Rijtest

Rijtest: Volvo XC70 D3 AWD Geartronic Ocean Race

Het is niet toevallig dat rond deze periode de autojournalisten “en masse” SUV’s uitlenen om te gaan skiën. Als vervoer naar en van de Alpen heeft zo’n SportsUtilityVehicle een grote aantrekkingskracht.

In de bergen heeft een SUV in ieder geval meer nut dan in Brasschaat of Sint-Martens-Latem. Toch is er een rationelere keuze, en daar spelen vierwielaangedreven breaks als de Audi A6 AllRoad, VW Passat AllTrack én deze Volvo XC70 op in. Wat ons betreft is de XC70 misschien wel de ideale ski-vakantie wagen, het Franse Val Thorens  wordt dan ook ons openluchtlabo.

Een voordeel van zo’n opgehoogde break ten opzichte van een SUV is dat de break heel wat minder massa door de lucht moet klieven. De XC70 staat een respectabele 21 cm boven de grond, maar is toch 18 cm kleiner dan de XC90. Ook is hij maar liefst 300 kg lichter dan de XC90, al is een leeggewicht van 1812 kg alles behalve een “leeg gewicht”. Het opgegeven verbruik van onze D3 163 pk AWD Automaat is met 6,8 L/100km dan ook 1,5 L/100km minder dan de XC90. Dat is althans de theorie, in de praktijk woog onze volgepakte XC70 waarschijnlijk tegen de 2 ton, we kwamen dan ook aan een gemiddeld verbruik van 8,8 L/100 km.  Met 8,8 L/100 km kunnen we zeker leven, want de XC70 bracht ons op een ultracomfortabele manier naar de Alpen en loodste ons veilig door de spekgladde bergpassen. Het ritje van  10 uur vloog voorbij dankzij het excellente zitmeubilair, de rustige automaat en de verschillende rijhulpmiddelen.

De zetels blijven ons bekoren. Iedereen vind er zijn plaats in en je kan er uren in vertoeven. De automaat kan niet op tegen de moderne automaten met dubbele koppeling, hij is traag en een stuk dorstiger dan de manuele 6-bak. Toch past hij wel bij het rustige karakter van de XC70. Dan zijn er nog de rijhulpmiddelen. Onze Volvo beschikte over BLIS, "lane departure warning" en "adaptive cruise control".  Die 3 zaken zorgen er eigenlijk voor dat je op lange stukken autostrade zelden een pedaal moet aanraken. De adaptive cruise control laat je aan een vast tempo rijden en remt automatisch af voor andere weggebruikers. Wanneer je de cruise control niet hebt opstaan, blijft het systeem waarschuwen om voldoende afstand te houden.  Tegelijkertijd zorgt de lane departure warning  er voor dat je mooi op je baanvak blijft. Het BLIS systeem is dan weer heel handig als je wil voorbijsteken, er komt immers een lichtje branden wanneer iemand in je dode hoek zit.

Eenmaal aangekomen is de vierwielaandrijving meer dan welkom. Zonder sneeuwkettingen op 18” all seasons banden rijdt deze berggeit naar boven. Nooit heb je het gevoel dat hij moeite moet doen en we zijn blij dat we de sneeuwkettingen in de koffer kunnen laten bij -12. De koffer is met 575 liter maar net groot genoeg voor al onze bagage en het skigerief. Aangezien er 4 mensen in de Volvo zitten kunnen we niet van de 1600 liter gebruik maken wanneer de achterste zetels zijn neergeklapt. Omdat we met de “Ocean Race” uitvoering onderweg zijn, kunnen we de kofferruimte wel mooi afdekken met een uitklapbare scheidingswand. Verder heeft deze Ocean Race “Ocean Blue II” metallic lak, chrome afwerking, Ocean Race badges, een speciale print,  unieke velgen, speciale vloermatten, aluminium inlegplaatjes en een toepasselijke afdekhoes. De print op het dashboard is niet direct onze smaak, maar het interieur is verder heel verzorgd met een hoge afwerkingsgraad en mooie materialen. Klein minpuntje is de GPS, die is niet altijd bij de pinken.

Onze XC70 was voorzien van een D3 met 163 pk. Nu gebruikt Volvo de benaming "D3" normaal voor de nieuwste 2.0 turbodiesel vijfcilinder. Dat is ook bij de voorwielaangedreven versie van de XC70 D3 het geval, maar niet bij onze vierwielaangedreven D3 163 pk. Stiekem gebruiken ze daar nog de oudere 2.4 turbodiesel vijfcilinder. Waarschijnlijk is de combinatie van de 2.0 met vierwielaandrijving nog niet gemaakt. Zo krijgen we even veel koppel als de 215 pk sterke D5 motor, namelijk 420 Nm. Dat is wel amper 20 Nm meer dan de 2.0 en iets zegt ons dat een 2.0 AWD minder dan 8,8 L/100km had verbruikt.

In het begin vroeger we ons af of de XC70 de beste keuze is om naar je favoriete ski -oord te trekken en waren we van mening dat een verhoogde break een rationelere keuze is dan een full size SUV. Dat de XC70 één van de beste wagens is om te gaan skiën is nu wel duidelijk. Hij is super comfortabel, een echte kilometervreter en klimt met gemak een besneeuwde bergpas op, maar is die extra bodemvrijheid wel nodig en hebben we niet genoeg met een vierwielaangedreven V70? Volvo heeft hierop geanticipeerd en vraagt namelijk € 2230 meer voor de V70 AWD dan een XC70 AWD. Dat komt omdat een vierwielaangedreven V70 alleen leverbaar is met een D5 motor en de Geartronic automaat. De goedkoopste XC70 AWD is de D3 in combinatie met een manuele 6-bak, die kost je zo’n € 42300. Onze XC70 D3 AWD Geartronic Ocean Race heb je voor € 46980. Allemaal premium prijzen, maar deze Volvo is dan ook een premium product en de premiums uit Duitsland worden er niet goedkoper op.

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging6-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 812 kg
Topsnelheid195 km/u
Prijs testwagen€ 46 980
Prijs basismodel€ 39 400
0 tot 100 km/u10.80 sec
Gemiddeld testverbruik8.80L/100km
Min. kofferinhoud575 L
Max. kofferinhoud1 600 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen