper dan een E-Klasse of 5 Reeks met vergelijkbare cijfers. Alleen doen die Duitsers het dan wel met zes cilinders.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Zes cilinders kan je trouwens ook krijgen in de XF Sportbrake. In de vorm van een 3-liter twinturbodiesel V6 met 300 pk en 700 (!) Nm. We moeten dan ook niet zeggen dat dit blok (we deden er een snelle stint mee) onze favoriet is in de XF. Nog even voor de volledigheid; de 2-liter viercilinder benzine met 250 pk (25t) kost je 50.800 euro.

Conclusie

De Sportbrake is terug! En dat kunnen we enkel maar toejuichen. Met een overname van de dynamische kwaliteiten van de XF Saloon. Alleen kan 'ie zijn gewicht niet goed verbergen en is de Ingenium-diesel wat een luide rakker. Kan je daar voorbij kijken, dan koop je de sportiefste station van het segment. Tot Alfa Romeo eindelijk een stouwvariant van haar Giulia bouwt natuurlijk.

rijtest-jaguar-xf-Sportbrake

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

240pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 805 kg

Topsnelheid

241 km/u

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 700 L

CO2-uitstoot

153 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws