Rijtest: Volvo XC70 D3 AWD Geartronic Ocean Race

Volvo XC70 D3 AWD Ocean Race

Het is niet toevallig dat rond deze periode de autojournalisten “en masse” SUV’s uitlenen om te gaan skiën. Als vervoer naar en van de Alpen heeft zo’n SportsUtilityVehicle een grote aantrekkingskracht.

In de bergen heeft een SUV in ieder geval meer nut dan in Brasschaat of Sint-Martens-Latem. Toch is er een rationelere keuze, en daar spelen vierwielaangedreven breaks als de Audi A6 AllRoad, VW Passat AllTrack én deze Volvo XC70 op in. Wat ons betreft is de XC70 misschien wel de ideale ski-vakantie wagen, het Franse Val Thorens  wordt dan ook ons openluchtlabo.

Een voordeel van zo’n opgehoogde break ten opzichte van een SUV is dat de break heel wat minder massa door de lucht moet klieven. De XC70 staat een respectabele 21 cm boven de grond, maar is toch 18 cm kleiner dan de XC90. Ook is hij maar liefst 300 kg lichter dan de XC90, al is een leeggewicht van 1812 kg alles behalve een “leeg gewicht”. Het opgegeven verbruik van onze D3 163 pk AWD Automaat is met 6,8 L/100km dan ook 1,5 L/100km minder dan de XC90. Dat is althans de theorie, in de praktijk woog onze volgepakte XC70 waarschijnlijk tegen de 2 ton, we kwamen dan ook aan een gemiddeld verbruik van 8,8 L/100 km.  Met 8,8 L/100 km kunnen we zeker leven, want de XC70 bracht ons op een ultracomfortabele manier naar de Alpen en loodste ons veilig door de spekgladde bergpassen. Het ritje van  10 uur vloog voorbij dankzij het excellente zitmeubilair, de rustige automaat en de verschillende rijhulpmiddelen.

De zetels blijven ons bekoren. Iedereen vind er zijn plaats in en je kan er uren in vertoeven. De automaat kan niet op tegen de moderne automaten met dubbele koppeling, hij is traag en een stuk dorstiger dan de manuele 6-bak. Toch past hij wel bij het rustige karakter van de XC70. Dan zijn er nog de rijhulpmiddelen. Onze Volvo beschikte over BLIS, "lane departure warning" en "adaptive cruise control".  Die 3 zaken zorgen er eigenlijk voor dat je op lange stukken autostrade zelden een pedaal moet aanraken. De adaptive cruise control laat je aan een vast tempo rijden en remt automatisch af voor andere weggebruikers. Wanneer je de cruise control niet hebt opstaan, blijft het systeem waarschuwen om voldoende afstand te houden.  Tegelijkertijd zorgt de lane departure warning  er voor dat je mooi op je baanvak blijft. Het BLIS systeem is dan weer heel handig als je wil voorbijsteken, er komt immers een lichtje branden wanneer iemand in je dode hoek zit.

Eenmaal aangekomen is de vierwielaandrijving meer dan welkom. Zonder sneeuwkettingen op 18” all seasons banden rijdt deze berggeit naar boven. Nooit heb je het gevoel dat hij moeite moet doen en we zijn blij dat we de sneeuwkettingen in de koffer kunnen laten bij -12. De koffer is met 575 liter maar net groot genoeg voor al onze bagage en het skigerief. Aangezien er 4 mensen in de Volvo zitten kunnen we niet van de 1600 liter gebruik maken wanneer de achterste zetels zijn neergeklapt. Omdat we met de “Ocean Race” uitvoering onderweg zijn, kunnen we de kofferruimte wel mooi afdekken met een uitklapbare scheidingswand. Verder heeft deze Ocean Race “Ocean Blue II” metallic lak, chrome afwerking, Ocean Race badges, een speciale print,  unieke velgen, speciale vloermatten, aluminium inlegplaatjes en een toepasselijke afdekhoes. De print op het dashboard is niet direct onze smaak, maar het interieur is verder heel verzorgd met een hoge afwerkingsgraad en mooie materialen. Klein minpuntje is de GPS, die is niet altijd bij de pinken.

Onze XC70 was voorzien van een D3 met 163 pk. Nu gebruikt Volvo de benaming "D3" normaal voor de nieuwste 2.0 turbodiesel vijfcilinder. Dat is ook bij de voorwielaangedreven versie van de XC70 D3 het geval, maar niet bij onze vierwielaangedreven D3 163 pk. Stiekem gebruiken ze daar nog de oudere 2.4 turbodiesel vijfcilinder. Waarschijnlijk is de combinatie van de 2.0 met vierwielaandrijving nog niet gemaakt. Zo krijgen we even veel koppel als de 215 pk sterke D5 motor, namelijk 420 Nm. Dat is wel amper 20 Nm meer dan de 2.0 en iets zegt ons dat een 2.0 AWD minder dan 8,8 L/100km had verbruikt.

In het begin vroeger we ons af of de XC70 de beste keuze is om naar je favoriete ski -oord te trekken en waren we van mening dat een verhoogde break een rationelere keuze is dan een full size SUV. Dat de XC70 één van de beste wagens is om te gaan skiën is nu wel duidelijk. Hij is super comfortabel, een echte kilometervreter en klimt met gemak een besneeuwde bergpas op, maar is die extra bodemvrijheid wel nodig en hebben we niet genoeg met een vierwielaangedreven V70? Volvo heeft hierop geanticipeerd en vraagt namelijk € 2230 meer voor de V70 AWD dan een XC70 AWD. Dat komt omdat een vierwielaangedreven V70 alleen leverbaar is met een D5 motor en de Geartronic automaat. De goedkoopste XC70 AWD is de D3 in combinatie met een manuele 6-bak, die kost je zo’n € 42300. Onze XC70 D3 AWD Geartronic Ocean Race heb je voor € 46980. Allemaal premium prijzen, maar deze Volvo is dan ook een premium product en de premiums uit Duitsland worden er niet goedkoper op.

Specificaties

Motor

2.4 turbo diesel vijf-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

420 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 812 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs testwagen

€ 46 980.00

Prijs basismodel

€ 39 400.00

0 tot 100 km/u

10.80 sec

Gemiddeld testverbruik

8.80 L/100km

Min. kofferinhoud

575 L

Max. kofferinhoud

1 600 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:41
afbeelding van Techno Patat

De D3 benaming hoort niet bij een specifieke motor maar bij een aantal pk's! Zo is D3 bv van 130-170, D4 van 140 tot 210 enz enz! (de getallen ken ik niet precies maar het is iets in die aard!

Verder: Een leuke review waar ik het enkel mee eens kan zijn, een XC70 heeft in de sneeuw niet echt een meerwaarde tegenover een V70 AWD, maar het kan voor sommige mensen (die wel degelijk lichtelijk offroad moeten) een meerwaarde hebben! En de zetels van Volvo blijven in mijn ogen ook onovertroffen!
Dat is me dit weekend weer eens pijnlijk duidelijk geworden! Ik ben deze zomer in mijn (vorige) S60 naar Italië gereden! 12.5h gereden met maar 2 tussenpauze's! Kben daar uitgestapt, ingecheckt en het zwembad ingedoken!

Met m'n Alfa: Dit weekend naar de NS gereden, 4u door en ik stapte uit met een zere rug en zere billen! Volvo's zetels bieden gewoonweg enorm veel steun aan de rug en zitvlak! Zijdelingse steun heb je dan wel niet maarja, het blijft een Volvo hé ;)! Volvo was trouwens de eerste die zetels aanbood die erkend werden door de Belgische Liga van rugklachten! Wil ook wat zeggen dacht ik...

Over die versnellingsbak: Wij hebben die ook in de XC90 en het is pijnlijk duidelijk dat die van een oudere generatie is! Bij het vertrekken bv. moet je teveel gas geven eer je beweegt! En als je snel in een gaatje wil inschuiven weet je nooit echt 100% zeker waar je uitkomt! Want een millimeter dieper je gas induwen kan ervoor zorgen dat hij een secondje langer wacht met vertrekken maar dan wel de 4x4 inschakelt voor een snelle launch...

En echt snel opschakelen doet hij ook niet! Zo hangt de bak bij rustig rijden toch dikwijls aan 2300 RPM terwijl dat hij makkelijk kan opschakelen naar een hoger verzet!
Het lijkt wel alsof de software rekening houdt met een benzine motor en niet met een koppelrijke diesel!
Hetzelfde bij het plankgas optrekken! De versnellingsbak houd de toeren tussen de 3800 en 4500 RPM, terwijl dat de gang er een beetje uitgaat boven de 3500 rpm...

Wim 14:18
afbeelding van Wim

thx patat, leuk te horen, D3 staat idd voor de pk's, maar ik wilde het toch even duidelijk maken dat de D3 in de V70, XC70 etc meestal voor de 2.0 turbodiesel staat en dat dat bij deze AWD versie niet het geval is :)

Techno Patat 15:41
afbeelding van Techno Patat

Ah, mijn excuses! Ik vermoedde onwetendheid maar het was eerder een precieser beetje informatie, mijn fout ;)!

XC 70 19:08
afbeelding van XC 70

zeer goede wagen , ik rijd met model 2011 ook D 3 AWD en ben er zeer tevreden over maar wel met manuele 6-bak . de automaat is veel te traag en teveel verbruik
de zetels zijn gewoon de beste in de autowereld , daar kunnen de duitse 3 belange niet aan
ook offroad slaat hij zijn mannetje maar je moet blijven weten dat het natuurlijk geen range rover is

Anonieme gebruiker 19:32
afbeelding van Anonieme gebruiker

D3 AWD is ALTIJD een 2,4. Ook in de XC60, die me een voor de hand liggende referentie lijkt dan de XC90 btw :-)

Wim 20:12
afbeelding van Wim

@anoniem: qua ruimte en lengte zitten de XC90 en de XC70 een stuk dichter bij elkaar @ponrow: 4 mensen + bagage voor 4 + ski's en latten voor 4 => past net :)

Tsjerno 17:55
afbeelding van Tsjerno

Ik vraag me steeds af hoezeer het comfort-kwaliteiten weegen op de rijkwaliteiten. Niets is zo ergerlijk als een comfortabele slee die gevoelloos in de bochten hangt en bij zijwind meer doet denken aan een schip in nood dan aan een trein op rails.

Ik heb serieus interesse in deze auto, maar waarom gaat elke journalist er van uit dat rijplezier en comfort niet samen gaan? Ik heb echt interesse in een XC70, maar zou wel eens graag uit de bek van een autojournalist horen wat nu het compromis is tussen pakweg een BMW 520D x-drive en een V70 of XC70. Vaak komen ze niet verder dan een vergelijk tussen prijs en veiligheidssnufjes. Dat kan ik zelf ook.

8,8 liter is zeker aan de hoge kant. Met een BMW X3 3.0D haal je met gemak 8.5 liter. Pik je een stukje Duistland mee dan moet je content zijn met 9.2 liter. Bij een ritje naar zee (vlak) kom je er van af met 7.8 liter. Hier heb je wel 520Nm terbeschikking, 211 Belgsiche pk's een gelijkaardig gewicht maar minder goede stroomlijn.

Wim 19:04
afbeelding van Wim

@hierboven: "Niets is zo ergerlijk als een comfortabele slee die gevoelloos in de bochten hangt en bij zijwind meer doet denken aan een schip in nood dan aan een trein op rails." Die 2 zijn niet echt aan elkaar gerelateerd. De XC70 rijdt op rails in een rechte lijn, maar niet in de bochten. Als je dat een probleem vindt, kan je beter kiezen voor een 520d x-drive of Audi A6 Quattro(of Allroad)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws