Rijtest: Hyundai ix20 CRDi

Rijtest: Hyundai ix20 CRDi

Een goed jaar na de introductie van de Kia Venga heeft ook Hyundai haar kleine monovolume klaar. En in tegenstelling tot wat je zou denken lijken deze twee wagens enkel technisch op elkaar. Broedermoord of groter doelpubliek?

Hyundai heeft ongeveer een jaar langer gedaan over de ontwikkeling van de ix20 dan zustermerk Kia over de gelijkaardige Venga. Dat jaar extra ontwikkeling blijkt echter de moeite want enkel een autokenner zal zien dat beide wagens sterk op elkaar lijken. Technisch zijn ze dan wel identiek, Hyundai en Kia zijn verder gegaan dan enkel het logo op de koffer verwisselen. De Hyundai krijgt dan ook erg scherpe vormen mee en de ingenieurs hebben ervoor gezorgd dat de wagen mooi in het gamma past wat de looks betreft. Vooraan herken je de i10 en i20 in de gedrongen snoet, achteraan lijken de lichtblokken rechtstreeks van de ix35 crossover te komen. De achterlichtblokken lijken wat te groot en te zwaar voor de achterpartij van deze kleine eenvolumer. Toch is de wagen zacht voor het oog en zijn bolle lijn springt er wat uit in de massa. Dat Hyundai ook aan speelse details denkt, zien we aan de originele vormen in het luchtrooster onder de bumper, vormen die we binnen ook in de luidsprekers in de deur terugvinden.

Rijtest: Hyundai ix20 CRDi

Ook vanbinnen straalt het interieur een erg jonge sfeer uit. Ons model kreeg een aluminium afwerking met pianolak-accenten, iets wat het dashboard direct levendiger maakt. In dat dashboard valt de toren van de airco unit in de middenconsole op. Met die toren regel je temperatuur met het eerste niveau en blaaskracht met het tweede niveau. Soms werkt dit wat verwarrend, al wordt het nooit storend. De airco deed bij deze temperaturen goed zijn werk al werd het interieur soms onaangenaam warm, terwijl de airco op slechts 22°C was ingesteld. De knoppen op het stuur zorgen ervoor dat je de radio en cruise control in een eenvoudige vingerbeweging kan bedienen. Handig is ook de USB-aansluiting in de middenconsole. Hij is niet weggeborgen op een onhandige plaats, maar wordt toch mooi aan het zicht onttrokken door de overhang. De voorste zetels zitten comfortabel bij langere ritten, al had de zijdelingse steun bij bochtige wegen iets beter gemogen. Wie achteraan plaatsneemt krijgt heel wat ruimte ter zijner beschikking, zeker wanneer je de tweede zetelrij over de rails naar achter schuift (over 15 cm), en je het geluk hebt dat de voorste zetel volledig naar voor staat. Wie dat doet, verkleint natuurlijk de bagageruimte, die verder erg ruim is en dankzij een dubbele bodem plaats biedt aan extra voorwerpen die anders zomaar zouden rondreizen door de koffer. 440 liter kan er dan in je koffer, klap je de achterbank neer, dan kom je tot 1.253 liter nuttig laadvermogen. Met de dubbele bodem erin, krijg je dan een erg vlakke laadvloer.

Rijtest: Hyundai ix20 CRDi

In de tellerpartij vinden we de boordcomputer terug, die maar liefst drie verschillende gemiddelde verbruiken aangeeft. Ook was deze ix20 BlueDrive uitgerust met een schakelindicator. Deze volgt naar behoren de rijstijl van de chauffeur, al kan je beter niet blindelings volgen wat deze aangeeft. 50 km/u in vijfde versnelling (aan 60 km/u geeft hij zelfs aan om naar zesde versnelling te schakelen) is goed voor langere stukken, waarbij geen extra vermogen wordt gevraagd, maar een herneming aan 50 km/u in vierde zorgt al even voor een kort dood moment in de motor. De schakelbak van ons testmodel reageerde wat hakerig bij koudstart, de pook ging niet in eerste of tweede versnelling tot je een flinke dot gas gaf, waarmee je zowat het effect van de start/stop-techniek voor de rest van je rit teniet doet. De reactie van de invoerder bij het binnenbrengen van de wagen, leerde ons dat het hier waarschijnlijk om een alleenstaand geval gaat. De motor was wat lawaaierig bij koudstart en sputterde soms wat tegen bij het starten, al vergeven we het hem, aangezien de temperaturen meer dan eens tegen -5°C aanschurkten. Toch moet gezegd worden dat de eigen benzine-auto telkens zonder morren bij de eerste keer startte in dezelfde periode. Ook lag het verbruik van de ix20 hoger dan bij neefje Kia Venga, al willen we ook hier nuanceren dat de lage kilometerstand en de lage temperaturen er voor iets tussen zitten. Wij kregen het verbruik niet onder de 5,7 liter, terwijl de Venga – die eigenlijk hetzelfde is – gek genoeg maar 5,2 liter verbruikte.

Rijtest: Hyundai ix20 CRDi

De eerste dagen van de dooi zorgden er tijdens onze testperiode voor dat sommige wegen in slechte staat kwamen te liggen. Daardoor merkten we dat de Hyundai ix20 zich vooral bij snelheden boven de 50 km/u wat springerig gedraagt op oneffen wegdek. Het 'springen' blijft lokaal al is het vooral de achterkant die er last van lijkt te hebben bij weinig belasting. Verder rijdt de ix20 comfortabel de bocht door, al gaat hij bewust de buitenzijde van de bocht opzoeken, doch niet zo fel als een grotere monovolume.

Rijtest: Hyundai ix20 CRDi

De ix20 is een beetje later dan zijn directe concurrenten in dit segment. Dat wil zeggen dat de Koreanen ruim de tijd hebben genomen om die concurrentie gade te slaan. Ook kunnen ze terugleunen op de ervaring van Kia in het voorbije jaar, waardoor ze zich goed kunnen positioneren en hun marktaandeel opeisen. De looks zijn een kwestie van smaak, al straalt het interieur een hoge kwaliteit uit. Dat lijkt ons belangrijker dan de lijnen van het exterieur. Ook de motor past bij dit soort wagen, al is de schakelindicator iets te enthousiast. Stel daar nog een scherpe prijs tegenover en je weet weer hoe de Hyundai de vierde plaats op de lijst van de grootste constructeurs heeft veroverd.

Tekst & Foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Hyundai voor de testwagen.

Specificaties

Motor

1.4 CRDi vier-in-lijn diesel

Vermogen

90pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 245 kg

Topsnelheid

167 km/u

Prijs testwagen

€ 20 899.00

Prijs basismodel

€ 14 499.00

0 tot 100 km/u

14.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

440 L

Max. kofferinhoud

1 486 L

Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:20
afbeelding van Techno Patat

vormen die je binnenin de luisprekers tegenkomt, een 'D' tekort? maar idd een leuke vorm ;)! want anders dan saaie vierkantjes!

hyundai is goed bezig vind ik, de genesis coupé op het salon was werkelijk een plezier om in te zitten, en dat had ik niet verwacht!

---

Edit: Thanks, aangepast ;).

Uw reactie