Met de nieuwe Santa Fe wil Hyundai weer wat hogerop. De naam premium werd dan ook herhaaldelijk vermeld op de presentatie en ze staken niet onder stoelen of banken dat ze op Audi en Volvo kopers mikken. Het zal niet makkelijk zijn om als Koreaanse SUV zich met de Europese top te meten. Aan het uiterlijk zal het alvast niet liggen, de Europese designafdeling heeft na de i30, i40, ix20 en ix35 weer zijn best gedaan. Hij ziet er een stuk dynamischer uit. Dit komt vooral omdat hij met 4 cm gegroeid is in de lengte en hij 5 cm lager bij de grond ligt. De extra centimeters komen vooral ten goede aan de beenruimte, de passagiers op de 2de zitrij krijgen er 4,5 cm beenruimte bij. Ook vooraan krijg je een kleine 4 cm extra. Een 3de zitrij is ook mogelijk. Wellicht dat die vooral geïnteresseerden vindt bij de Grand Santa Fe, die komt er in 2013. Binnenin zien we trouwens de typische interieurstijl die we van de nieuwe Hyundai’s gewoon zijn. Het is nog altijd niet helemaal onze smaak, maar de kwaliteit van de materialen en de afwerking is weer van hoog niveau. De gebruiksvriendelijke GPS zien we ook graag terug, al mochten de 12V aansluitingen iets minder prominent aanwezig zijn.
Onder de kap kan je kiezen uit 2 dieselmotoren. Een 2.0 viercilinder en een 2.2 viercilinder. Die leveren respectievelijk 150 pk en 197 pk. Met een koppel van 383 Nm of 421 Nm lijken ze beiden goed bewapend om de meer dan 1700kg zware SUV vooruit te duwen. Wij reden alleen met de 2.2 turbodiesel. Een tijd van 9,4(9,8 AWD) naar 100 km/u is meer dan genoeg voor dit soort wagens, we hadden dan ook nooit het gevoel met te weinig power onderweg te zijn. De 2.0 turbodiesel doet het verplichte sprintje iets trager, namelijk in 11 seconden. In theorie zit het verbruik van de diesels rond de 6 L/100km, maar dat zullen we pas later kunnen bevestigen met een test op Belgische wegen.
De Santa Fe staat op een nieuw onderstel. Veel hebben we er niet van kunnen testen, maar de eerste indruk is dat deze nieuwe Santa Fe als een typische, moderne, D-segment SUV rijdt. Dat wil zeggen dat er veel werk is in gestoken om het overhellen tot een minimum te herleiden. Net als in de i30, kan je ook het stuurgevoel aanpassen. En ook net als in de i30, is het meer een gimmick. Echt precies wordt hij niet, maar dat verwacht je ook niet in een grote SUV. De Santa Fe is vooral, heel terecht, op comfort afgestemd.
De Santa Fe is uit te rusten met 4 paketten: Lounge, Style, BlueDrive en Executive. Je zal minstens 33.999 euro moeten neertellen, dan heb je een 2.0 CRDi Lounge met voorwielaandrijving(2WD). Wil je vierwielaandrijving(4WD) moet je 2000 euro bijbetalen en een hoger pakket kiezen, de 2.0 CRDi 4WD kost je 38.199 euro. De meeste aandacht zal gaan naar de BlueDrive, die heeft met 147 g/CO2/km de laagste CO2 waarde. Toch beschikt je dan over de bijna 200 pk sterke 2.2 CRDi, maar je zal het wel met 17” velgen en 2WD moeten doen. De BlueDrive heeft eigenlijk alles aan boord wat je moet hebben. GPS, lederen en verwarmde zetels, parkeersensoren, automatische airco, cruise control, bluetooth, enz. Voor de BlueDrive betaal je 40.199 euro.
Hyundai is al een tijdje aan het groeien in Europa. Nu is het beurt aan het Europees vlaggenschip om ons te overtuigen. De Santa Fe heeft in ieder geval niets waar we hem op kunnen afrekenen. Vraag is of de Duitse premium SUV rijder snel naar een Koreaans merk gaat overstappen. Wat ons betreft kan hij met de Santa Fe in BlueDrive trim, wel eens overtuigd worden.
Specificaties
Vermogen | 197 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 777 kg |
Topsnelheid | 190 km/u |
Prijs testwagen | € 40 199 |
Prijs basismodel | € 33 999 |
0 tot 100 km/u | 9.40 sec |
Min. kofferinhoud | 585 L |
Max. kofferinhoud | 1 680 L |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen