CNG-test: Skoda Octavia Combi G-TEC 1.5 (2019)

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Ben je vandaag op zoek naar een ecologische auto, dan word je al snel gestuwd naar dure (plug-in)hybrides en elektrische modellen. Auto's die niet voor ieders gebruik en/of budget zijn. Maar wat als we zeggen dat er nog een ander alternatief is? Zoals CNG. We bewijzen het aan de hand van de Skoda Octavia Combi G-TEC.

Een nagelnieuwe generatie Skoda Octavia staat te trappelen in de coulissen. Al was de huidige versie zo succesvol voor het Tsjechische merk dat we 'm een gepast afscheid willen geven. Natuurlijk konden we daarvoor de Octavia RS 230 van stal halen. Maar eerlijk, die namen we eerder al op pad en op het einde van zijn carrière is dat niet dé beste Octavia die je kan kopen. Die eer gaat naar de Octavia Combi G-TEC.

Gas-TEChnologie

De G-watte? De G-TEC, een speciale versie van de huidige Octavia. Niet qua uitrusting of kleurtjes, wel qua aandrijving. De G-TEC is namelijk een Octavia op aardgas. CNG voor de vrienden. "Hoe kan dat nu de beste Octavia zijn", horen we jullie denken? Wel, de CNG-aandrijving past bij het familiaal karakter van stouwrakker Octavia Combi. Waardoor de Tsjech met riante koffer plots ook milieubewust en hyperzuinig voor de dag komt.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Zo'n puur elektrische auto à la Tesla Model 3 is natuurlijk knap, net zoals een plug-in met +300 pk. In realiteit zijn dat echter geen groene auto's voor ieders budget. Zelfs niet in leasing. Laat daar CNG het verschil willen maken. Want ga je vergelijken met een diesel of benzine, dan stoot een CNG-motor amper NOx uit, geen fijnstof en tot wel 20% minder CO2. En neem het van ons aan, CO2 is de komende jaren de duivel in Europa, met zware taxaties per gram.

Sub 100 gram

Neem nu deze Octavia Combi G-TEC. Tegenover de benzineversie waarop 'ie is gebaseerd ziet hij zijn CO2-uitstoot van 113 gram dalen naar 96 g/km. Een winst van zo maar even 17 gram! En inderdaad, deze Octavia G-TEC gebruikt in de basis een benzinemotor. Een 1.5-liter viercilinder turbobenzine om specifiek te zijn. De grootste wijziging kom je dan ook niet tegen in de motor (hoewel er subtiele tweaks zijn), wel onder de achterbank. Want de benzinetank krimpt tot een volume van 11,8 liter om plaats te maken voor drie (!) CNG-tanks met een totaal van 17,7 kilogram opslagvermogen.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Net zoals bij alle andere CNG-wagens op de Belgische markt behoudt deze Octavia dus een kleine benzinetank. Waarom? Simpel. In zeer koude omstandigheden start een motor beter op benzine dan op CNG en... eerlijk is eerlijk... er zijn minder CNG-tankstations in België dan dat er benzinepompen zijn. Waardoor je een soort van ingebouwde geruststelling krijgt.

Groeiend tankaanbod

Al wordt er net zoals bij oplaadpalen voor geëlektrificeerde wagens werk gemaakt van de tankstations. We kennen allemaal DATS24 als aanbieder van CNG in België. Echter maken steeds meer klassieke brandstofaanbieders de overstap. Neem nu Total, die kochten in 2017 nog Pitpoint over, een aanbieder van CNG. Het doel? Stelselmatig CNG-pompen aan Total-tankstations krijgen. Goed voor de concurrentiestrijd en daardoor goed voor de klanten. Want meer aanbieders zijn betere prijzen en een hogere dekkingsgraad om het goedje doorheen België te tanken.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Wat meteen een ander voordeel van CNG bloot legt; tanken is een eitje van korte duur. Want waar elektrische auto's vaak uren aan de lader moeten hangen, duurt het tanken van CNG amper enkele seconden langer dan een benzinetank vol gooien.

Simply Clever

Terug naar de Octavia Combi G-TEC. Om bijvoorbeeld het unieke rijgedrag van een auto op CNG te omschrijven... dat is er namelijk niet. Deze G-TEC rijdt dan ook net zoals zijn benzinebroertje. Met een vermogen van 130 pk en 200 Nm moet je geen sportieve wonderen verwachten (daarvoor is de RS), voor dagdagelijks gebruik is deze Combi G-TEC perfect. Extra onderstreept door het feit dat de CNG-versie standaard uitpakt met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en daardoor het rijcomfort de lucht in zwiert. Zelfs met 7 jaar op de teller is de Octavia Combi een stille, feilloze - ietwat saaie? - gezinswagen.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Temeer omdat de CNG-versie niet raakt aan de sterktes van de Octavia Combi. Dan hebben we het over de riante koffer, ruime achterbank, praktische indeling en slimme oplossingen. Het zijn bijna synoniemen van de Octavia geworden. Van de ijskrabber in de tankklep over de handige tickethouder aan de voorruit tot de voordeuren die met gemak een fles water van 1.5 liter slikken. Er zijn concurrenten die tegenwoordig gelijkaardige simply clever ideeën voorleggen maar Skoda was de grondlegger van het concept.

Hoeveel cent?!

Het maakt dat zelfs met deze afscheidstest de Octavia Combi G-TEC een sterke indruk na weet te laten. Niet enkel qua gemak en comfort, ook op vlak van verbruik. Zo tikten we af op 4,6 kg/100 kilometer. Met CNG-prijzen van zo'n 86 cent per kilogram aan de pomp (nee, dat is geen schrijffout) wil dat dus zeggen dat je per 100 gereden kilometers zo'n 4 euro aan brandstof kwijt bent. Nemen we er even de Octavia Combi 1.6 TDI bij met een testverbruik van 5,9 l/100 km. Dan betaal je bij die variant met de huidige dieselprijzen (1,3 euro/l) zo'n 7,6 euro per 100 kilometer. Het verschil per 1.000 km is maar liefst 36 euro! Per 10.000 km spreken we al over 360 euro. Het tikt dus snel aan.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Nu goed, zo'n CNG-auto is waarschijnlijk stukken duurder, waardoor die winst teniet wordt gedaan, niet? Hoegenaamd niet! Want hier komt het volgende trucje van de CNG-auto. In de meeste gevallen zijn ze amper 1.000 euro duurder dan de benzineversie waarop ze zijn gebaseerd én vaak zelfs enkele duizenden euro's goedkoper dan de dieselversie. Tel daar nog het goedkopere onderhoud tegenover een diesel, de lagere rijtaksen en lagere VAA bij op en een auto op CNG is in essentie een no-brainer. Zolang er een CNG tankstation in je buurt is natuurlijk.

Wisselende concurrentie

Hoeveel deze Octavia Combi G-TEC exact moet kosten? Minimaal 30.435 euro. Onze testversie klokte af op net geen 35.000 euro. Voor een ruime stationwagen met automaat, navigatie, cruisecontrole en nog een rits andere zaken is dat een eerlijke prijs. Temeer omdat we er van uit gaan dat - met de nieuwe generatie om de hoek - Skoda binnenkort wel eens riante kortingen kan geven op stockmodellen. Het wat verouderde design van het dashboard, dat moet je er dan wel bij nemen.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Concurrentie, die is er... maar ook niet. Zo biedt Seat een CNG-versie aan van haar Ibiza, Leon en Arona, Volkswagen heeft de UP!, Polo en Golf in de cataloog staan op CNG. Auto's die natuurlijk een portie kleiner zijn dan deze Octavia Combi. Audi heeft dan weer de A3 G-Tron en A5 Sportback G-Tron. SsangYong en Suzuki bieden ook modellen aan op CNG, alleen worden die lokaal omgebouwd en zijn ze niet altijd beschikbaar. Puur qua ruimte is enkel de Audi A4 Avant G-Tron een rivaal. Alleen is die bij de recente facelift uit de cataloog verdwenen.

Conclusie

Hoewel de Octavia Combi stilaan wat ouderdomsrimpels begint te krijgen is de aandrijflijn van de G-TEC frisser dan ooit. Want heb je de duiten niet voor een dure geëlektrificeerde auto, dan is CNG al een goede stap in de ecologische richting. Wij zouden nog even wachten op de nieuwe generatie Octavia Combi G-TEC. Krijg je het echter warm van een koopje, dan moet je binnenkort op jacht naar een CNG-stockmodel bij de dealer.

Skoda Octavia Combi G-TEC rijtest aardgas CNG review

Specificaties

Motor

1.5 turbobenzine (CNG), vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

7-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 865 kg

Topsnelheid

202 km/u

0 tot 100 km/u

10.00 sec

CO2-uitstoot

96 g/km

Tijdstip: 15:13
Auteur: Yves
Fotograaf:
Reacties: 22 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Markske 16:18
afbeelding van Markske

Tot daar de theorie:
Ik heb het net even opgezocht: 0.980 EUR/kg
Calorische waarde: 11.5798 kWh
En als je voor of na je werk gaat tanken en de pech hebt dat er 3 voor je getankt hebben dan krijg je met moeite je tank half vol.
Wil je continue op CNG rijden en heb je toch zo'n 100km H/T woon-werkverkeer dan tank je best elke dag (omrijden dus). Een bezigheid die je rapper beu bent dan gewoon wordt.

Yvesw 16:43
afbeelding van Yvesw

Markske: Gezien ons verbruik van 4,6 kg/100 km en de tanks van totaal 17,7 kg leer je dat we 385 kilometer ver geraken met de Octavia Combi CNG. Dat is niet gigantisch (geven we toe)... maar we kennen genoeg benzines van deze dimensies die nog geen 100 km verder geraken. Kom je uit een diesel die volgetankt 1.000 km ver geraakt... dan is zo'n CNG inderdaad aanpassen. Maar dat is een benzine ook. Veelrijders blijven dus best voor een diesel gaan. Dat zeggen we al jaren. ;-)

Daarnaast: Momenteel zie ik stations in Wezemaal, Kontich, Diest en Heverlee die CNG aanbieden voor 86 cent. In Sint-Joris-Winge is er inderdaad een station dat 98 cent vraagt. Maar net zoals reguliere brandstof tanken loont het om uit te kijken... als je natuurlijk keuze hebt in je buurt.

John 18:24
afbeelding van John

86 cent is waarschijnlijk laag calorisch gas uit Nederland (vind je terug in de provincies Antwerpen en Vl- en W-Brabant). Alles wat via Zee-Brugge binnenkomt is hoog calorische gas. Je raakt een 10% verder met H-gas.

Dorian Van sanden 23:38
afbeelding van Dorian Van sanden

Dat is correct aan de zee en Limburg daar dat de gas uit Duitsland komt is de kwaliteit hoger

Dorian Van sanden 23:35
afbeelding van Dorian Van sanden

Rij met een caddy en rij 15000 km per jaar en kan ongeveer 700 km rijden met 35 kg in de tank

Jaak 06:22
afbeelding van Jaak

Ik geraak met een volle cng tank nauwelijks over de 300km.
Normaal rijgedrag.

Verder rijdt de auto fantastisch, heel erg tevreden mee, alleen op vakantie gaan is wat lastiger omdat 9 van de 10 pompstations geen cng leveren.

edward djufri futra 15:00
afbeelding van edward djufri futra

mijn verbruik is gemiddelde 3.2 kg/100 km , per tank beurt geraak ik tot 480 km .... met een skoda octavia ....

edward djufri futra 15:02
afbeelding van edward djufri futra

4.6 kg das veel , ik verbruik maar 3.2 op lange termijn , onder de 3 kg smorgens vroeg, en 3.6 smiddags, terug van werk ...

Patrick 21:19
afbeelding van Patrick

CNG, volgens mij voorlopig een goede ecologische oplossing. Daar het niet zo zou zijn je telkens moest omrijden om te kunnen tanken. Ga maar eens op reis met een CNG auto. Stippel alvast je route uit op tankstations op CNG. Je staat er van verbaast hoe moeilijk jou rit wordt.

Bruno Nietvelt 10:15
afbeelding van Bruno Nietvelt

Ik rijd nu mijn 2e VW Passat break op CNG. Met de 1e 450000km zonder problemen. Ik doe 400km met een volle tank L-gas en 500km met H-gas. Verbruik 5,1kg/100km L-gas en 4,2kg/100km H-gas. Geen BIV en geen wegentaks. Wat is er op dit ogenblik beter? De Passat is een heel ruime auto, super stil, automaat en standverwarming enz... Goedkoper kan je niet rijden, zelfs elektrisch niet. Ondergronds parkeren of auto op de trein mag ook. CNG stations vinden is tegenwoordig geen enkel probleem meer.

patrick 12:15
afbeelding van patrick

CNG, volgens mij een goed alternatief daar er genoeg stations zijn waar men kan tanken.
Je moet maar eens met een CNG auto op reis gaan! Een ware uitstippel tocht word het om ergens te kunnen tanken. Neem maar België- Oostenrijk. De Biopower van Saab was ook zo'n probleem waarbij je alleen kon tanken in Brussel.
Ontspannend rijden is anders. Dan mag je nog over een extra 13liter benzine beschikken zoals bij VW. Ver kom je er niet mee! Overheid doe er iets aan!!!

John 14:10
afbeelding van John

De overheid (Europa) heeft ervoor gezorgd dat de 50 liter benzine verminderd moest worden naar de 13 liter nu.
CNG tankstations kan je toch vrij gemakkelijk vinden, nee?

Sam 16:39
afbeelding van Sam

Volgens mij is de seat leon st even groot als deze Octavia. Ik heb de Leon met dezelfde moto als deze Octavia en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Ik tank iedere week H-gas en kan er 450km ver mee rijden. Verbruik van 3.5kg is gemiddeld, hoewel ik moet zeggen dat ik een rustige chauffeur ben. We besparen iedere maand de helft van wat we vroeger met onze diesel aan brandstofkost hadden. Deze 1.5 tgi kan ik zeker aanbevelen!

Patrick Mattys 17:46
afbeelding van Patrick Mattys

Ik rij nu 3,5 jaar met een skoda Octavia op aardgas. Ben dit jaar nog naar Beieren gereden voor 45 euro (afstand 830 kilometer). Ik woon regio Kontich. Dit is de beste aankoop geweest die momenteel beschikbaar was. Voor mij geen elektrische wagen.

John 14:14
afbeelding van John

Nog een voordeel van CNG (zo heb ik gehoord): gas verbrandt op hogere temperaturen, dus de kleppen en andere onderdelen zijn van betere kwaliteit. Een CNG motor gaat dus langer mee dan zijn benzine broertje.

T-Lens 00:29
afbeelding van T-Lens

Uiteindelijk is CNG (dat in feite aardgas is), ook helemaal niet zo milieuvriendelijk als iedereen denkt. Ok, de auto heeft minder uitstoot, maar het ontginnen ervan is wat anders... Dit gebeurd door 'fracking'. Een complex proces waar er diep verticaal en daarna horizontaal wordt geboord en explosieven worden gebruikt om daarna alles met gigantische hoeveelheden water en chemicaliën te vullen. Hierdoor kan grond en drinkwater vervuild geraken bij lekkages en als ergste, er komen grote hoeveelheden methaangas (= broeikasgas) vrij door deze procedure. En methaangas heeft een 25 tot 80 keer sterker klimaateffect dan CO2. Hierdoor is het milieueffect nauwelijks beter dan moest je gewoon kolen gebruiken.
Dus of het eindresultaat nu beter is? Ik geloof er alvast niet in. Maar het geeft natuurlijk andere landen die geen fossiele brandstofbronnen hebben mogelijkheden om geld in het laatje te krijgen. En daar draait uiteindelijk toch alles om.

Patrick 11:33
afbeelding van Patrick

Voorlopig betaal je geen rijtax in België op CNG auto's. Je moet wel rekening houden met de visuele controle die om de 4 jaar moet uitgevoerd worden door een erkent installateur. Dus geen buitenlands bedrijf die want de papieren die je krijgt na zo'n keuring tellen niet op de autokeuring België. Alleen visuele controle papieren van een erkend CNG gas installateur in België worden goed gekeurd op autokeuring. Om de 4 jaar als van fabriek af geplaatst is. In andere gevallen verschilt dit weer. De prijs is voor zo'n keuring +-260€ + BTW.

MT 10:41
afbeelding van MT

Ik rij nog steeds op LPG zonder al dat bla bla bla

Alfa08 06:07
afbeelding van Alfa08

Groot gelijkt MT. Ik ben ook een LPG rijder en mij hoeft niemand van wat dan ook te overtuigen.
Saab 9.3, , 275.000km, met stevige voet zit ik aan 10L LPG x 0,32ct= 3€20.
Spijtige dat je vrijwel geen nieuwe wagens meer kan kopen op LPG.

andre123 08:35
afbeelding van andre123

wel,dat vind ik nu ook eens se,
trouwens voor auto's liggen ze aardgas te promoten,voor huisverwarming willen ze het weg.
10 j geleden gaven ze nog premie's voor wie zijn ketel wou vervangen door een nieuwe aardgascondensatieketel.
hoelang gaan ze cng nog bevoordelen ipv extra te belasten?

Annelies 19:57
afbeelding van Annelies

Interessant om lezen allemaal. Wij staan ook op het punt van een "nieuwe" auto aan te schaffen. Cng spreekt ons enorm aan, maarrrr wij gaan vaak op vakantie met de wagen. Volgende zomer naar Noorwegen. Nu zie ik dat daar, naar mijn verbazing, zeer weinig cng-tankstations zijn. Enkel een paar in het zuiden. Afstappen van ons cng-plan dan maar? Of is het doenbaar om daar dan enkel op de benzine-tank te rijden?

Frans 09:56
afbeelding van Frans

Heb net een reis naar Oostenrijk en Zwitserland achter de rug, met als conclusie: als je veel in 't buitenland tourt liever geen CNG.
In Luxemburg eerst getankt: het vulpistool is van een ander type, en veel moeilijker te monteren. Na eindeloos proberen de uitbater erbij geroepen die eveneens moeite had om het te monteren.
Tweede maal in Zwitserland getankt ( duurder dan alle andere brandstoffen ) , stonden we aan een verkeerd station aangegeven door ngva.eu. Gelukkiglijk kon een medereiziger via Google wel het juiste adres opsnorren.
Derde maal in Oostenrijk getankt. Net voor we vertrokken nog eens het station gecontroleerd waar we gingen tanken: wat bleek: net in onderhoud ....
Gelukkig moet ik dat alles maar een paar keer per jaar meemaken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws