Rijtest: BMW 5 Gran Turismo 550i

Rijtest BMW 550i

Zijn we na de X6 zowat alles gewend binnen de designtaal en vinden we deze 5 Gran Turismo dus alsnog mooi? Of is hij van nature echt acceptabel? Een vreemde eend is het alvast. Dat merk ik duidelijk op de baan. Mensen kijken achterom en laten me plots allemaal voor gaan, om toch maar een extra glimp van de nieuwste uit het BMW kamp te aanschouwen.

BMW vult met elk model een nieuwe niche. De 5 Gran Turismo is zowat het kleiner broertje van de X6 en bevindt zich in diezelfde Sport Vehicle niche. De formule voor de 5 Gran Turismo is makkelijk. Je hebt de grootte van een 7-reeks en de hoofdruimte van een 5-reeks. Je zit net iets hoger dan in je 5, maar dan weer een stuk lager dan je X5. En hoewel ze allemaal net iets verschillend zijn, vind je overal dezelfde luxe terug, zowel van buitenaf als binnenin. Ook in deze 5 Gran Turismo.

BMW 5GT Exterieur

 Zijn knappe smoel vooraan met grote schuin hellende grille en spitse snuit dragen daar toe bij. Dat de BMW 5 Gran Turismo op de  7-reeks gebaseerd is, is geen geheim. Zo bollen beiden op dezelfde wielbasis met een lengte van 3.070mm. Hij erft daarmee wel een kleine handicap binnen de stadskern.  Maar de technologie binnenin, ik denk aan een achteruitkijkcamera en parkeersensoren, helpt je formidabel waardoor die handicap en snel meer dan dragelijk wordt. De achteruitkijkcamera werkt prima en je krijgt snel meer inzicht in de vreemde achterpartij.

BMW 5GT de koffer

De achterzijde is net zoals zijn nichepartner, de X6, het twistpunt bij uitstek. We hebben er opnieuw eindeloze discussies over gevoerd. Niet alleen binnen de redactie, ook binnen de vriendenkring. De één vindt hem mooi, de andere verschrikkelijk. Laat ons dat een conclusie noemen. Want net zoals de X6 zijn er enkel voor- en tegenstanders. Een grijze zone lijkt er nauwelijks of niet te bestaan. En laat het toeval zijn of niet. De grote X6 verkoopt de dag van vandaag beter dan de subtiele 1-reeks. De 5 Gran Turismo heeft dus een mooie toekomst voor zich, want mensen lijken op zoek te zijn naar wagens met een design dat zich laat kenmerken door een grote portie lef.

BMW 5GT interieur

Binnenin overvalt de 5 Gran Turismo ons met zijn enorme beenruimte en riante schouder- en armruimte. Het panoramisch dak draagt bij tot het creëren van ruimte en we bevelen je dan ook aan die optie aan te vinken op de optielijst. De 5 Gran Turismo geeft je een gevoel van ministerschap en overgiet je met luxe. Op de optielijst kan je kiezen voor twee individuele achterzetels. Wij hadden die optie niet (de enige die we niet hadden denk ik) en beschikten dus over de gekende achterbank. Deze was wel in haar geheel naar voor of achter te verschuiven waardoor de allergrootsten onder ons ook hun benen konden strekken. Bij het maken van die zet boet je wel in op kofferruimte.

BMW 5GT Interieur detail

Vertoeven in de 5 Gran Turismo is alles behalve een straf. De stoelen zitten heerlijk, knoppen zijn fantastisch en windgeruis staat niet in zijn persoonlijke woordenboek. Via de gekende draaiknop kan je het technologisch centrum bedienen dat wordt weergegeven op een gigantisch scherm. Je kan je bandendruk aflezen, olietemperatuur, noem maar op. Het doet alles wat je verwacht en werkt prima. Het invoeren van je GPS vind ik wat omslachtig. Enige reden daarvoor is dat ik een fan ben van  touchscreens. Maar goed, draaien en je letter aanklikken gaat ook. Kwestie van gewoonte.

Overbodige, maar dure knopjes binnenin bevonden zich links en rechts van het stuur. Links zien we een knopje ‘Nightvision’. Daarmee schieten de camera’s in je grille vooraan aan en krijg je beeld op je scherm van wat er zich voor je allemaal voordoet. De zonneschermen aan de zijruiten achteraan hebben we vanwege het weer niet op hun efficiëntie kunnen testen, maar ze dekken de volledige ruit goed af en maken het interieur als het ware tot een verduisterde cocon.

BMW 5GT Interieur

Op de middenconsole vinden we echter de leuke knopjes die een bijdrage bieden aan het rijden. Het knopje zegt Sport. Met een pijltje naar boven en een pijltje naar onder. Je zit standaard in de stand Comfort. Daarin is de 5 Gran Turismo prima om je schoonmoeder te vervoeren. Je rijdt enorm rustig, luxueus en je voelt amper iets van de putten in onze schitterende wegen. Schakel je er eentje hoger, dan kom je in de neutrale stand. Veel verschil merk je niet, enkel dat je al een stapje dichter bij de sport stand zit. Want een druk later bevinden we ons in de Sport-Modus.

De 4.4 liter V8 laat plots 2.000 toeren meer toe door een versnelling lager te schakelen en wordt een stuk agressiever. Het wordt allemaal wat stugger en de motor laat echt beter van zich horen. Het totale vermogen van 407 pk (dat beschikbaar is vanaf 5.500 tpm) en een maximaal koppel van 600 Nm (vanaf 1.750 tpm) komen daarbij echt mooi tot hun recht. Met het sprintje naar 100 km/u in amper 5,5 seconden gaat hij echt hard. Je hebt eindelijk reden om eens goed door te geven,  je plakt op de baan en het blijft erg luxueus vertoeven. De zetels geven genoeg zijdelingse steun en ook aan feedback is geen tekort. Voor dat laatste draagt de achttraps automatische versnellingsbak zeker bij. Onvoorspelbaar is onze 550i dus zeker niet. Zullen we het dan maar ‘Duits’ noemen?

BMW 5GT Driving shot

Maar dan komt de prijszetting. Uiteraard positioneert hij zich onder de Zeven-reeks, maar hij is en blijft duur, zeker de door ons geteste topvariant. De BMW 550i kost standaard 63.719,01 euro, exclusief BTW. Gooi daar al enkele leuke opties op zoals 20 inch velgen, dynamic drive, verwarmde zetels enzovoort en je zit al snel aan enkele tienduizenden euro’s extra. Ons testexemplaar was voorzien van zo goed als alle opties. Je betaalt dan ook 83.764,44 euro exclusief BTW. Tel je de belastingen erbij, dan kom je op een totaal bedrag van 101.355 euro. Vergelijken met de concurrenten zou ik graag doen, maar wie zijn ze?

BMW 5GT Front

BMW is er dus opnieuw in geslaagd om een niche uit te vinden en zichzelf te verrijken. Ze lijken er opnieuw in te slagen. Want ondanks de prijs en de vreemd ogende lijnen, levert BMW ook ditmaal weer een topproduct af. Deze BMW 5 Gran Turismo is een topper. Voor de 550i variant zijn er weinig koopmotieven, maar ga wat lager in het aanbod en je vindt jezelf een schitterende Gran Turismo.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan BMW Belgium

Auteur: Pieter A.
Reacties: 14 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Tom 13:13
afbeelding van Tom

Ik sluit mij aan bij de groep die dit spuuglelijk vindt.
En die prijs voor ne full option gaat mooi naar ///M3 geld.
Als ge dan toch iets groter wilt , wat is er mis met de nieuwe 5 , die er 10124854080 keer beter uitziet?

Nathan 13:24
afbeelding van Nathan

Was een zeer leuke auto om in te zitten zoals de test al zegt, maar ik zou hem zelf niet kopen. Een heleboel overbodige luxe weer.
(Nog spijtig van het vuil op foto 2, maar ik denk dat we mochten blij zijn dat het toen niet sneeuwde :) ).

Pieter Aertgeerts 13:26
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Is inderdaad te vuil, vooral smerig weer. Onze schuld.

Nathan 13:36
afbeelding van Nathan

Waarvoor onze excuses, maar laat de slechte foto's u niet ontmoedigen om geen wagen van 101k EUR te kopen éh ;).

Techno Patat 16:25
afbeelding van Techno Patat

Ik sluit me aan by tom, voor dat geld een M3, want deze is lelijk! Enkel de voorkant valt te smaken, maar lijkt wel op alle andere bmw's! Bmw heeft de strategie van audo overgenomen en gewoon 1 mooie voorkant ontwerpen en die copy pasten op alle modellen!

En ook een beetje ironie in de tekst imo! De bmw kopers houden van een gedurfd design, maar de nieuwe 5 is alles behalve gedurfd, de E-klasse, die heedt een gedurfd design!

Wim 17:07
afbeelding van Wim

bwa, M3 is echt totaal andere auto, dit is een comfortabele gran turismo voor 4, live ziet hij er echt niet slecht uit, de achterkant is wel wennen, maar de voorkant vind ik nog wel knap, ik kies dit boven de 7 serie

Tom 17:31
afbeelding van Tom

Als de ///M3 te hardcore is, dan kunt ge voor dat geld al een ongelofelijk dikke fünfer kopen , en dan klopt ge zelfs al op de deur van de 7 serie. Smaken verschillen , maar mijns inziens hebben de badgesnobs teveel aan de paddo's gezeten ze. Compleet gaga, ik dacht het in geen 1000 jaar te zeggen , maar ik ga Bangle missen denk ik.

Burn 21:33
afbeelding van Burn

'k Moet mij eerder aansluiten bij de mening van Wim. Op't eerste zicht een beetje vreemd, maar uiteindelijk niet echt lelijk ook niet ze. Den E van Mercedes vind ik even "lelijk".

MET een ongeloofelijke luxe en rijcomfort. (precies nen trein)

EN da spel gaat oer oer hard. (vooruit, bochten weet ik niet)

VisitorX 00:13
afbeelding van VisitorX

Ik vind ook dat deze wat aan de mindere kant is van BMW, nogtans de gewone 5serie is dan wel weer te doen. Maar natuurlijk gaat het niet om schoonheid alleen, dus qua prestaties zal ie wel sjeezen...

ChristopheVA 18:52
afbeelding van ChristopheVA

Vette wagen !!

audi 11:38
afbeelding van audi

de audi A7 zal een mooie wagen worden

DRIVR 21:19
afbeelding van DRIVR

<p>"Je hebt eindelijk reden om je flippertjes achter het stuur te gebruiken" Sla me dood, maar ik wist niet dat BMW een 5GT met manuele stuurflippers bouwde...</p>
<p><strong>Edit (Pieter)</strong>: Foutje van mij in de zinsconstructie.&nbsp; Ik bedoelde dat flippers welkom waren.<br><strong></strong></p>

JV 20:13
afbeelding van JV

Damn... wat een lelijke auto! Dit design kan me total niet bekoren! liever de nieuwe 3 dan.

Oli469 20:21
afbeelding van Oli469

Ik vind de 5GT ook niet echt mooi, maar het is wel een veel goedkoper alternatief voor de 7-serie. In vergelijking met een gelijk gemotoriseerde 7 betaal je toch €20000 minder en op vlak van ruimte/comfort/mogelijke opties moet je zo goed als niets inboeten.

De meerprijs met een gelijk gemotoriseerde 5 is slechts een €4000. Het is dus een beetje een crisisversie voor mensen die liever gereden worden ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws